W dobie niedoboru pracowników i wysokich kosztów zatrudnienia, coraz więcej firm wdraża specjalnie stworzone programy ścieżek kariery, które formalizują i usprawniają proces rozwoju pożądanych umiejętności w organizacji.

Podczas takiego procesu rozwoju ścieżki kariery firma pomaga pracownikom zidentyfikować i ocenić ich cele, pasje, zestaw umiejętności i poziomy biegłości. Następnie dopasowuje je do potrzeb organizacji, tworząc szczegółową mapę kariery na nadchodzące lata, która zwiększa zaangażowanie pracowników i satysfakcję z pracy, a także retencję pracowników.

Świat pracy nieustannie się zmienia, a na ścieżki kariery wpływają rozwijające się trendy i technologie w taki sam sposób, jak na inne inicjatywy HR. W tym artykule omówimy kilka kluczowych zmian, które będą miały wpływ na pracę zawodową w nadchodzących miesiącach i latach oraz podamy przykłady ich wpływu na organizację. 

pobierz raport Workmonitor 2025

pobierz raport Workmonitor 2025

pobierz raport tutaj

obecne i przyszłe zmiany wpływające na ścieżki karier i rozwój zawodowy.

narzędzia do planowania ścieżek karier opartych na sztucznej inteligencji.

W ciągu ostatnich kilku lat szybki rozwój generatywnej i niegeneratywnej sztucznej inteligencji znacząco wpłynął na naszą pracę i życie prywatne. Narzędzia AI są świetne w analizowaniu dużych ilości złożonych informacji i tworzeniu dokładnych, pomocnych spostrzeżeń i sugestii. Sprawia to, że technologia ta jest cennym atutem podczas planowania kariery, gdzie doświadczenie zawodowe, zainteresowania i umiejętności pracownika muszą być wzięte pod uwagę, aby zasugerować najbardziej odpowiedni i skuteczny plan przyszłej kariery.

Przydatnych może okazać się kilka generatywnych i niegeneratywnych narzędzi AI. Niektóre narzędzia specjalizują się w złożonych analizach predykcyjnych opartych na sztucznej inteligencji, które monitorują obecną pozycję zawodową pracownika i wskazują, co powinno się wydarzyć w przyszłości, aby osiągnął swoje cele - na przykład sugerując optymalny czas na awans lub określając niezbędne umiejętności, na których pracownik powinien się skupić, aby móc skutecznie przejść do następnego etapu kariery.

Jednak inne powszechnie używane narzędzia AI, takie jak czaty, również mogą się przydać. Przy odpowiednich podpowiedziach, GPT może być wykorzystywane jako interaktywny coach kariery, z którym pracownik może wchodzić w bezpośrednią interakcję, aby pomóc odkryć swoje osobiste cele, priorytety rozwoju zawodowego pracowników i potencjalne przyszłe role. Zadanie, które kiedyś mogło wymagać od członka działu HR pełnienia roli coacha, może być teraz skalowane w dużej organizacji bez konieczności angażowania podobnie dużej ilości zasobów zespołu HR. 

sztuczna inteligencja tworząca nowe możliwości dla przyszłych ścieżek kariery.

Sztuczna inteligencja nie tylko pomaga pracownikom skutecznie rozwijać się w ramach tradycyjnych ścieżek karier. W kilku branżach otwiera ona również szeroki wachlarz nowych ścieżek, które nie istniały w przeszłości. Przykładowo, inżynier w firmie produkcyjnej mógł przez wiele lat pracować nad karierą w branży elektroniki użytkowej. Jednak wraz z rozwojem sztucznej inteligencji i jej ogromnym potencjałem w inżynierii oraz badaniach i rozwoju, może odkryć nową pasję i przekierować swoją ścieżkę kariery w kierunku opanowania narzędzi AI. Takie przykłady ścieżek kariery istnieją w innych dziedzinach, takich jak marketing czy sprzedaż. Pracownicy, którzy spędzali swoje dni w pracy na tworzeniu treści lub docieraniu do potencjalnych klientów, mogą teraz skupić się na wdrażaniu i rozwijaniu narzędzi AI, które mogą usprawnić i przyspieszyć te procesy.

Każda firma, niezależnie od branży, powinna być świadoma ogromnego wpływu sztucznej inteligencji na swoich pracowników. Mimo że technologia ta w swojej obecnej formie jest wciąż stosunkowo młoda, jej wpływ będzie rósł i rozwijał się w nadchodzących latach. Zostało to udowodnione w naszym badaniu Workmonitor2025, w którym umiejętności związane ze sztuczną inteligencją były najczęściej wybieranymi przez pracowników spośród tych, które chcą oni rozwijać w najbliższej przyszłości.

W tej sytuacji duże organizacje nie mogą angażować się wyłącznie w wytyczanie typowych ścieżek kariery, którymi ich pracownicy podążali dotychczas. Pozostawanie otwartym na zmianę ścieżek kariery pracowników i wykorzystywanie okazji do rozwijania wiedzy specjalistycznej w zakresie sztucznej inteligencji w organizacji to inwestycja, która prawdopodobnie przyniesie znaczne zyski w przyszłości. 

pobierz raport Workmonitor 2025

pobierz raport Workmonitor 2025

pobierz raport tutaj

spersonalizowana, inteligentna nauka i rozwój.

Jednym z najtrudniejszych aspektów wdrażania skutecznych inicjatyw w zakresie uczenia się i rozwoju pracowników (L&D) jest znalezienie optymalnego poziomu. Gdy konieczne jest wzmocnienie konkretnych umiejętności, takich jak przywództwo, wśród grupy pracowników w dużej organizacji, niektórzy członkowie grupy będą potrzebować więcej pomocy niż inni. Jeśli część pracowników ma już stosunkowo duże umiejętności w tym zakresie, a pozostali są zupełnymi nowicjuszami, proces L&D może zakończyć się fiaskiem.

W takich przypadkach sztuczna inteligencja może tworzyć programy szkoleniowe dla każdego pracownika dopasowane do ich poziomu. Firmy takie jak Udemy już wykorzystują AI do dostosowywania ścieżki edukacyjnej do potrzeb każdego użytkownika w oparciu o jego wiedzę i poziom umiejętności.

Poza spersonalizowanymi programami szkoleniowymi, narzędzia AI oparte na czacie mogą być również wykorzystywane do pracy nad praktycznymi umiejętnościami w miejscu pracy w symulacji kontrolowanej i zbliżonej do autentycznej sytuacji. W swoim raporcie na temat trendów w globalnym kształceniu i umiejętnościach w 2025 r. Udemy podaje przykład pracownika korzystającego z chatbota AI do symulacji komunikacji z kolegą w skomplikowanej sprawie: "pracownik, który musi ćwiczyć i stosować umiejętności rozwiązywania konfliktów, może użyć chatbota GenAI do odegrania zbliżającej się rozmowy z kolegą, w której może pojawić się konflikt".

Ponadto, możliwości językowe narzędzi GPT mogą dostarczać informacji zwrotnych na temat rzeczywistych przykładów komunikacji w miejscu pracy. Na przykład, przekazując transkrypcję spotkania do chatbota opartego na sztucznej inteligencji, może on przeanalizować dyskusję i przekazać pracownikowi natychmiastową informację zwrotną na temat jasności i skuteczności jego komunikacji oraz potencjalnych ulepszeń, które mógłby wprowadzić w swoich umiejętnościach rozwiązywania konfliktów.

Zgodnie ze spostrzeżeniami z naszego badania Workmonitor 2025, ponad jedna trzecia respondentów uważa, że ich pracodawcy nie zapewniają im szkoleń i możliwości rozwoju, których oczekują. Ulpeszając działania L&D za pomocą sztucznej inteligencji, firma może zarówno zwiększyć umiejętności pracowników, jak i wyróżnić się na tle konkurencji. Narzędzia AI powinny być jednak postrzegane jako użyteczne uzupełnienie procesu kształtowania ścieżki kariery, a nie jego główny element. Nawet w miarę rozwoju narzędzi AI, będą one miały trudności z dorównaniem wsparciu w tym zakresie zapewnianemu przez menedżera, który ma długotrwałą relację z pracownikiem. Jak zawsze, przed użyciem narzędzi AI w procesie tworzenia ścieżek kariery warto zapoznać się z polityką firmy w zakresie korzystania z AI.

przyszłość ścieżek kariery.
przyszłość ścieżek kariery.

rosnące możliwości kariery dzięki różnorodności, równości i integracji (DEI)

Umiejętności DEI są poszukiwane przez duże firmy, nawet jeśli popyt ten nie jest tak wysoki jak jeszcze do niedawna. Analitycy wskazują, że liczba ofert pracy związanych z DEI spadła o około 43% w latach 2022-2024, a w 2023 r. kilka dużych firm technologicznych, takich jak Meta i Google, ograniczyło swoje inicjatywy DEI.

Niemniej jednak, nasze zespoły w firmach stają się coraz bardziej różnorodne, a DEI jest nadal priorytetem dla pracowników, tworząc potencjał rozwoju kariery w w tym obszarze. W badaniu Workmonitor ponad jedna czwarta wszystkich respondentów twierdzi, że wartości wyznawane przez ich pracodawcę w obszarach takich jak różnorodność i nkluzja są bardzo ważne przy ocenie ich obecnego lub przyszłego miejsca pracy. Jednocześnie prawie 60% respondentów zgodziło się, że inicjatywy pracodawców w zakresie wyrównywania szans, różnorodności i integracji nie są wystarczające.

Duże powinny muszą nadal realizować swoje inicjatywy DEI, aby przyciągać najlepsze talenty i reagować na oczekiwania pracowników. W przyszłości może to doprowadzić do tego, że stanowiska takie jak Culture Manager, Diversity Coordinator czy Chief Diversity Officer staną się bardziej powszechne i będą stanowić atrakcyjne ścieżki kariery dla pracowników.

uzyskaj więcej informacji na temat przyszłości pracy, pobierając workmonitor 2025.

co napędza obecnych i przyszłych pracowników?
co napędza obecnych i przyszłych pracowników?

Jeśli szukasz bardziej szczegółowych informacji na temat tego, czego szukają Twoi obecni i przyszli pracownicy w zakresie ścieżek kariery, L&D i rozwoju umiejętności, pobierz nasz najnowszy raport Workmonitor. Prowadzone przez Randstad globalne badanie, w którym uczestniczy ponad 26 000 pracowników z różnych branż, daje jasny wgląd w to, na czym powinny skupić się działy HR, aby przyciągnąć najlepszych kandydatów i skierować ich na ścieżki kariery o największym potencjale.

pobierz raport Workmonitor 2025

pobierz raport Workmonitor 2025

pobierz raport tutaj
o autorze
randstad polska
randstad polska

Zespół Randstad Polska

lider branży hr

bądź na bieżąco z najnowszymi wiadomościami, trendami i raportami dotyczącymi rekrutacji i rynku pracy.

zapisz się