Dla pracownika rozpoczynającego pracę w nowym miejscu, skuteczny onboarding jest niezbędny do stworzenia dobrego pierwszego wrażenia, dodania mu pewności siebie w nowej roli i zintegrowania go z zespołem. Dla pracodawcy jest to kluczowy okres, który wpływa na długoterminową karierę pracownika w firmie - i znacząco wpływa na koszty firmy.
Problemy wynikające z niewłaściwego wdrożenia mogą być poważnym wyzwaniem dla nowo zatrudnionej osoby. Większość ekspertów HR zdaje sobie z tego sprawę, ale w tym artykule przyjrzymy się mniej oczywistym skutkom nieskutecznego procesu onboardingu dla wyników finansowych firmy.
korzyści z wdrożenia - jeśli jest przeprowadzane prawidłowo
Dynamika zespołu i morale to jeden z głównych powodów, dla których onboarding jest ważny - zarówno dla nowo zatrudnionych, jak i współpracowników. Jednak z perspektywy HR, jednym z najważniejszych powodów, dla których warto inwestować w doskonały onboarding, jest zwiększona retencja pracowników.
pobierz kalkulator, aby dowiedzieć się, jakie są koszty niewłaściwego wdrożenia.
pobierz kalkulator Excel tutajPrzestrzeganie najlepszych praktyk wdrażania pracowników pomaga zatrzymać nowych pracowników w firmie na dłużej. Jak donosi Society for HR Management (SHRM), 69% pracowników ma większe szanse na osiągnięcie trzyletniego stażu w firmie, jeśli zostali dobrze wdrożeni.
Jak zobaczymy w dalszej części artykułu, z perspektywy kosztów, największą korzyścią z dobrze zaprojektowanego procesu wdrażania pracowników jest niższa rotacja pracowników - co daje firmie więcej czasu na uzyskanie zwrotu z inwestycji dokonanej podczas zatrudniania.
koszt niewłaściwie przeprowadzonego wdrożenia
Jeśli dobry onboarding zwiększa retencję pracowników, logiczne jest, że zły onboarding zwiększa rotację pracowników. Postaw się w sytuacji nowego pracownika - jeśli przybywasz do nowego miejsca pracy i nie otrzymujesz wystarczającego wsparcia, nie dostajesz narzędzi potrzebnych do właściwego wykonywania swoich obowiązków i nie masz szansy na integrację z kulturą, prawdopodobnie nie będziesz chciał dłużej i w pełnym zaangażowaniu pracować w tej firmie.
Wysoka rotacja pracowników zawsze była kosztem dla firm każdej wielkości, ale jest to szczególnie problematyczne teraz, gdy tak trudno jest zatrudnić wykwalifikowanych pracowników. W czasach, gdy ponad 65% europejskich małych i średnich przedsiębiorstw twierdzi, że zatrudnianie wykwalifikowanych pracowników jest jednym z ich najpoważniejszych wyzwań, Twoja firma nie może pozwolić sobie na pożegnanie z utalentowanymi nowymi pracownikami po zaledwie sześciu miesiącach.
Zmieniające się preferencje pokoleniowe pracowników sprawiają, że retencja staje się jeszcze ważniejsza. Na przykład sondaż Gallupa z 2023 r. wykazał, że 21% pracowników z pokolenia Y zmieniło pracę w ciągu ostatniego roku - wskaźnik ten jest trzykrotnie wyższy niż średnia dla innych grup wiekowych. Pokolenie Z wydaje się być również bardziej skłonne niż inne grupy wiekowe do wybierania pracodawców i bardziej skłonne do rezygnacji - na przykład nasze własne badanie Workmonitor wykazało, że prawie połowa pracowników z pokolenia Z nie przyjęłaby pracy od firmy, która nie podziela ich wartości społecznych i środowiskowych.
W obecnej sytuacji na rynku pracy, pracodawcy muszą podejmować wszelkie możliwe działania w celu zwiększenia retencji pracowników - zaczynając od onboardingu. Koszt wdrożenia nowego pracownika może być znaczny, ale jest niski w porównaniu z kosztami związanymi z rotacją pracowników:
koszty zatrudnienia
Specjaliści HR wiedzą, ile może kosztować zatrudnienie nowych pracowników. Jeśli weźmie się pod uwagę tylko łączne koszty stworzenia opisu stanowiska i ogłoszenia o pracę, opłaty na portalach ogłoszeniowych i potencjalne opłaty dla agencji rekrutacyjnych, nawet duże budżety mogą zostać nadwyrężone. Niektórzy pracodawcy zgłaszają, że w przypadku niektórych stanowisk koszty sięgają nawet trzy- lub czterokrotności rocznego wynagrodzenia nowego pracownika.
Koszt ten można odzyskać, gdy nowo zatrudniony pracownik wdroży się w obowiązki i zacznie wnosić rzeczywisty wkład w rozwój firmy. Jeśli jednak niewłaściwie przeprowadzony onboarding spowoduje, że odejdzie on przedwcześnie, pieniądze zostaną zmarnowane, a firma będzie musiała ponownie zainwestować w zatrudnienie nowego pracownika.
pobierz kalkulator, aby dowiedzieć się, jakie są koszty niewłaściwego wdrożenia.
pobierz kalkulator Excel tutajkoszty szkolenia
Onboarding to coś więcej niż tylko zorganizowanie spotkania powitalnego i przedstawienie kilku prezentacji na temat polityki firmy. W pewnym momencie nowy pracownik musi zostać przeszkolony w zakresie swoich nowych obowiązków oraz narzędzi i sprzętu potrzebnego do ich obsługi.
Po raz kolejny, jeśli nowo zatrudniona osoba opuści firmę przedwcześnie, inwestycja finansowa i czasowa w jej szkolenie zostanie zmarnowana - więc przygotowanie jej do długiego i udanego zatrudnienia dzięki solidnemu wdrożeniu jest kluczowe.
utracona produktywność
Bez względu na to, jak utalentowany jest nowo zatrudniony pracownik, zawsze minie trochę czasu, zanim osiągnie on pełnię swojego potencjału. Trudno powiedzieć, jak długo to potrwa - czas potrzebny do osiągnięcia produktywności zależy od złożoności roli i możliwości pracownika. Według badań cytowanych w MIT Sloane Business Review, czas do osiągnięcia produktywności może wynosić od ośmiu tygodni w przypadku prostszych ról biurowych do sześciu miesięcy w przypadku kierowników wyższego szczebla.
Tutaj ponownie widzimy potencjał właściwie przygotowanego i wdrożonego onboardingu, dzięki któremu można skrócić czas pełnego wdrożenia i obniżyć koszty poprzez zwiększenie retencji.
dowiedz się, ile możesz zaoszczędzić dzięki skutecznemu wdrażaniu nowych pracowników.
Poznaliśmy dane dotyczące ukrytych kosztów nieefektywnego onboardingu. Jeśli chcesz oszacować, ile może to kosztować Twoją firmę, pobierz nasz kalkulator kosztów onboardingu.
Wystarczy wprowadzić kilka danych na temat aktualnej liczby pracowników, wskaźnika rotacji i czasu do osiągnięcia produktywności, a kalkukator pokaże, jak duży wpływ na koszty zatrudniania, szkolenia i produktywności może mieć proces onboardingu. Zmieniając wskaźnik rotacji w kalkulatorze, szybko zobaczysz, ile pieniędzy możesz zaoszczędzić dzięki drobnym usprawnieniom procesu wdrażania.