Atrakcyjna wysokość wynagrodzenia to jeden z kluczowych elementów, który wzmacnia zaangażowanie oraz buduje spełnienie zawodowe pracowników. Czy przedsiębiorcy radzą sobie ze spełnieniem tych oczekiwań? Z badania Randstad (nie)spełnienie zawodowe Polaków wynika, że nie do końca - 42% ankietowanych przyznaje, że ich obecny pracodawca oferuje im atrakcyjne wynagrodzenia, a 37%, że otrzymuje premie. Co w sytuacji, gdy firma nie jest w stanie podnieść pensji pracownikom? Czy zawsze chodzi tylko o zwiększenie płac? Tym, co może wzmocnić Twój wizerunek pracodawcy w oczach zespołu jest przejrzysty system wynagradzania oraz jego odpowiednia komunikacja. Pracownik, który nie wie, w jaki sposób skonstruowany jest ten system może nie widzieć dla siebie szans na rozwój zawodowy w organizacji. Tym samym spada jego zaangażowanie i nie widzi dla siebie przyszłości w firmie. Właściwe komunikowanie systemu wynagradzania przekłada się nie tylko na motywację pracowników, ułatwiając osiągniecie przez nich spełnienia zawodowego, ale także pozwala ukierunkować zespół na konkretne cele strategiczne Twojej firmy.
pokaż pracownikom wspólny cel
Zanim zaczniesz tworzyć system wynagradzania oraz komunikować go pracownikom postaraj się znaleźć odpowiedź na pytanie, w jakim celu to robisz. Niewielkie firmy mogą działać bez siatek płac. Wraz z rozwojem oraz zatrudnianiem coraz większej liczby pracowników może się jednak okazać, że jest to element niezbędny do funkcjonowania organizacji. Budując system wynagradzania zastanów się, jakie elementy chcesz komunikować i na jakie działania chciałbyś ukierunkować swoich pracowników. To bardzo istotne, zwłaszcza w przypadku premii. Odpowiednio zbudowany system pozwala pokazać pracownikom cele strategiczne firmy, sprawić, że skupią się na tym, co dla marki istotne, a także pokaże im, jaka nagroda ich czeka, gdy zrealizują postawione przed nimi zadania. W ten sposób dajesz zatem pracownikom do zrozumienia, że ich praca ma sens i napędza rozwój przedsiębiorstwa.
zaangażuj liderów
Warto dopasować rozwiązania do specyfiki grup pracowniczych oraz tego, do jakich kandydatów będziesz chciał dotrzeć. Na innych aspektach zależy przecież osobom zatrudnionym w branży IT, a na innych specjalistom z księgowości. Umiejętne dostosowanie komunikacji do potrzeb grupy docelowej będzie dużo prostsze, jeśli podczas tworzenia systemu postarasz się uwzględnić zdanie swoich pracowników. Zanim wprowadzisz zmiany, spróbuj dowiedzieć się, co o nich sądzą. Czy są to pożądane rozwiązania? Możesz w tym celu przeprowadzić krótką, anonimową ankietę mailową, dzięki czemu zapewnisz im warunki do komfortowego wyrażenia swojego zdania. Jeśli pracownicy nie rozumieją systemu przyjętego w firmie, w tym m.in. zasad awansów, to bardzo prawdopodobne, że będzie szukał możliwości rozwoju w innej organizacji. Część z nich może z kolei udać się do swoich menedżerów. Warto zatem włączyć liderów do grup projektowych i zadbać o to, by dokładnie znali systemem wynagradzania. Jaki obraz Twojej firmy pojawi się w głowie pracownika, gdy jego przełożony sam nie będzie znał odpowiedzi na zadane pytanie?
zadbaj o odpowiedni przekaz
Postaraj się, by przedstawiane komunikaty były jasne i przejrzyste oraz docierały do każdego pracownika. Interpretując je, Twój zespół powinien mieć poczucie, że system jest sprawiedliwy. Jednocześnie przyjęte w nim założenia powinny wspierać poszczególne komórki biznesowe w ich celach, a finalnie w celach całej marki.
Komunikacja systemu wynagradzania może odbywać się w różny sposób. Niezależnie od przyjętej metody pracownik powinien mieć możliwość podzielenia się swoimi spostrzeżeniami. Dobrą praktyką jest organizowanie czegoś w rodzaju „dnia o wynagrodzeniu”, które może mieć formę spotkania pracowników ze swoimi przełożonymi oraz działem HR, na którym menedżerowie w oparciu o konkretne przykłady przybliżają swoim zespołom, to jak skonstruowane są wynagrodzenia, zasady awansu czy systemy premiowe. Dla pracowników z kolei to szansa na zadanie pytań i podzielenie się swoimi przemyśleniami na temat systemu wynagradzania.
zastosuj total reward statement
Coraz więcej firm tworzy także narzędzia w stylu total reward statement, które w sposób graficzny przedstawia pracownikowi każdy element jego pensji, czyli wynagrodzenie podstawowe, premie, benefity, które dzięki sile zakupowej mają konkretną wartość wyrażoną w pieniądzu, a także sprzęt firmowy, np. telefon czy samochód, używane w prywatnych celach. Taki sposób komunikacji sprawia, że pracownik może przestać postrzegać wynagrodzenie tylko przez pryzmat suchej wypłaty, a zacznie dostrzegać jego inne części składowe. Warto przemyśleć także wykorzystanie narzędzi, umożliwiających zasymulować pewne aspekty, np. wysokość potencjalnej premii.