Jesteśmy świadkami ogromnej liczby technologicznych przemian, transformacji, a przyszłość świata pracy jest trudna do przewidzenia. To, co wydaje się być pewne to to, że zachodzące zmiany w najbliższych latach nie spowolnią. Śledzenie opartych na faktach prognoz dotyczących trendów pozwoli Twojej organizacji i jej członkom przygotować się na rynek pracy przyszłości. Poniżej kilka ważnych koncepcji, których wpływ, rola w najbliższych latach może być jeszcze większa.
gig economy
Gig economy odgrywa kluczową w nowych formach zatrudnienia, a także zmienia sposób postrzegania relacji między pracownikami, a pracodawcami i sposób wykonywania konkretnych zadań. Zgodnie z badaniem Randstad Flexibility@Work 2019, ludzie na całym świecie czerpią następujące korzyści z tego modelu:
- praca zdalna
- elastyczne godziny pracy
- bardziej zróżnicowane wynagrodzenie
- warunki i umowy
Dla kandydatów, którzy tradycyjnego 40-godzinnego tygodnia pracy nigdy nie postrzegali jako wygodny i korzystny, gig economy stanowi ogromny krok naprzód, dając im nowe możliwości dopasowania czasu pracy do zgodnie ze swoimi preferencjami.
Zgodnie z informacjami Gallupa, w Stanach Zjednoczonych więcej niż ⅓ pracowników (36%) wykonuje jakiegoś rodzaju pracę niezależną. Z kolei prawie ⅔ (64%) ludzi zaangażowanych w gig economy uważa, że wykonują preferowany przez siebie rodzaj pracy, a około 60% czuje się niezależnych, podczas gdy takiego zdanie jest tylko 34% ‘tradycyjnych’ pracowników.
Gallup podkreśla, że wzrost znaczenia gig economy oznacza dla pracodawców m.in. konieczność:
- przeprojektowania tradycyjnych stanowisk, tak aby uwzględniały korzyści wynikające z pracy niezależnej,
- szkolenia menedżerów, aby lepiej zarządzali personelem tymczasowym
sztuczna inteligencja i automatyzacja
Sztuczna inteligencja rozwija się w zawrotnym tempie i wywiera wpływ na niemal każdy aspekt naszego życia, łącznie z pracą. Jako przedsiębiorca i pracodawca możesz wiele zyskać wykorzystując sztuczną inteligencję i śledząc najnowsze trendy technologiczne. Dzięki tym aspektom możesz przyspieszyć i usprawnić proces pozyskiwania pracowników, a także ograniczyć stronniczość w rekrutacji.
Z kolei Pymetrics, spółka wspierana przez Randstad Innovation Fund, łącząc w sobie elementy grywalizacji ze sztuczną inteligencją pozwala tworzyć nowe zasady i metody identyfikowania, przyciągania oraz utrzymywania talentów.
Sztuczna inteligencja jest często zestawiana z uczeniem maszynowym, a w - prawdopodobnie najistotniejszym dla pracodawców kontekście - automatyzacją. Zgodnie z raportem Flexibility@Work 2019, automatyzacja nie sprawia, że zatrudnienie pracowników spada. Wręcz przeciwnie - technologie mają pozytywny wpływ na pracę. Automatyzacja była również powiązana z trendami demograficznymi, przy czym kraje, w których odsetek pracowników ze starszych pokoleń (np. Niemcy, Japonia czy Korea Południowa) był większy adaptowały technologie w szybszym tempie.
chmura
Ogromny HR-owy potencjał, który może usprawnić zatrudnianie i zarządzanie pracownikami, ma w sobie także chmura. Jej zastosowanie może pomóc Ci zwiększyć swoją efektywność poprzez odejście od przestarzałej infrastruktury IT w magazynowaniu, zarządzaniu i analizowaniu danych związanych z Twoją firmą.
Jak twierdzi Alex Hilton, CEO Cloud Industry Forum, potencjał chmury w zakresie “badania ogromnych, nieustrukturyzowanych zestawów danych” nie ma sobie równych. Gartner przewiduje, że międzynarodowy rynek usług związanych z chmurą wzrośnie ze 176,8 mld dolarów w 2018 roku do 206,2 mld w obecnym. Według LinkedIna, przetwarzania danych jest kluczową kompetencją twardą, której potrzebują firmy w 2019 roku.
pożądane umiejętności miękkie
Twarde umiejętności w takich obszarach, jak ‘chmura’, sztuczna inteligencja, analiza danych czy programowanie są podstawą wielu nowoczesnych biznesów, ale kompetencje miękkie są tak samo istotne - jeśli nawet nie bardziej - dla przyszłości pracy.
Umiejętności techniczne, wskazane wyżej, mogą być wyuczone przez osoby, które mają ku temu potencjał, jednak kompetencje takie jak kreatywność, współpraca, inteligencja emocjonalna i empatia są częściej wrodzone i trudno się ich nauczyć.
‘Twarda rzeczywistość umiejętności miękkich’ była jednym z kluczowych trendów podkreślonych podczas Światowego Forum Ekonomicznego, na którym odniesiono się do badań LinkedIn, zgodnie z którym 92% pracowników uważa, że kompetencje miękkie mają takie samo lub większe znaczenie niż umiejętności twarde. Czterech na pięciu pracowników z kolei uważa, że odgrywają coraz istotniejszą rolę w sukcesie firmy.
» pobierz najnowszą, 37. edycję krajowego badania Monitor Rynku Pracy i dowiedz się, jak swoją sytuację na rynku pracy postrzegają pracownicy: