Branża medyczna to według Polaków najlepsze miejsce pracy – pokazują wyniki najnowszego badania Randstad Employer Brand Research. Dane sugerują, że pomimo sytuacji gospodarczo-politycznej nastroje poprawiły się w porównaniu do zeszłorocznej edycji badania – tym razem respondenci częściej niż w zeszłym roku wskazywali na atrakcyjność wynagrodzeń i benefitów oraz rozwój zawodowy jako wyróżniki poszczególnych branży.
Na szczycie zestawienia najlepiej ocenianych sektorów znalazły się medyczny (49 proc.), AGD (48 proc.), a także elektroniczny i elektrotechniczny oraz motoryzacyjny (po 47 proc.). Całą listę zamykają natomiast pracodawcy z sektora ochrony (33 proc.), sprzedaży hurtowej (30 proc.) i sprzątania biur (28 proc.).
W badaniu ankietowani byli pytani o to, czy według nich dana branża jest atrakcyjnym miejscem pracy. Atrakcyjność jest określana na podstawie czynników, które charakteryzują poszczególne firmy z sektora. Pomimo niepewności spowodowanej sytuacją makroekonomiczną, odpowiedzi były mniej zachowawcze niż przed rokiem. Podobnie, jak w 2021, najczęściej respondenci zwracali uwagę na to, że sektory wyróżniają się dobrą kondycją finansową. Jednak w przeciwieństwie do czasu naznaczonego niepewnością wywołaną pandemią, tym razem respondenci częściej zwracali uwagę również na atrakcyjne wynagrodzenie i benefity, a także możliwości rozwoju zawodowego oferowane przez poszczególne sektory.
Trzy najlepiej oceniane sektory poza stabilnością finansową wyróżniała też stabilność zatrudnienia i bardzo dobra reputacja firm. Branżę medyczną dodatkowo charakteryzowały możliwości rozwoju zawodowego coraz częściej poszukiwane przez kandydatów.
W pozostałych przypadkach, obok sytuacji finansowej pracodawcy, ankietowani doceniali przede wszystkim stabilność zatrudnienia. Wyjątkiem w tej kwestii jest branża telekomunikacyjna i informatyczna, którą cechują możliwości rozwoju zawodowego oraz atrakcyjne wynagrodzenia i benefity. Na dobre zarobki i pozapłacowe dodatki ankietowani zwrócili uwagę również w przypadku branż energetycznej oraz surowców i paliw. Możliwości rozwoju zawodowego z kolei dostrzegli w sektorach – poza medycznym i telekomunikacyjnym i IT – nowoczesnych usług dla biznesu SSC/BPO, farmaceutycznym i kosmetycznym oraz budowlanym. Często podkreślana była też dobra reputacja firm w analizowanych branżach.
Oferta rozwoju zawodowego może być istotnym wyróżnikiem w czasie, gdy konkurencja o pracowników jest silna, a dotychczasowe miejsce pracy w tym aspekcie rozczarowuje pracownika. Tym bardziej, że mniej niż połowa ankietowanych uważa, że pracodawcy dbają o ich rozwój zawodowy. Co więcej, jeśli chodzi stricte o rozwój kompetencji, to tylko 34 proc. ma poczucie, że pracodawcy o to dbają, podczas gdy 60 proc. jest przekonanych, że firmy powinny o to dbać. Dlatego pracownicy często biorą sprawy rozwoju zawodowego w swoje ręce – deklaruje tak 95 proc. badanych.
Polacy postrzegają rozwój zawodowy przede wszystkim jako możliwości rozwoju kariery. Na pytanie o to, czym jest rozwój zawodowy, 59 proc. ankietowanych odpowiada, że to przede wszystkim zdobywanie nowych kwalifikacji poprzez nowe zadania i obowiązki, a 55 proc. twierdzi, że elementem rozwoju jest udział w szkoleniach i kursach podnoszących kwalifikacje. Zdecydowanie mniej, bo 43 proc., uznało, że wiąże się on z awansem na wyższe stanowisko lub zdobywaniem certyfikatów i uprawnień potwierdzających kwalifikacje. Cztery osoby na dziesięć twierdzą, że jest to zdobywanie wiedzy i umiejętności od współpracowników. Zmianę branży natomiast jako rozwój zawodowy postrzega 11 proc. ankietowanych.
Randstad Employer Brand Research to międzynarodowe badanie przeprowadzane w 34 rynkach obejmujących 80 proc. światowej gospodarki na próbie ponad 190 tys. respondentów. W Polsce przepytano niemal 5 tys. ankietowanych w wieku od 18 do 64 roku życia. Badanymi były osoby pracujące, ale także bezrobotni poszukujący zatrudnienia oraz studenci.