Nie ma wątpliwości, że wpływ pandemii COVID-19 na miejsce pracy zmusił wielu z nas do przemyślenia dotychczasowych modeli pracy. Mimo że wielu naszych pracowników już wcześniej pracowało zdalnie, nasza siedziba Randstad musiała przejść na model pracy zdalnej w pełnym wymiarze.

Kiedy nasze biura zaczęły ponownie się otwierać, stało się jasne, że nasi pracownicy preferują model pracy hybrydowej. To pragnienie większej elastyczności pokrywa się z wynikami naszego badania Workmonitor. Według niego jeden na trzech pracowników uważa, że model pracy hybrydowej to najlepsza forma pracy. Ponadto prawie jedna czwarta pracowników chciałaby mieć elastyczne godziny pracy.

992.jpg
992.jpg

W tym momencie rozpoczęliśmy tworzenie miejsca pracy w hybrydowym modelu, który wpisuje się w kulturę naszej firmy i pozwala naszym pracownikom wykonywać pracę najlepiej jak potrafią. Poniżej opisano, czego się do tej pory nauczyliśmy.

skoncentrowanie pracownika na „najlepszej wersji siebie”

Jako lider HR koncentrujemy się na tworzeniu miejsca pracy, które pozwala pracownikom być „najlepszymi wersjami siebie”. Ta najważniejsza zasada łączy się z kulturą naszej firmy i przekonaniem, że jeśli wszyscy osiągamy jak najlepsze wyniki, przyczynia się to do zadowolenia klientów, kandydatów i pracowników.

Przez cały czas trwania pandemii byliśmy mocno skoncentrowani na „najlepszej wersji siebie” i będziemy utrzymywać to podejście podczas przejścia na model hybrydowy. Zdajemy sobie sprawę z tego, że ten proces nie zostanie ukończony z dnia na dzień i nie jest to coś, co możemy zrobić bez uzyskania najpierw informacji od naszych pracowników.

Gdy lepiej zrozumieliśmy potrzeby naszych pracowników, byliśmy w stanie podjąć kroki mające na celu stworzenie środowiska, w którym mogą się rozwijać, niezależnie od tego, czy pracowali z domu czy w biurze.

Zasada „najlepszej wersji siebie” jest ważna, jednak jest skuteczna tylko wtedy, gdy indywidualne potrzeby pracownika pokrywają się z potrzebami zespołu i wynikami, które chcemy uzyskiwać jako przedsiębiorstwo. Znaczenie ma zatem spójne połączenie najlepszej wersji siebie, najlepszego zespołu i najlepszych wyników.

harmonogram pracy oparty na wyborze

Jako organizacja, w którym panuje głębokie przekonanie, że to ludzie powinni kierować swoją własną karierą i zasobami, wiedzieliśmy, że chcemy dać naszym pracownikom możliwość wyrażenia opinii na temat wyglądu ich harmonogramu pracy hybrydowej.

Mieliśmy świadomość, że praca hybrydowa nie będzie wyglądała tak samo w przypadku wszystkich pracowników. Nasz personel składa się zarówno z introwertyków, jak i ekstrawertyków, pracowników z dziećmi i pracowników mieszkających samotnie oraz z pracowników mieszkających blisko biura i takich, którzy mają długi czas dojazdu do pracy. Nie chcemy ignorować tych różnic ani tworzyć uniwersalnego modelu pracy hybrydowej.

Uważamy, że indywidualne podejście sprawdza się najlepiej. W związku z tym zachęcamy każdego pracownika, by zastanowił się nad swoją konkretną rolą i ustalił, które obowiązki musi wykonywać w biurze, a które może w dalszym ciągu realizować zdalnie. Pracownicy muszą również okazywać zrozumienie wobec potrzeb swoich zespołów i organizacji.

Ponadto pracujemy nad sporządzeniem wytycznych dla naszych managerów. Wytyczne te pomogą im nie tylko prowadzić regularne spotkania indywidualne i kontrole wyników, ale również usprawnić proces przeprowadzania rozmów z ich zespołami. W trakcie tych rozmów mogą uzgodnić harmonogram pozwalający każdemu pracownikowi na to, by stał się „najlepszą wersją siebie”, jednocześnie dbając o to, aby zespół także mógł osiągać jak najlepsze wyniki.

komunikacja (w nadmiarze)

Od samego początku wiedzieliśmy, że komunikacja będzie odgrywać kluczową rolę w przejściu na model pracy hybrydowej. Zawsze będę podkreślać, jak ważna jest komunikacja – nawet jeśli nie ma nic do przekazania, należy pozostać w kontakcie.

Potrzeba stałej komunikacji ma jeszcze większe znaczenie w związku z powrotem do miejsca pracy. Pandemia wywołała mnóstwo stresu wśród pracowników i wielu z nich odczuwa obawy dotyczące przyszłości pracy. Według naszego ostatniego badania Randstad Workmonitor niemal połowa pracowników na świecie przyznaje, że odkąd zaczęła się pandemia, odczuwają większy stres, a 50% martwi się o narażenie w miejscu pracy na COVID-19.

Odkryliśmy, że najlepszym sposobem na częściowe złagodzenie tego stresu jest przekazywanie pracownikom informacji możliwie na bieżąco. Przykładowo w dalszym ciągu często wysyłamy informacje o COVID-19, aby nasi pracownicy wiedzieli, że znamy najnowsze regulacje.

Proces tworzenia modelu hybrydowego nadal trwa, dlatego czasami może być trudno przekazywać jasne komunikaty. Musiałam nauczyć się, że nie muszę od razu znać wszystkich odpowiedzi. Kluczowym czynnikiem jest pozostanie w bliskim kontakcie ze swoimi pracownikami i zapewnienie jak najlepszych wytycznych w danym momencie – nawet jeśli oznacza to mówienie: „W dalszym ciągu nad tym pracujemy”.

people.png

odkryj narzędzie randstad relevate – nasz pakiet technologii

pobierz

znaczenie kontaktu

W Randstad nasza ogólna strategia biznesowa jest oparta na koncepcji technologii w ludzkim wymiarze („tech and touch”).

Wiemy, że technologia może stanowić dla nas wszystkich wsparcie w codziennym życiu i nieustannie podejmujemy wysiłki, by działała ona na naszą korzyść. Jednak, jak wiemy z naszej długiej historii, najważniejszy aspekt naszej branży stanowią kontakty z ludźmi. Możemy lepiej służyć naszym klientom i kandydatom, budując prawdziwe więzi oparte na zaufaniu. Dotyczy to również zatrzymywania naszych pracowników.

Przed pandemią kontakt był naturalną częścią codziennego życia w biurze. Istniało duże prawdopodobieństwo przypadkowego spotkania współpracowników idących korytarzem, pójścia na obiad do restauracji w firmie i odbywania w biurze spotkań bez wcześniejszego ich zaplanowania.

Obecnie jest zupełnie inaczej. Teraz trzeba podjąć świadomy wysiłek, aby pozostać w kontakcie i komunikować się ze swoimi współpracownikami. Te kontakty nie powinny być czysto biznesowe – powinny również być sposobem na swobodną interakcję czy rozrywkę.

eksperymentowanie – nauka – dostosowywanie

Ze względu na to, że pandemia wciąż trwa, wytyczne rządowe regularnie się zmieniają, nie tylko w Polsce, ale również na całym świecie. Musimy zaakceptować to, że istnieje wiele niepewnych. Z tego powodu musimy pozostać wystarczająco elastyczni, aby szybko i skutecznie się dostosowywać.

Miejsce pracy w modelu hybrydowym nie zostanie utworzone z dnia na dzień. To ciągły proces i jego ukończenie jeszcze zajmie trochę czasu. Nie ma nic złego w tym, że przez pewien czas nie wszystko jest jasne, jeśli pracujemy nad opracowaniem optymalnego modelu pracy.

Aby się to udało, musimy eksperymentować z różnymi formatami, zebrać zespół w celu omówienia, co zadziałało, a co nie, i w razie potrzeby wprowadzić zmiany. Proces ten daje nam możliwość rozwoju i czas na zbudowanie miejsca pracy w modelu hybrydowym, w którym zachowana będzie spójność między najlepszą wersją siebie, najlepszym zespołem i najlepszymi wynikami.

people.png

odkryj narzędzie randstad relevate – nasz pakiet technologii

pobierz
o autorze
Ewa Wawszczak
Ewa Wawszczak

Ewa Wawszczak

hr consultancy director general hr manager

Ewa Wawszczak posiada bogate doświadczenie w prowadzeniu zespołów oraz doradztwie w zakresie wewnętrznych procesów HR, rozwoju kariery i coachingu, a także komercyjnego rozwoju biznesu HR. Była strategicznym doradcą wyższej kadry zarządzającej i kadry kierowniczej, a obecnie skupia się na zarządzaniu praktyką HR w Randstad Polska oraz kierowaniu linią biznesową HR Consultancy.

bądź na bieżąco z najnowszymi wiadomościami, trendami i raportami dotyczącymi rekrutacji i rynku pracy.

zapisz się