COVID-19 pokazał, jak ważną rolę w działaniach HR odgrywa dziś technologia. Rekrutacja, onboarding, szkolenia rozwojowe - wszystko to może odbyć się online. I tak, jak firmy zmieniły swoje podejście do wspomnianych aspektów, tak warto zredefiniować postrzeganie outplacementu. Jego formuła ulega zmianie, a zastosowanie nowoczesnej technologii przynosi jeszcze więcej korzyści. To, co jednak pozostaje bez zmian, to cel - przygotowanie pracownika do sprawnego poruszania się na rynku pracy i zdobycie umiejętności, które pozwolą znaleźć satysfakcjonujące zatrudnienie.
outplacement — formy współpracy
W Polsce outplacement wciąż jest rozwiązaniem relatywnie nowym, a sama usługa bywa nierzadko postrzegana jako produkt z wyższej półki. Na szczęście podejście firm zmienia się i coraz częściej obejmują takim wsparciem pracowników, z którymi z różnych powodów muszą się rozstać. W dalszym ciągu jednak przepisy regulujące outplacement nie są jednorodne. Wsparcia, w postaci usług rynku pracy muszą udzielić firmy, które w okresie 3 miesięcy rozstają się z minimum pięćdziesięcioma wewnętrznymi pracownikami. Mogą tego dokonać we współpracy z agencjami zatrudnienia, instytucjami szkoleniowymi lub urzędami pracy.
Chcąc zapewnić swoim pracownikom jak najlepsze wsparcie, coraz częściej decydują się na współpracę z profesjonalnymi agencjami, które na co dzień blisko współpracują z firmami, posiadają know-how i bogate doświadczenie w tym zakresie, a co równie istotne - ze wsparciem technologii wznoszą outplacement na wyższy poziom.
człowiek w centrum uwagi
Klasyczna formuła outplacementu polega na kontakcie coacha kariery z osobą outplacementowaną i zakładająca wspólną pracę, która w konsekwencji ma doprowadzić do jak najszybszego znalezienia nowego zatrudnienia. Pod outplacementem grupowym z kolei najczęściej kryły się warsztaty prowadzone bezpośrednio u klienta.
Dziś outplacement wkracza na inne tory i może być realizowany niezależnie od sytuacji, którą mamy na zewnątrz. Ludzki czynnik w dalszym ciągu pozostaje jednak najważniejszy. Kontakt, nawet ten wirtualny, pozwala bowiem obserwować reakcje drugiej osoby, umożliwia zadawanie konkretnych pytań, weryfikację ważnych kwestii, a także pozwala odpowiedzieć na emocjonalne potrzeby osoby outplacementowanej.
technologia, która wspiera człowieka
Jak już wspomniałam, nowy wymiar outplacementu wykracza poza spotkania coacha kariery z osobą powracającą na rynek. Dziś zachodzi potrzeba, aby pracownik mógł wykorzystać czas między sesjami na pracę we własnym zakresie, poszerzenie i uporządkowanie wiedzy już po spotkaniach. Czas na refleksje jest bardzo ważny - to właśnie wtedy można zastanowić się nad marką osobistą, nad tym, w którym kierunku ma zmierzać kariera zawodowa. Ten aspekt nie zawsze jest oczywisty. Mało tego, bardzo często, utworzenie takiego planu kariery, nawet we współpracy z coachem, okazuje się wyzwaniem.
W tym wszystkim bardzo dużym wsparciem okazują się nowe technologie, które są nieodzownym elementem nowoczesnego outplacementu. Dostęp do specjalnej platformy, na której znajdują się materiały pozwala użytkownikowi zapoznać się z nimi we własnym zakresie. Narzędzie można dostosować do indywidualnych potrzeb - możemy podążać zaprojektowaną ścieżką lub przerabiać rozdziały zgodnie z bieżącymi zainteresowaniami.
Nowoczesny outplacement powinien uczyć praktycznych umiejętności, które będą możliwe do wykorzystania w długiej perspektywie. To kształtowanie postaw, postrzegania siebie, odkrycie swoich talentów i prawdziwego potencjału.
jak wygląda online outplacement?
Outplacement w nowej formule to wyjście naprzeciw potrzebom rynku. Tę zmianę przyśpieszył COVID, jednak i tak była ona nieunikniona. Każdy z nas oczekuje nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią nasze życie i nie inaczej jest w przypadku życia zawodowego.
Zastosowanie technologii to nie tylko platforma e-learningowa, ale także nowoczesne kanały kontaktu, które pozwalają dostosować formułę do potrzeb użytkownika. Wirtualne spotkania często przebiegają w mniej formalnej atmosferze. W domowym zaciszu osoby outplacementowane są bardziej zrelaksowane, a co za tym idzie twórcze.
W przypadku outplacementu grupowego z kolei, technologia umożliwia organizowanie webinarów, także w interaktywnej formie, w której uczestnicy mogą zadawać pytania. Co więcej, jeśli zachodzi taka potrzeba agencja może przygotować cykl materiałów wideo (np. przygotowanie CV, listu motywacyjnego, rozmowa kwalifikacyjna), z którymi pracownicy klienta objęci wsparciem będą mogli zapoznać się w każdej chwili trwania programu.
W większości sytuacji firmy patrzą na outplacement przez pryzmat korzyści, które mogą osiągnąć objęci nim pracownicy. Pamiętajmy jednak, że takie wsparcie przekłada się również na employer branding. Udzielając pomocy osobom wychodzącym z organizacji zyskujesz ambasadorów marki - decyzje biznesowe to jedno, a zachowanie wobec pracowników to coś zupełnie innego. W ten sposób dbasz także o poczucie bezpieczeństwa pracowników, którzy zostają w przedsiębiorstwie.
szukasz rozwiązań, które ułatwią Twojemu przedsiębiorstwu funkcjonowanie w nowej rzeczywistości? Porozmawiaj z naszymi ekspertami i dowiedz się, jak możemy pomóc Twojej firmie:
porozmawiaj z naszymi ekspertami