W miejscu pracy szczególne znaczenie ma rozwój umiejętności i kompetencji. W ten sposób zatrudnione osoby mogą stać się bardziej efektywne. Szkolenia pracowników są jednym ze sposobów rozwijania zdolności podwładnych.
Szkolenia mają ogromny potencjał, ponieważ pozwalają na zwiększenie różnych umiejętności i kompetencji, a także umożliwiają zdobycie wiedzy. Obecnie tego typu kursy mogą być jednym z najlepszych sposobów na zmotywowanie pracowników do rozwoju zawodowego.
Różne rodzaje szkoleń dla pracowników
Istnieje wiele rodzajów szkoleń dla pracowników, a jeden z głównych podziałów pozwala na wyróżnienie kursów zewnętrznych i wewnętrznych. Firmy mogą zdecydować się na oba rodzaje lub tylko na jeden z nich. Szkolenia zewnętrzne prowadzone są przez specjalistę spoza miejsca zatrudnienia, np. przez wykwalifikowanego szkoleniowca. Najczęściej dotyczą bardziej abstrakcyjnych problemów, które mogą pojawić się w różnych przedsiębiorstwach. Zewnętrzna forma bywa bardzo atrakcyjna dla pracowników, ponieważ pojawiają się tutaj nowe osoby, które mają nieco inne spojrzenie na dany problem. Takie kursy zewnętrzne często przyjmują formę warsztatów, seminariów lub wykładów, także tych odbywających się online. Z kolei szkolenia wewnętrzne są przeprowadzane wewnątrz firmy, przez osoby w niej zatrudnione. Warto zaznaczyć, że nie we wszystkich przedsiębiorstwach stworzono specjalny dział szkoleń, dlatego czasami wykłady oraz warsztaty są prowadzone przez innych pracowników, którzy nie otrzymują za to dodatkowych pieniędzy.
przeczytaj też: jak znaleźć darmowe kursy online i dlaczego warto to zrobić?
Jakie kompetencje rozwijają szkolenia dla pracowników?
W wielu miejscach pracy znaczenie mają szkolenia z zakresu kompetencji twardych, czyli tych, które odnoszą się do specjalistycznej wiedzy. Przykładowo, mogą to być warsztaty z umiejętności informatycznych, ćwiczenia z Excela, szkolenie z zakresu księgowości, finansów, sprzedaży lub języka obcego. Po takich kursach pracownicy zwykle otrzymują certyfikaty lub dyplomy. Z kolei szkolenia miękkie dotyczą zdolności indywidualnych człowieka, np. analitycznego myślenia, kreatywności, zarządzania czasem, umiejętności pracy zespołowej oraz autoprezentacji. Ten typ szkoleń najczęściej jest przeprowadzany wśród kierowników i dyrektorów, czyli osób, które mają kontakt z innymi ludźmi. Szkolenia dla pracowników mogą rozwijać różnorodne kompetencje, dlatego takie wykłady oraz warsztaty należy dopasować do indywidualnych potrzeb. W niektórych firmach pracodawcy umożliwiają pracownikom samodzielne podjęcie decyzji dotyczącej kursów, ponieważ funkcjonuje tam specjalny budżet rozwojowy. To bardzo atrakcyjny benefit, który pozwala na stworzenie spersonalizowanego systemu szkoleń.
przeczytaj też: jak zdobyć certyfikat z języka angielskiego i dlaczego warto go mieć?
Dlaczego warto inwestować w ciekawe szkolenia dla pracowników?
Szkolenia przynoszą korzyści zarówno firmie, jak i pracownikom. Osoby zatrudnione często doceniają trud i wysiłek pracodawców włożony w rozwój ich kompetencji. Dla wielu z nich takie kursy są szansą na poszerzenie swojej wiedzy i umiejętności praktycznych, a także poznanie innych ludzi i rozwiązanie konkretnych problemów. Warto też zaznaczyć, że nabywanie nowych kompetencji może sprawić, że podwładni staną się bardziej wydajni, zaangażowani w pracę i zadowoleni z miejsca zatrudnienia. Szkolenia pracowników są również opłacalne dla samego przedsiębiorstwa, ponieważ w ten sposób firma tworzy utalentowaną, kompetentną kadrę i może zadbać o swoje wyniki finansowe oraz marketing. W końcu tego typu kursy są jednym z ważnych elementów employer brandingu, czyli efektywnej strategii pozyskiwania najlepszych pracowników. Szkolenia stanowią istotne narzędzie rozwoju kompetencji i warto zadbać o to, aby regularnie były przeprowadzane w firmie.
Mamy oferty pracy specjalnie dla Ciebie
Nie czekaj i sprawdź nasze oferty pracy. Pokierujemy Cię w stronę nowej pracy pełnej korzyści. Odkryj możliwości, które na Ciebie czekają.
poznaj nasze oferty pracy