Niezależnie od tego, czy Twoja firma stoi w obliczu wyzwań związanych z cyfryzacją, zakłóceniami łańcucha dostaw, inflacją czy spowolnieniem gospodarczym, jako pracodawca musisz przygotować się na przyszłe nieprzewidziane zdarzenia. W tym artykule analizujemy trzy kluczowe kwestie dotyczące organizacji zespołów, tak aby skutecznie dostosowywać się do ciągłych zmian.
rosnąca potrzeba budowania zespołów szybko adaptujących się do zmian
W miarę jak świat szybko się zmienia, rynek pracy i sposób, w jaki decydujemy się budować nasze zespoły i organizacje także ulega zmianom. W ciągu ostatnich dziesięcioleci przeszliśmy od w miarę jednolitego, wspólnie zarządzanego rynku pracy do takiego, który jest coraz bardziej rozdrobniony. Tradycyjne, długoterminowe zatrudnienie jest w coraz większym stopniu zastępowane przez zatrudnienie tymczasowe w formie projektów, konsultantów i freelancerów.
coraz ważniejsze staje się, aby HR przyjmował elastyczne, pozbawione ograniczeń podejście.
Według badania Global Human Capital Trends 2024 przeprowadzonego przez Deloitte, kolejnym krokiem dla działów HR jest stanie się “HR bez ograniczeń”, koncentrując się na tym, w jaki sposób "organizacja wykorzystuje najbardziej wykwalifikowanych ludzi, bez względu na to, gdzie przebywają, wewnątrz lub na zewnątrz organizacji, tak aby sprostać wyzwaniom i kwestiom zarządzania ludźmi".
W związku z tym coraz ważniejsze staje się przyjęcie przez dział HR adaptacyjnego podejścia do wyjątkowych wyzwań i możliwości, przed którymi stoją obecnie firmy. HR musi znaleźć sposoby, aby umożliwić organizacji, zespołowi i pracownikom elastyczne dostosowanie się do nowych warunków.
trzy kluczowe kwestie przy tworzeniu zespołu adaptującego się do zmian
1. czy masz dostęp do najbardziej krytycznych zdolności i umiejętności na daną chwilę?
W szybko zmieniającej się gospodarce zapotrzebowanie na umiejętności może drastycznie się zmienić. Nagle pojawiają się nowe obszary i możliwości, a ty musisz szybko zatrudnić osoby posiadające niszową wiedzę specjalistyczną. Aby zapewnić najbardziej krytyczne umiejętności we właściwym czasie, wiele firm polega na zewnętrznych konsultacjach. Umożliwienie pracownikom równoległej pracy z zewnętrznymi specjalistami o różnych umiejętnościach jest często skutecznym sposobem na rozwój umiejętności pracowników w kluczowych obszarach.
2. jakie są przyszłe potrzeby kadrowe?
W wielu branżach występują wyraźne zmiany sezonowe w ciągu roku, tygodnia i dnia. Mapowanie tych zmian ułatwia planowanie organizacji zespołu. Aby przygotować się na zmiany i niepewność, należy również zaplanować różne przyszłe scenariusze. Pozwala to na sformułowanie strategii dostosowywania wielkości grupy w oparciu o nieprzewidziane zdarzenia.
3. czy w zespołach pracuje odpowiednia ilość pracowników stałych i tymczasowych?
Aby dostosować organizację do nieprzewidzianych wahań, należy dysponować odpowiednią ilością stałych i tymczasowych pracowników w zespołach. Przy podejmowaniu decyzji, które umiejętności i kompetencje powinni posiadać pracownicy stali, a które pracownicy tymczasowi, zalecamy rozróżnienie między trzema rodzajami umiejętności: krytycznymi dla biznesu, średniozaawansowanymi i mniej zaawansowanymi.
Wszystkie trzy kategorie umiejętności mogą funkcjonować w ramach tego samego zespołu, a jedna osoba może często przechodzić z jednego zespołu do drugiego.