Działy HR mierzą się z niespotykanym dotąd wyzwaniem: pomaganiem firmom i ich pracownikom w powrocie do pracy w środku trwającej pandemii. COVID-19 wywarł ogromny wpływ na funkcjonowanie wielu branż. Wiele sektorów zmagało się lub w dalszym ciągu zmaga się ze zmniejszonym zapotrzebowaniem na swoje produkty czy usługi. Firmy, które kontynuują działalność stopniowo przystosowują się do rzeczywistości, jaką jest nowa normalność. Według McKinsey nowe środowisko kształtowane jest przez cztery, kluczowe aspekty:
- zmiany popytu;
- zmiany w zatrudnieniu;
- niepewność związana z regulacjami prawnymi;
- rozumienie wirusa.
Dla działów HR aktualnym priorytetem jest dostosowanie się do nowej normalności i zapewnienie równowagi pomiędzy ciągłością działalności biznesowej a zdrowiem i dobrostanem psychicznym pracowników. Oznacza to, że niezbędne jest uświadomienie sobie najważniejszych wyzwań, z którymi może przyjść im się zmierzyć, a także konieczność znalezienia skutecznych rozwiązań.
Pobierz nasz przewodnik: Nowa normalność - wyzwania dla działów HR.
ochrona zdrowia
Firmy bezustannie poszukują sposobów na zapewnienie pracownikom możliwie jak najbezpieczniejszych warunków pracy. Niepewność związana z COVID-19 sprawia, że niektórzy pracownicy wahają się przed powrotem do pracy na miejscu. Według Society for Human Resource Management część kluczowych specjalistów odmawia powrotu, właśnie ze względu na obawy przed zagrożeniami.
W tych okolicznościach kluczową rolę do odegrania ma właśnie dział HR. Pierwszym i najprawdopodobniej najważniejszym krokiem jest nawiązanie konstruktywnego dialogu z pracownikami, którzy odczuwają obawy w związku z powrotem do miejsca pracy. Należy wysłuchać ich wątpliwości, zapytać, w jaki sposób można sprawić, że ich obawy zostaną zmniejszone, a także przedstawić środki bezpieczeństwa wdrażane w celu ochrony pracowników.
Informacje na temat środków bezpieczeństwa, które są niezbędne w branży pracodawcy i będą najskuteczniejsze w jego przedsiębiorstwie można uzyskać z różnych źródeł, takich jak:
- instytucje rządowe;
- organizacje branżowe;
- związki zawodowe;
- organy służby zdrowia.
Branża usług HR, reprezentowana przez Randstad i innych liderów sektora, połączyła siły, aby opracować wytyczne, dotyczące bezpiecznego powrotu do pracy, jaką wymusza na nas nowa normalność. Przewodnik zawiera najlepsze praktyki w zakresie BHP i praktyczne wskazówki dotyczące skutecznego wznowienia działalności oraz bezpiecznego funkcjonowania w nowych realiach.
zatrudnienie pracowników
Nowa normalność sprawiła, że pracodawcy ponownie muszą upewnić się, że pracownicy wiedzą, jak się poruszać i funkcjonować. Nowa rzeczywistość sprawia, że przed firmami pojawiają się również określone wyzwania operacyjne związane z zarządzaniem pracownikami. Jednym z nich jest utrzymanie liczebności kadr na poziomie umożliwiającym powrót do działalności i ponowne generowanie przychodów. W wielu branżach na skutek COVID-19 zatrudnienie pracowników dostarczyło pracodawcom wielu wyzwań. Przedsiębiorstwa miały także problemy z prowadzeniem działalności ze względu na obowiązki pracowników związane z opieką nad członkami rodziny. Wszystkie te aspekty mogły skutkować znaczącymi ograniczeniami produkcyjnymi, które zbiegły się w czasie z podejmowanymi przez firmy próbami przyspieszenia i przywrócenia działalności biznesowej.
Na szczęście dla firm dostępne są rozwiązania, które pozwalają uzupełnić niedobór umiejętności i liczebności pracowników. Ewolucja rynku pracy doprowadziła do zwiększenia znaczenia elastycznych form zatrudnienia, takich jak gig economy czy praca tymczasowa.
Jedną z największych korzyści elastycznego podejścia do obszaru, jakim jest zatrudnienie pracowników jest możliwość pozyskania potrzebnych umiejętności i pracowników w maksymalnie szybki i oszczędny sposób. Jeżeli przedsiębiorstwu brakuje kluczowych pracowników w istotnym obszarze działalności, np. z powodu krótkoterminowych problemów zdrowotnych, wsparcie pracowników tymczasowych może umożliwić zapewnienie ciągłości biznesowej, bez czasowych i finansowych zobowiązań stałego zatrudnienia. Taka elastyczność jest dziś niezwykle istotna.
dowiedz się więcej
Ochrona zdrowia i zatrudnienie pracowników to zaledwie dwa aspekty w zakresie HR, z jakimi mogą mierzyć się dziś przedsiębiorcy, którzy muszą sprostać wyzwaniom, jakie stawia przed nimi nowa normalność. Kolejnym tematem może być chociażby konieczność długoterminowego zarządzania zmienionym sposobem pracy. Zarówno pracownicy jak i pracodawcy musieli przynajmniej częściowo oswoić się ze zdalną formą zarządzania oraz wykonywania obowiązków zawodowych.