Nawet cztery na pięć osób na całym świecie bezpośrednio odczuło izolację i inne ograniczenia wprowadzone w wyniku COVID-19. Teraz, gdy firmy coraz częściej przygotowują się do powrotu do normalności, priorytetem wielu organizacji jest przygotowanie miejsc pracy do bezpiecznego powrotu pracowników. Skala wyzwań, która stoi dziś przed organizacjami może doprowadzić do krótko i długoterminowych zmian. W jaki sposób liderzy mogą odpowiednio przygotować do tego siebie i swoje zespoły.
zmiana podejścia do komunikacji
W jaki sposób nawiązać współpracę z liderami i talentami, a także, jak utrzymać te osoby w swojej firmie? Co zrobić, by promować pozytywną kulturę pracy, nawet w obliczu potencjalnych problemów finansowych? W jaki sposób COVID-19 wpłynie na wyniki finansowe i jak przełoży się to na wynagrodzenia i premie załogi? To tylko część bardzo istotnych pytań, które stawiają sobie dziś liderzy HR.
Na pierwszy rzut oka wydaje się, że wiele z nich to głównie wyzwania komunikacyjne, jednak sposób, w który firmy odpowiedzą na te pytania, pokaże pracownikom krótko i długoterminowe priorytety i cele organizacji.
zmiany w wynagrodzeniach
Już dziś widzimy zmiany w planach wynagrodzeń w wielu firmach. Jeszcze na koniec 2019 roku niemal 50% firm zamierzało zwiększyć wynagrodzenia, a tylko 1% planowało je obniżyć. Pół roku później, podwyżki przewiduje tylko 8% przedsiębiorstw, a spadek 14%. Sytuacja polskich firm wydaje się być relatywnie stabilna.
więcej informacji na temat planów polskich pracodawców, znajdziesz w naszym badaniu:
Także w badaniu Deloitte pokazuje zmianę podejścia przedsiębiorstw do kwestii wynagrodzeń:
- 64% firm uważa, że przeprojektuje swoje plany wynagrodzeń w tym roku lub w ciągu najbliższych trzech lat
- 69% oceniło, że zmieniający się charakter oczekiwań dotyczących wynagrodzenia będzie ważnym lub bardzo ważnym czynnikiem, by osiągnąć sukces w ciągu najbliższych 12–18 miesięcy
- tylko 9% jednak wskazało, że jest gotowych, by sprostać oczekiwaniom pracowników w zakresie wynagrodzeń
zmiana w sposobie pracy
Począwszy od marca, gdy COVID-19 stał się dominującym tematem w życiu większości z nas, niemal każde przedsiębiorstwo było zmuszone do zmiany sposobu pracy i dostosowania się do nowych warunków. Szybkie przejście na pracę zdalną, zwinne zarządzanie, zarządzanie rozproszonymi zespołami, wirtualne spotkania - dla dużej części firm była to zupełna nowość. Po kilku miesiącach możemy jednak stwierdzić, że wielu z nich, nowy model pracy przyniósł korzyści, a praca zdalna okazała się równie efektywna, co stacjonarna. Dziś, gdy powoli wracamy do normalności, przedsiębiorstwa mierzą się z kolejną fazą tego eksperymentu. Nigdzie nie jest powiedziane, że gdy nawet będzie to możliwe, wszyscy wrócimy do biur. Równie prawdopodobny wydaje się hybrydowy model pracy.