Powszechnie wiadomo, że rotacja pracowników wiąże się z dużymi kosztami. Utrata pracowników o wysokich kwalifikacjach oznacza utratę wnoszonych przez nich produktywności i talentów. Oznacza przeprowadzanie czasochłonnych rozmów. Oznacza szkolenia i wprowadzanie nowych pracowników w obowiązki. Oznacza miesiące lub lata oczekiwania, aż nowy pracownik osiągnie poziom swojego poprzednika na tym samym stanowisku.
Proces ten może czasami pozwolić pozyskać jeszcze większy talent dla Twojej organizacji, jednak niemal bez wyjątków zastąpienie kompetentnego pracownika kosztuje więcej niż jego utrzymanie. Pytanie brzmi, co może zrobić Twoja firma, aby utrzymać talenty najwyższej jakości. Oto osiem strategii utrzymania pracowników, które możesz wdrożyć już teraz, aby zwiększyć poziom retencji personelu w swojej firmie.
1. Udoskonal swój proces rekrutacji
Zwiększanie poziomu retencji personelu w firmie jest opłacalne tylko wtedy, gdy pracownicy są warci utrzymania. Jeżeli zatrudniasz niewłaściwe osoby, będą musiały zostać zwolnione lub same odejdą. Tak czy inaczej, wrócisz do punktu wyjścia. Pierwszym krokiem ku utrzymaniu pracowników jest udoskonalenie swoich procesów rekrutacji i weryfikacji.
Korzystaj z procesu rekrutacji z dwoma lub trzema etapami zamiast jednego. Stosuj weryfikację referencji i testy umiejętności w celu oceny kwalifikacji i dopasowania kulturowego. Opracuj spójną i kompleksową politykę weryfikacji danych, obejmującą sprawdzenie informacji o karalności oraz weryfikację wykształcenia, przeszłego zatrudnienia i licencji zawodowych. Podjęcie tych kroków pomoże w zatrudnieniu właściwej osoby już za pierwszym razem.
2. Przyjrzyj się swojemu pakietowi świadczeń dodatkowych
Wynagrodzenia i świadczenia dodatkowe to niezręczne kwestie w trakcie każdej rozmowy dotyczącej rotacji i utrzymania pracowników. Jeżeli Twoja firma może zaoferować wyższe wynagrodzenia, z pewnością pomoże to przyciągnąć i utrzymać najbardziej utalentowanych pracowników. W przeciwnym razie spróbuj wykazać się kreatywnością w swoim pakiecie świadczeń dodatkowych. Możesz na przykład zaoferować możliwość pracy zdalnej, elastyczne godziny pracy i kreatywne opcje czasu wolnego, co poprawi równowagę między pracą a życiem prywatnym, która często stanowi ważny czynnik w utrzymaniu pracowników.
3. Zlikwiduj mikrozarządzanie
Zatrudnianie niewłaściwych osób to główna przyczyna rotacji personelu, ale jeśli regularnie tracisz dobrych pracowników, przyjrzyj się swoim kierownikom. Jeżeli wielu z Twoich pracowników, którzy odeszli w ostatnim czasie, pracowało w jednym dziale, prawdopodobnie ma to ze sobą związek. Mikrozarządzanie szkodzi utrzymaniu pracowników. Liderzy zespołów, którzy każą pracownikom spędzać całe dnie na spotkaniach lub wysyłają dziesiątki e-maili, aby „sprawdzić postępy”, mają dobre intencje, ale często zabijają produktywność i sprawiają, że ich bezpośredni podwładni czują się nieszanowani i niepewni siebie. Jeżeli utalentowani pracownicy odchodzą z powodu nadmiernej kontroli ze strony kierownika, być może należy przemyśleć jego przydatność dla firmy.
4. Spytaj obecnych pracowników, co możesz zrobić, aby ulepszyć środowisko pracy
Jeżeli chcesz się dowiedzieć, dlaczego pracownicy odchodzą, najlepiej spytać się właśnie ich. Przeprowadź rozmowy z odchodzącymi pracownikami, aby dowiedzieć się, dlaczego postanowili szukać nowych możliwości lub spytaj obecnych pracowników, co możesz zrobić, aby ulepszyć środowisko pracy. Uzyskasz mnóstwo odpowiedzi dotyczących wszelkich możliwych kwestii – od zarządzania przez jakość powietrza po wystrój wnętrz. Weź pod uwagę te komentarze w trakcie burzy mózgów poświęconej temu, w jaki sposób Twoja firma może być lepszym miejscem pracy.
5. Kładź nacisk na kulturę firmy
Obecnie wielu osób szukających zatrudnienia nie zadowala wyłącznie praca i wypłata. Chcą cieszyć się z przychodzenia do pracy każdego dnia. Kultura firmy ma na to znaczny wpływ. Jeżeli atmosfera w biurze sprzyja integracji, pracy zespołowej, innowacyjności i kreatywności, będzie to bardziej atrakcyjne miejsce niż biuro, gdzie nikt ze sobą nie rozmawia.
Osoby, które zatrudnisz i przyjaźnie, jakie nawiążą między sobą, stworzą fundament kultury firmy. Nawet jeśli nie masz bezpośredniej kontroli nad tymi czynnikami, możesz stworzyć atmosferę, która zachęca do zawierania biurowych przyjaźni. Szukaj okazji do integrowania pracowników na spotkaniach towarzyskich poza pracą i dąż do stworzenia jednolitej wizji firmy, na której będzie zależeć każdemu. Im bardziej Twoi pracownicy będą się czuć związani z firmą i tymi, którzy w niej pracują, tym chętniej w niej pozostaną.
6. Oferuj możliwości ciągłego kształcenia i szkoleń
Pracownicy chcą czuć się doceniani przez swoich pracodawców. Zależy im również na poczuciu, że rozwijają się zawodowo w stałym tempie. Kładzenie nacisku na kształcenie, szkolenia i rozwój pracowników w swojej organizacji rozwiązuje obydwie kwestie. Inwestując w możliwości kształcenia pracowników dowiedziesz, że zależy Ci na ich sukcesie. Pracownicy, którzy nieustannie nabywają nowe umiejętności lub zdolności przywódcze, mają poczucie dynamicznego rozwoju w swojej pracy. Obydwa czynniki zwiększają satysfakcję pracowników i zmniejszają ich zniecierpliwienie, pomagając w rezultacie w ich utrzymaniu.
7. Wynagradzaj wysoką jakość pracy i wydajność
Jeśli chodzi o kwestię doceniania pracowników, ważne jest, aby wyróżniać i nagradzać wysoką jakość pracy. Jeśli chodzi o wynagrodzenia pieniężne, nie można ignorować lub wstrzymywać się z wypłatą podwyżek lub premii, gdy pracownicy na nie zasługują, tylko po to by zaoszczędzić. Jeżeli Twojej firmie dobrze się powodzi i pracują w niej ludzie, którzy przyczynili się do tego, należy to docenić. Jednak wynagrodzenia pieniężne to nie jedyny sposób, aby wyróżniać wysokiej jakości wydajność. Programy typu „pracownik miesiąca” lub grywalizacja mogą rozwijać zdrową rywalizację w Twoim zespole. Programy te motywują do cięższej pracy i doskonalenia jej ogólnej jakości oraz sprawiają, że najbardziej utalentowani pracownicy czują się doceniani i wynagrodzeni.
8. Zaplanuj regularne oceny
Chociaż mikrozarządzanie jest niewątpliwie niekorzystne, nie oznacza to, że prawidłowym rozwiązaniem jest całkowity brak zarządzania. Kierownicy powinni planować regularne indywidualne spotkania ze swoimi pracownikami (zazwyczaj raz na miesiąc lub kilka tygodni) i opracować harmonogram kwartalnych ocen. Regularne indywidualne spotkania pozwalają kierownikom kontrolować pracowników bez sprawiania przy tym, że będą się czuć przytłoczeni.
Kwartalne oceny dają pracownikom możliwość wyznaczenia nowych celów, zaproponowania nowych możliwości kształcenia i rozwoju, a także zgłoszenia wszelkich zażaleń. Spotkania te gwarantują, że linie komunikacji pozostają otwarte i wszyscy rozumieją się nawzajem, ograniczając w znacznym stopniu niejasności i frustracje, które często prowadzą do rotacji pracowników.
Podsumowanie
Nie istnieje biuro, z którego nikt nie odchodzi. Pracownicy przechodzą na emeryturę. Przeprowadzają się. Wracają do szkół. Zakładają rodziny i poświęcają mniej czasu na pracę. A jednak, koncentrując się na utrzymaniu pracowników, Twoja firma może zapobiec odejściom, których można uniknąć. Doskonałym pierwszym krokiem jest wdrożenie opisanych powyżej ośmiu strategii.
O poziomie rotacji w firmach, ocenie ryzyka utraty zatrudnienia oraz głównych powodach poszukiwania nowego miejsca pracy (z perspektywy pracowników) dowiedzieć się można z "Monitora Rynku Pracy", projektu badawczego Randstad Polska, w którym obserwujemy rynek pracy z perspektywy pracowników, ich mobilności zawodowej oraz rozwoju kariery.