Średnio 2,4 miesiąca - tyle, zgodnie z najnowszą, 38. edycją badania Monitor Rynku Pracy, wynosi czas poszukiwania zatrudnienia w Polsce. Najkrócej, bo raptem 2,1 miesiąca, znalezienie pracy zajmuje pracownikom najmłodszym - do 29. roku życia, a najdłużej - bo średnio aż 4 miesiące - osobom w przedziale wiekowym 40-49 lat. To właśnie młodzi ludzie najczęściej zmieniali pracę w ostatnim półroczu. Stanowili oni aż 50% wszystkich osób rozpoczynających nowy etap życia zawodowego.
z najnowszej edycji badania Monitor Rynku Pracy dowiesz się także m.in. jak pracownicy postrzegają swoje szanse na znalezienie nowej pracy
pobierz raport
mobilność młodych pracowników szansą, ale i wyzwaniem
Tak duża mobilność młodych pracowników może mieć dla Twojej firmy dwojakie znaczenie. Z jednej strony to szansa na pozyskanie kolejnych talentów, będących bardzo często zaznajomionymi z nowinkami technologicznymi i relatywnie szybko przyswajającymi wiedzę, a także ceniącymi sobie elastyczność. Takie osoby w większym stopniu cenią sobie możliwość pracy zdalnej i brak sztywno określonych godzin pracy.
co możesz zrobić, by zapobiec odejściom?
Dla innych organizacji natomiast wyzwaniem staje się ograniczenie rotacji takich osób i utrzymanie poziomu kadr na odpowiednim poziomie. By to osiągnąć, jednym z pierwszych kroków, które powinieneś podjąć jest stworzenie pracownikom odpowiednich warunków do rozwoju. Dla 46% osób zmieniających zatrudnienie, to właśnie chęć rozwoju zawodowego była głównym powodem podjętej decyzji. Warto jednak postrzegać ten aspekt szerzej niż tylko przez pryzmat szkoleń.
zaplanuj ścieżki karier
W utrzymaniu pracowników - nie tylko tych z najmłodszych pokoleń - z pewnością pomocne okażą się jasno określone ścieżki karier. W ten sposób odpowiednio dopasujesz także role pracowników do ich kompetencji. Pamiętaj, że oczekiwania pracowników będą się różnić w zależności od tego, z jakiego pokolenia pochodzą. Gdy jest to możliwe warto zapewnić pracownikom także odpowiednią, preferowaną przez nich formę zatrudnienia.
zmień podejście do feedbacku
W wielu firmach informacja zwrotna dotycząca pracy w dalszym ciągu udzielana jest w formie podsumowującej rozmowy rocznej. Tymczasem pokolenia młodszych pracowników oczekują ciągłego feedbacku. Częste rozmowy z przełożonym umożliwiają nie tylko wyłapywanie przeszkód gdy tylko się pojawią. To także element, który może zmniejszyć ryzyko odejść. Ponad 60% osób raportujących do menedżerów mających problemy z utrzymaniem motywacji i rozwoju, rozważa odejście z organizacji. Gdy natomiast aspekty te zostaną odpowiednio zaopiekowane, odsetek takich pracowników spada do 22%. Między innymi dlatego warto zmienić swoje podejście do udzielania feedbacku.