Wyobraź sobie następującą sytuację: zaczynasz uczęszczać na siłownię i pierwszy raz spotykasz się ze swoim trenerem personalnym. On z kolei od razu zarzuca Cię serią ćwiczeń, nie pytając o Twoje cele, kondycję, samopoczucie ani ewentualne kontuzje. Ćwiczysz więc w pocie czoła, ale nie masz pewności, czy robisz to dobrze – czujesz, że jesteś zostawiony sam sobie. Po takim doświadczeniu prawdopodobnie zrezygnujesz z kolejnych zajęć i na pewno nie zarekomendujesz tego trenera znajomym. Podobnie, jak podczas tej hipotetycznej sesji na siłowni, czuje się wielu kandydatów biorących udział w procesach rekrutacyjnych, gdy rekruterzy nie sprawdzają na bieżąco ich oczekiwań i wrażeń bądź nie informują ich o postępach w procesie i o tym, jak sobie poradzili. Efekt? Osoba rekrutowana czuje się zagubiona i najczęściej wychodzi z procesu z mało pozytywnymi doświadczeniami. Co można zrobić, by to zmienić? I czym właściwie jest dobry candidate experience oraz jaki składnik jest kluczowy w budowaniu dobrych doświadczeń kandydata z pracodawcą?
czym jest candidate experience i dlaczego odgrywa coraz większą rolę w rekrutacji?
Pojęcie candidate experience, oznaczające doświadczenia kandydata w procesie rekrutacyjnym, jest zbliżone do tego, co w sprzedaży nazywane jest customer experience – doświadczeniami, wrażeniami klienta w kontakcie z daną marką. Oba podejścia opierają się na budowaniu pozytywnych relacji już od pierwszego kontaktu, wychodząc od zrozumienia potrzeb oraz odpowiedniego dopasowania komunikacji do odbiorcy. W obu przypadkach ważne jest dostarczenie kandydatowi lub klientowi jasnych informacji, szybkie reagowanie na pytania czy zgłoszenia oraz spersonalizowane podejście. Tak, aby odbiorca czuł się doceniony i pewny, że wybrana marka lub pracodawca stawia w tej relacji jego dobrostan i satysfakcję na pierwszym miejscu. Candidate experience to więc suma wszystkich wrażeń i odczuć, jakich osoba poszukująca pracy doznaje podczas kontaktu z pracodawcą lub rekruterem.
Dla wielu firm dbanie o pozytywny candidate experience to wciąż stosunkowo nowe spojrzenie na rekrutację, ale jego znaczenie rośnie z roku na rok ze względu na dużą konkurencję o talenty w wielu branżach i coraz większą wagę employer brandingu w skutecznym pozyskiwaniu najlepszych specjalistów. I nic w tym dziwnego, bo – jak czytamy w ubiegłorocznym raporcie eRecruitera „Candidate Experience w Polsce”, aż 7 na 10 kandydatów jest przekonanych, że proces rekrutacyjny jest odzwierciedleniem kultury organizacyjnej firmy i tego, jak wygląda praca w danej organizacji na co dzień.
A rekrutacja to przecież nie tylko ocena kandydata przez pracodawcę, ale też ocena pracodawcy przez kandydata. Im lepiej kandydat zostanie potraktowany już na etapie rekrutacji, tym większa szansa, że łatwiej odnajdzie się w jej strukturach lub poleci ją innym. Co więc może zrobić pracodawca, by zadbać o lepsze doświadczenia kandydatów?
dobry feedback = lepszy candidate experience.
Nieodłącznym elementem budowania pozytywnych doświadczeń kandydata w kontakcie z pracodawcą jest informacja. A szczególnie informacja zwrotna. I to zarówno ta oferowana kandydatowi, jak i ta od niego otrzymywana.
Umiejętnie przekazywany feedback przekłada się na wrażenia, jakie kandydat wyniesie z procesu rekrutacji. Pokazuje bowiem, że firma podchodzi do każdej kandydatury w sposób indywidualny i rzetelny. W efekcie kandydat, nawet jeśli nie zostaje przyjęty do pracy, wychodzi z procesu z konkretną informacją o swoich umiejętnościach, poczuciem zrozumienia ostatecznej decyzji i wartościową wiedzą pozwalającą dalej się rozwijać.
Z naszych obserwacji i badań jasno wynika, że ogromna większość kandydatów wysoko ceni takie podejście. Czują wówczas, że ktoś naprawdę poświęca im uwagę – nie tylko słucha, ale też wyciąga wnioski i chce się nimi dzielić. To ogromna wartość dodana procesu rekrutacji zwłaszcza w tych branżach, w których trudno o pracownika. Kandydaci często aplikują bowiem do wielu firm jednocześnie, mając do wyboru wiele interesujących ofert. To właśnie feedback jest w tej sytuacji rekrutacyjnym gamechangerem i fundamentem, na którym możemy zbudować wyjątkowy candidate experience, by skutecznie utrzymać zainteresowanie dobrego specjalisty. Nawet krótka, pozytywna informacja przekazana w czasie procesu (np. „świetnie opisałeś swoje osiągnięcia”) jest powodem, dla którego kandydaci chcą kontynuować kontakt i angażują się w kolejne etapy rekrutacji.
jak udzielać feedbacku, by zwiększyć dobre doświadczenia kandydata w procesie rekrutacji?
Podczas przekazywania feedbacku warto pamiętać o kilku zasadach, które sprawiają, że jest on skuteczny i we właściwy sposób wspiera dobre doświadczenia kandydata w procesie. Wartościowa dla kandydata informacja zwrotna powinna więc spełniać 6 warunków:
- terminowość – czyli im szybciej po rozmowie kandydat otrzyma informację zwrotną, tym lepiej; realizacja złożonej obietnicy
- konkret – ogólne stwierdzenia typu „nie pasuje Pan/Pani do zespołu” są mało wartościowe. Odnieś się do konkretnych kompetencji, doświadczeń lub zachowań kandydata.
- konstruktywność – skup się zarówno na mocnych stronach kandydata, jak i na obszarach do poprawy. Feedback powinien być sformułowany w sposób motywujący do rozwoju, a nie krytykujący.
- uzasadnienie – wyjaśnij, dlaczego podjęto taką, a nie inną decyzję.
- indywidualne podejście – wartościowy feedback powinien być dostosowany do konkretnego kandydata i stanowiska, nie ma w nim miejsca na utarte slogany i gotowe szablony.
- odpowiednia forma – sposób przekazania feedbacku (telefonicznie, mailowo, SMS-owo lub osobiście) powinien być dobrany do etapu rekrutacji i preferencji kandydata.
zyskaj więcej wiedzy o przekazywaniu informacji zwrotnej.
Chcemy pomóc Ci budować wyjątkowe doświadczenia kandydata w procesie rekrutacji z pomocą wartościowych informacji zwrotnych. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak je skutecznie i z sukcesem przekazywać – koniecznie zajrzyj do innych artykułów na ten temat na naszym blogu.