Firmy regularnie zmagają się z wyzwaniami takimi jak rotacja talentów, spadek zaangażowania pracowników i deficyt kompetencji, podczas gdy pracownicy zazwyczaj narzekają na brak jasno wytyczonego celu zawodowego, stabilności i inwestycji w ich umiejętności. Większość z tych wyzwań spoczywa na barkach działów HR, a właściwie zaplanowana ścieżka kariery może okazać się skutecznym rozwiązaniem i odpowiedzią na oczekiwania pracowników.

Wsparcie pracowników w tworzeniu ich ścieżki kariery i planowanie tego, w jaki sposób firma może ich wspierać w rozwoju, ma szanse znacznie przyczynić się do rozwiązania tych problemów i zapewnić szereg innych korzyści. W tym artykule omówimy podstawy tego, czym jest ścieżka kariery i jak mogą wyglądać różne ścieżki kariery.

uzyskaj więcej informacji dzięki raportowi Workmonitor 2025

uzyskaj więcej informacji dzięki raportowi Workmonitor 2025

pobierz raport tutaj

czym jest ścieżka kariery?

Ścieżka kariery pojawia się wtedy, gdy pracownicy planują swój rozwój zawodowy i przyszłe role organizacyjne, a proces ten jest wspierany przez organizację. Myśląc o swoich ambicjach, celach i osobistych zainteresowaniach, pracownicy współpracują z firmą, aby stworzyć mapę kariery pokazującą główne etapy ich długoterminowego rozwoju. Dobra ścieżka kariery określa również wiedzę i umiejętności, które pracownik będzie musiał pozyskać, aby osiągnąć swoje ostateczne cele i uwzględnia kompetencje, które będą najbardziej krytyczne dla organizacji w przyszłości.

Pożądaną ścieżką kariery wielu pracowników jest awans na coraz wyższe stanowiska, przechodzenie po szczeblach kariery w kierunku pozycji lidera. Przykładowo, ścieżka kariery specjalisty ds. sprzedaży w dużej firmie może obejmować awans na stanowisko Key Account Managera, następnie Regionalnego Dyrektora Sprzedaży, a na końcu Dyrektora Sprzedaży.

Jednak nie wszyscy pracownicy dążą do objęcia stanowiska kierowniczego najwyższego szczebla. W innym przykładzie ścieżki kariery, pracownik może być zainteresowany poruszaniem się poziomo w strukturach organizacji, przechodząc do wyspecjalizowanych ról w poszczególnych działach, które odpowiadają jego zainteresowaniom, kwalifikacjom i talentom. Na przykład, młodszy członek zespołu IT w dużej firmie może chcieć skoncentrować swoją karierę na bezpieczeństwie IT - przechodząc na stanowisko ds. cyberbezpieczeństwa, zamiast dążyć do samego szczytu zespołu informatycznego w organizacji. 

Kierunek ścieżki kariery zależy od indywidualnych celów, pasji i talentów pracownika. Firmy, które wyróżniają się w planowaniu kariery, biorą pod uwagę te unikalne cechy i wspierają pracowników w obraniu kierunku, w którym chcą podążać, zamiast wpychać ich w bardziej liniową, hierarchiczną ścieżkę kariery.

kluczowe korzyści z wyboru ścieżki kariery.

Nastawiona na cele strategia ścieżki kariery przynosi korzyści zarówno pracownikom, jak i pracodawcy. Przyjrzyjmy się temu:

benefity pracownicze.

  • Wyższa satysfakcja z pracy - brak możliwości rozwoju kariery jest główną przyczyną niezadowolenia pracowników. Nasze badanie Workmonitor 2025, które obejmuje ponad 26 000 respondentów na całym świecie, pokazuje, że 48% z nich zrezygnowałoby z pracy, która nie oferuje możliwości rozwoju zawodowego. Ścieżka kariery, która określa jasną drogę rozwoju, wyraźnie przyczynia się więc do wzrostu satysfakcji. 
przyznaje, że zrezygnowałoby z pracy, jeśli nie oferowałaby ona możliwości rozwoju.
przyznaje, że zrezygnowałoby z pracy, jeśli nie oferowałaby ona możliwości rozwoju.
  • Zwiększona stabilność zatrudnienia - stabilność jest często przedmiotem troski pracowników, zwłaszcza w czasach słabszej koniunktury gospodarczej. Badanie Workmonitor 2025 pokazuje, że aż 82% pracowników uważa stabilność zatrudnienia za bardzo ważne lub ważny czynnik, gdy myślą o swojej karierze, zarówno teraz, jak i w przyszłości. Ścieżka kariery sygnalizuje pracownikom, że mają przed sobą świetlaną przyszłość w swojej firmie, tworząc poczucie bezpieczeństwa.
     
  • Lepsze dopasowanie działań z zakresu uczenia się i rozwoju (L&D) - według Workmonitor 2025, prawie połowa pracowników byłaby skłonna odrzucić ofertę pracy, jeśli ich rola nie zapewniałaby wystarczających możliwości uczenia się i rozwoju. Ścieżka kariery może pomóc w zapewnieniu takich możliwości. Stworzenie ścieżki kariery oznacza określenie umiejętności i wiedzy, które pracownik będzie musiał zdobyć w nadchodzących latach. Edukacja i rozwój pracowników są wpisane w proces tworzenia ścieżek kariery, a pracownikom, którzy na nie wejdą, łatwiej będzie ustalić priorytety i skupić się na wiedzy, którą muszą zdobyć, aby osiągnąć swoje cele zawodowe.
źródło: workmonitor 2025
źródło: workmonitor 2025

korzyści dla pracodawców.

  • Zwiększona retencja pracowników - raport Workmonitor 2025 pokazuje również, że 31% pracowników odeszło już z pracy, która nie oferowała wystarczających możliwości rozwoju. Przy wysokich kosztach zatrudniania nowych pracowników i ciągłym niedoborze kadry o odpowiednich umiejętnościach, większość pracodawców po prostu nie może sobie pozwolić na wysoki poziom rotacji w firmie. Tworząc jasne ścieżki kariery, organizacje mogą zwiększyć prawdopodobieństwo, że ich pracownicy będą chcieli pozostać w firmie, zamiast szukać możliwości gdzie indziej.
zrezygnowało z pracy z powodu braku możliwości rozwoju kariery.
zrezygnowało z pracy z powodu braku możliwości rozwoju kariery.
  • Większe zaangażowanie pracowników - dziś pracownicy potrzebują czegoś więcej niż tylko odpowiedniego wynagrodzenia, aby osiągać jak najlepsze efekty w pracy. Badania zrealizowane przez McKinsey pokazują, że wiele dodatkowych czynników jest równie ważnych, w tym elastyczność, dobra atmosfera i możliwości rozwoju. Rysując przed pracownikiem jasną ścieżkę kariery, w tym perspektywy awansu, możesz zwiększyć jego zaangażowanie i stworzyć pozytywny rezultat dla całej organizacji.

uzasadnienie biznesowe dla ścieżki kariery. 

Opracowanie solidnych ścieżek kariery dla pracowników nie odbywa się automatycznie. Wymaga to indywidualnej pracy z każdym talentem i to przez dłuższy czas, co wymaga zainwestowania cennych zasobów HR. Inwestycja ta przyniesie jednak zyski:

Niższe koszty zatrudnienia - Zwiększając wskaźniki retencji pracowników, ścieżki kariery mogą obniżyć ogólne koszty zatrudnienia. Gdy wskaźniki retencji są niskie i stale trzeba zatrudniać nowych członków zespołu, aby utrzymać potrzebny poziom zatrudnienia, koszty te mogą stać się znacznym obciążeniem. Zwiększając retencję, ścieżka kariery może prowadzić do poważnych oszczędności Tym bardziej, że 42% uczestników badania Workmonitor 2025 twierdzi, że rozważyliby odejście od pracodawcy, który nie wspiera ich ambicji zawodowych.

uzyskaj więcej informacji dzięki raportowi Workmonitor 2025

uzyskaj więcej informacji dzięki raportowi Workmonitor 2025

pobierz raport tutaj

Praca nad ścieżką kariery to tylko jeden ze sposobów na sprostanie oczekiwaniom dzisiejszej kadry. Dowiedz się więcej z naszego najnowszego badania Workmonitor. Co roku identyfikujemy postawy, potrzeby i preferencji ponad 26 000 pracowników z różnych pokoleń z całego świata. Pobierz raport, aby poznać wnioski i sprawdzić, czego najlepsi kandydaci oczekują od Twojej firmy.

przyznaje, że rzuciłoby pracę jeśli ich pracodawca nie wspierał ich ambicji zawodowych.
przyznaje, że rzuciłoby pracę jeśli ich pracodawca nie wspierał ich ambicji zawodowych.
  • Bardziej efektywne wykorzystanie zasobów L&D - według ankiety przeprowadzonej wśród liderów biznesu przez American Productivity and Quality Center (APQC), 96% badanych zamierza zwiększyć wydatki na L&D w nadchodzącym roku. Jednak te inwestycje nie zawsze przekładają się na lepszy poziom kształcenia kadr. Ścieżka kariery pomaga skoncentrować inicjatywy edukacyjne tylko na kluczowych umiejętnościach, których pracownicy będą potrzebować, aby się rozwijać, a nie na innych kompetencjach, które nie są aż tak istotne. Ułatwia to właściwe ukierunkowanie inwestycji, co ma wpływ na możliwości organizacji.
     
  • Mniej strat biznesowych dzięki właściwe sukcesji kluczowych ról - według Harvard Business Review, prawie 1 bilion dolarów rocznie tracą firmy notowane w indeksie S&P z powodu słabego planowania sukcesji ról. Utrata istotnych kompetencji i doświadczenia w firmie wpływa negatywnie na ich kondycję finansową. Korzystny wpływ ścieżki kariery na planowanie sukcesji może ograniczyć potencjalne straty. 

więcej informacji można znaleźć w raporcie Workmonitor 2025.

co napędza obecnych i przyszłych pracowników?
co napędza obecnych i przyszłych pracowników?
uzyskaj więcej informacji dzięki raportowi Workmonitor 2025

uzyskaj więcej informacji dzięki raportowi Workmonitor 2025

pobierz raport tutaj
o autorze
randstad polska
randstad polska

Zespół Randstad Polska

lider branży hr

bądź na bieżąco z najnowszymi wiadomościami, trendami i raportami dotyczącymi rekrutacji i rynku pracy.

zapisz się