Istnieje wiele sposobów na budowanie pozytywnych doświadczeń z podróży pracownika z marką pracodawcy. Dostęp do innowacyjnych narzędzi, szkolenia czy benefity – to tylko niektóre przykłady. Dziś jednak to czynnik ludzki nabiera jeszcze większego znaczenia.
kluczowa rola lidera
Lider pełni kluczową rolę w procesie zarządzania pracownikami, niezależnie od sektora czy działu, który weźmiemy pod uwagę. W dalszym ciągu jednak wśród wielu firm dość powszechną praktyką jest promocja najlepszych osób na stanowiska kierownicze, bez wcześniejszej weryfikacji ich kompetencji przywódczych. Tymczasem to, że ktoś jest dobrym handlowcem czy wydajnym pracownikiem produkcji nie musi oznaczać, że będzie świetnym kierownikiem.
Na rynek pracy wchodzą przedstawiciele coraz to młodszych pokoleń, którym od początku życia towarzyszy technologia. To z kolei wpływa na sposób komunikacji, której oczekują. Tacy pracownicy preferują jasne instrukcje, większość z nich woli przekaz wizualny niż wczytywanie się w dokumenty. Zamiast oceny rocznej oczekują częstszej informacji zwrotnej. To, jaką są grupą niejako wymusza na liderze, by potrafił mówić do nich w ich języku.
Z drugiej jednak strony ogromną część pracowników stanowią starsze pokolenia. Takie osoby nierzadko pracują w jednej firmie przez wiele lat, a sposób komunikowania się z nimi jest inny. Lider powinien zatem potrafić indywidualnie podchodzić do każdej osoby. Dziś jeszcze istotniejsze są kompetencje miękkie, a także to, by przełożony powinien potrafić być w pewnym stopniu psychologiem, który rozwieje obawy swoich podwładnych.
Zróżnicowanie zespołu może przynieść firmie wiele korzyści, ale jeśli nie będzie on odpowiednio zarządzany, to zamiast kolektywu będziesz mieć zlepek indywidualności, które nie grają do tej samej bramki.
zadbaj o to, jak wprowadzasz pracowników...
Firma to ludzie, a nie maszyny czy narzędzia, którymi dysponuje. Podstawą skutecznej działalności jest zadbanie o odpowiedni onboarding nowych osób. Przedsiębiorstwa, które stosują ustandaryzowane procedury wdrażania mogą odnotowywać o 50% wyższą wydajność nowych pracowników. Jeżeli nie będziesz posiadał osób z odpowiednimi umiejętnościami stabilność i bezpieczeństwo organizacji może stanąć pod znakiem zapytania.
i jak się z nimi żegnasz
Równie istotną rolę co onboarding może odegrać to, jak zachowasz się, gdy przyjdzie czas rozstania z pracownikiem. Poprawnie przeprowadzone exit interview może pozwolić Ci zdiagnozować powody odejścia ludzi z organizacji. To podstawa do podjęcia skutecznych działań naprawczych. Mimo iż w ostatnim czasie dobrowolna rotacja w wielu firmach spadła, to w dalszym ciągu nieodpowiedni onboarding czy sposób zarządzania może sprawić, że pracownicy będą decydować się odejść z firmy. Dla przedsiębiorstwa oznacza to kolejne koszty związane z rekrutacją nowej osoby, a także antyreklamę miejsca pracy i uszczerbek na wizerunku.
Obecna sytuacja sprawia również, że decyzje o zakończeniu współpracy z pracownikami podejmuje firma. Mimo iż dla obu stron może to być ciężka sytuacja, to nawet wówczas organizacja może spróbować pomóc zwalnianej osobie w odnalezieniu się w nowej sytuacji. W ramach outplacementu pracownik zostaje objęty wsparciem, które ma na celu przygotować go do odnalezieniu się w nowej rzeczywistości zawodowej. Z perspektywy firmy natomiast pozwala przeprowadzić redukcję etatu w jak najmniej konfliktowy sposób. Dlaczego jednak outplacement pozwala zadbać o zespół? Przede wszystkim dlatego, że obejmując zwalnianą osobę taką pomocą pokazujesz reszcie zespołu, że jesteś w stanie zadbać o swoich ludzi nawet w tak trudnym momencie.
Autor: Bartosz Roszkowski