Coraz więcej przedstawicieli pokolenia Z kończy studia i rozpoczyna pracę, a firmy produkcyjne mogą sięgnąć po ich potencjał, czerpać z ich innowacyjności, umiejętności i sposobu myślenia. Jednak wartości wyznawane przez pokolenie Z znacznie różnią się od wartości wyznawanych przez pracowników z pokolenia X lub milenialsów. Aby nadal przyciągać najlepsze talenty z pokolenia Z, firmy z branży produkcyjnej powinny odpowiedzieć na oczekiwania nowej generacji na rynku pracy.

W tym artykule sprawdzimy, czego mogą oczekiwać firmy produkcyjne zatrudniające pracowników z pokolenia Z. Prześwietlimy również stereotypy dotyczących tego pokolenia i zweryfikujemy, czy mają potwierdzenie w rzeczywistości.

co motywuje pokolenie Z w pracy?

co motywuje pokolenie Z w pracy?

pobierz nasze wskazówki

co pokolenie z myśli o pracy w branży produkcyjnej?

Odpowiedź brzmi: to zależy. Najstarsi członkowie pokolenia Z urodzili się pod koniec lat 90-tych, ale większość z nich przyszła na świat w pierwszej dekadzie XXI wieku. Może być więc zbyt wcześnie, by formułować rzetelne stwierdzenia na temat ich ambicji zawodowych.

Niektóre badania wskazują jednak, że pokolenie Z niezbyt chętnie podejmuje pracę w sektorze produkcyjnym, uznając ją za mniej atrakcyjną finansowo i obciążającą fizycznie. Z drugiej strony pojawią się też analizy, które wskazują, że przedstawiciele pokolenia Z biorą pod uwagę możliwości kariery w tej branży.

Smiling male on a production site
Smiling male on a production site

Niezależnie od tego, którym źródłom zaufamy, liczne historie od pracodawców z branży produkcyjnej wydają się sugerować, że przyciągnięcie i retencja talentów z pokolenia Z jest wyzwaniem, którego jeszcze nie udało im się pokonać. 

Wydaje się jednak, że są też powody do optymizmu. Może być trudno ich zatrudnić, ale według ekspertów Gallupa, pokolenie Z jest bardzo zainteresowane nauką kompetencji technicznych, których wymaga kariera w branży produkcyjnej. Jednocześnie pewnym wyzwaniem jest dostępność praktycznych zajęć z tego obszaru w szkołach, a także niższy poziom atrakcyjności kompetencji technicznych ze względu na ich mniejszą obecność w środkach masowego przekazu. Jeśli pracodawcy chcą stać się atrakcyjni dla przyszłych pracowników branży produkcyjnej, powinni szukać dróg dotarcia do pokolenia Z i ich skutecznego zaangażowania w taką ścieżkę rozwoju.

czego pokolenie z poszukuje w miejscu pracy?

Często słyszy się, że w pokoleniu Z powszechne jest zjawisko quite quitting, że ta generacja zwleka z zaangażowaniem zawodowym. W rzeczywistości nie ma to potwierdzenia w faktach. Pokolenie Z uważa się za ambitne i dąży do osiągania sukcesów zawodowych. 

randstad-co_pokolenie_z_sadzi_o_pracy_w_branzy_produkcyjnej.pptx_.png
randstad-co_pokolenie_z_sadzi_o_pracy_w_branzy_produkcyjnej.pptx_.png

To błędne przekonanie może wynikać z niedopasowania wartości pokolenia Z do tego, co oferują pracodawcy. Zetki w miejscu pracy poszukują kilku istotnych elementów:

  • praca, która daje poczucie sensu - według McKinsey, jest to głównym powodem, dla którego pokolenie Z rozważa podjęcie konkretnej pracy.
  • zrównoważony styl życia - elastyczne harmonogramy i praca zdalna są dla pokolenia Z ważniejsze niż dla innych pokoleń.
  • empatyczni pracodawcy - pokolenie Z chętniej wybiera pracodawców, którzy starają się zrozumieć ich i ich potrzeby w pracy.
  • wzajemne oddziaływanie sfery pracy i życia osobistego - pokolenie Z woli pracować w branżach lub firmach, które mają pozytywny wpływ na ich życie prywatne.
  • możliwości progresu kariery - długoterminowe perspektywy awansu oraz szansa na naukę i rozwój zawodowy są istotnymi czynnikami przyciągającymi pracowników z pokolenia Z.

Firmy produkcyjne, którym uda się uwzględnić te wartości w swojej ofercie pracodawcy, będą miały większe szanse na skuteczne przyciąganie i retencję najlepszych talentów z pokolenia Z.

co motywuje pokolenie Z w pracy?

co motywuje pokolenie Z w pracy?

pobierz nasze wskazówki

co firmy produkcyjne mogą zrobić, aby skutecznie przyciągać pokolenie z?

Głównym wyzwaniem dla branży produkcyjnej w przyciąganiu i retencji talentów pokolenia Z jest wizerunek sektora. Dzięki przemyślanej komunikacji i pracy nad marką pracowników, firmy mogą zaprezentować się w całej okazałości - jako dynamiczne miejsca pracy przyszłości:

  • pokaż wpływ firmy na naszą codzienność i zbuduj relacje z pokoleniem - nawet najbardziej wyspecjalizowane produkty mogą mieć ważne zastosowanie w naszej codzienności, a to przekłada się na rozpoznawalność firmy i jej wartości, co może mieć znaczenie także w obszarze rekrutacji i retencji. Podążaj więc za swoimi produktami - sprawdź, gdzie trafiają i jaki mają wpływ na kandydatów z pokolenia Z, którzy próbujesz przyciągnąć? Łatwiejszą drogę w tej sytuacji mogą mieć firmy, które już w obszarze konsumenckim nawiązują relacje z tą generacją.
     
  • otwórz się na budowanie perspektyw awansu - firmy produkcyjne mają zwykle bardziej rozbudowaną hierarchię, co może być magnesem dla pokolenia Z, które ceni sobie rozwój kariery. By tworzyć jeszcze lepsze perspektywy przed kandydatami, wykorzystaj różnorodność swojej organizacji. Pozwól nowym pracownikom uczyć się i zdobywać doświadczenie w działach innych niż ich własny. Daje to pokoleniu Z pożądaną autonomię i większą kontrolę nad własnym rozwojem.
     
  • Elastyczność - jest to jeden z obszarów, z którym zmagają się firmy produkcyjne. Na wielu stanowiskach produkcyjnych praca zdalna po prostu nie jest możliwa, co nie zawsze spotyka się ze zrozumieniem kandydatów z pokolenia Z, którzy bardzo cenią sobie elastyczność. Pomyśl o tym, jak możesz się dostosować nawet w przypadku ról stacjonarnych. Czy możliwa jest otwartość Twojej organizacji na elastyczne planowanie zmian lub elastyczne godziny rozpoczęcia pracy? Czy istnieją jakieś benefity z obszaru wsparcia dobrostanu, które można by wprowadzić, aby pomóc pracownikom lepiej zrównoważyć życie osobiste i pracę? A może warto spojrzeć na to jeszcze inaczej - może w przypadku części kandydatów znaczenie będzie miała przewidywalność regularnych zmian, które pomoże im skutecznie planować ich czas poza pracą. 

uwzględniaj pokolenie z w swojej strategii zatrudnienia

Przyciąganie talentów z pokolenia Z może wymagać zmiany sposobu myślenia. Uwzględniaj priorytety tej generacji. Dobrą podpowiedzią są nasze wskazówki dotyczące głównych elementów motywujących pracowników z tego pokolenia, które możesz po prostu pobrać i mieć zawsze pod ręką. Upewnij się też, że Twoje działania komunikacyjne i rekrutacyjne dopasowane są do grupy docelowej, do której chcesz dotrzeć.

co motywuje pokolenie Z w pracy?

co motywuje pokolenie Z w pracy?

pobierz nasze wskazówki
o autorze
randstad polska
randstad polska

Zespół Randstad Polska

lider branży hr

bądź na bieżąco z najnowszymi wiadomościami, trendami i raportami dotyczącymi rekrutacji i rynku pracy.

zapisz się