Jak wynika z 44. Monitora Rynku Pracy, naszego cyklicznego badania, w którym pytamy pracowników o ich perspektywę rynku pracy, średni czas poszukiwania pracy wynosi 3 miesiące. Oczywiście, różni się on ze względu na wiek, wykształcenie, płeć czy region, gdzie kandydat poszukuje pracy. Prędzej nowe miejsce zatrudnienia znajdują ludzie młodzi, z podstawowym wykształceniem oraz mężczyźni. Pracownicy poszukujący pracy na północy i południu kraju także szybciej znajdują pracę niż ci mieszkający w zachodnich województwach i w centrum kraju. Jeżeli Twoja firma intensywnie się rozwija i szuka pracowników, warto wziąć pod uwagę czynniki, które wpływają na skrócenie czasu potrzebnego na pozyskanie kandydata chętnego do pracy.

Woman having a conversation
Woman having a conversation

sprawnie i skutecznie przeprowadzony proces rekrutacji

To, co może znacznie wydłużyć pozyskanie kompetentnego pracownika jest nieumiejętnie prowadzony proces rekrutacji, który może skutkować zatrudnieniem niewłaściwej osoby. W efekcie osoba, która nie do końca pasuje do kultury organizacyjnej firmy rezygnuje ze stanowiska krótko po podjęciu zatrudnienia, a pracodawca na nowo otwiera proces rekrutacyjny i poszukiwanie odpowiedniego kandydata, co pochłania czas i pieniądze. Jak uniknąć takich rekrutacji? Z każdej tego typu sytuacji należy wyciągnąć wnioski, by podobne pomyłki nie miały już miejsca w przyszłości. Osoby zajmujące się zatrudnieniem powinny skupiać się na na znalezieniu osób, na których naprawdę zależy organizacji. W czasie procesu rekrutacyjnego należy zadbać m.in. o przygotowywanie materiałów dotyczących marki, by dać szansę kandydatowi na podjęcie przemyślanej decyzji o związaniu się z firmą; tworzenie takich opisów oferty pracy, które są atrakcyjne, ale zgodne z prawdą, by nie dopuścić do sytuacji, w której wyobrażenia kandydata na temat tego, czym będzie zajmował się w pracy odbiegają od rzeczywistości.

Wśród przyszłych pracowników warto szukać nie tylko kompetencji, które przydadzą się na konkretnym stanowisku, ale zadbać o dopasowanie kandydata do przyszłego przełożonego, zespołu i kultury organizacyjnej firmy. Jeżeli proces rekrutacji w Twojej firmie znacząco się przedłuża, zastanów się, czy nie warto zwrócić się o pomoc do specjalistów.

okres wypowiedzenia pracownika

Wiele zależy od tego na jakie stanowiska rekrutujemy. Jeżeli zależy nam na pozyskaniu wykwalifikowanych specjalistów z dłuższym stażem pracy, musimy liczyć się z tym, że takie osoby zapewne są zatrudnione na umowę o pracę u innego pracodawcy. W przypadku stażu powyżej trzech lat, taki pracownik ma trzy miesiące wypowiedzenia. Dla nowego pracodawcy oznacza to wydłużony czas oczekiwania na to, by kandydat podjął kolejne zatrudnienie. Jednym ze sposobów na ominięcie okresu wypowiedzenia jest sytuacja, w której pracownik rozwiązuje z pracodawcą umowę za porozumieniem stron. Nie zawsze jest to jednak na rękę firmie, zwłaszcza jeżeli pracownik pełnił ważne role w firmie. Jako pracodawca musisz zatem liczyć się z tym, że po znalezieniu odpowiedniego kandydata, który pasuje do Twojej firmy zarówno pod względem kompetencyjnym, jak i do kultury organizacyjnej firmy, na to by kandydat rozpoczął pracę w Twojej firmie trzeba będzie jeszcze zaczekać.

Twoja marka pracodawcy

Z pewnością silna marka pracodawcy może pomóc w pozyskaniu najbardziej utalentowanych pracowników. Jeżeli kandydaci sami zgłaszają się do Twojej firmy, a organizacja ma opinię dobrego i solidnego pracodawcy, jest większe prawdopodobieństwo, że firma nie będzie narzekać na brak rąk do pracy. Jak pracować nad silną marką pracodawcy? Warto zacząć od poznania oczekiwań pracowników i kandydatów. W następnej kolejności należy podjąć działania mające na celu spełnienie tych oczekiwań. Warto pamiętać, że budowanie silnej marki pracodawcy to działania długofalowe. Tym bardziej warto jak najwcześniej rozpocząć działania zmierzające ku poprawie postrzegania firmy jak solidnego pracodawcy, któremu można zaufać i u którego po prostu chce się pracować.

Jeżeli chodzi o oczekiwania pracodawcy to świetnym źródłem aktualnych czynników, które są najbardziej pożądane przez pracowników i kandydatów dostarcza raport z badania Randstad Employer Brand. Ciekawym wnioskiem z raportu jest fakt, że po raz pierwszy, w całej 11. letniej historii badania, miła atmosfera pracy plasuje się na 2 pozycji w rankingu najbardziej pożądanych aspektów zatrudnienia. Większe znaczenie dla Polaków ma jedynie wynagrodzenie. Warto zauważyć, że miła atmosfera jest tak samo istotna dla pracowników wykonujących prace fizyczne (68%), jak i administracyjno-biurowe (69%).

lokalizacja firmy

Lokalizacja dla części kandydatów może mieć zasadnicze znaczenie przy podjęciu decyzji o przyjęciu oferty pracy, a zatem lokalizacja Twojej firmy może mieć wpływ na czas, jaki poświęcasz na znalezienie wykwalifikowanego pracownika. Z pewnością przyzwyczajenia zarówno pracodawców, jak i pracowników zmieniła pandemia. Dla wielu pracowników praca zdalna stała się wygodniejszym sposobem, które pozwala im pracować bardziej efektywnie. Ciekawym wyjściem, które może rozwiązać wyzwanie pracodawcy, jakim jest lokalizacja firmy i brak odpowiednio wykwalifikowanych pracowników w okolicy, jest zatrudnienie pracowników zdalnych.

Praca zdalna nie jest jednak rozwiązaniem dla wszystkich. Część pracowników może zwyczajnie źle się czuć bez kontaktu z zespołem i bezpośrednim przełożonym, co ma przełożenie na efektywność wykonywanych przez nich zadań. Ponadto, specyfika pracy może po prostu na to nie pozwalać. Pracownicy wykonujący prace fizyczne, pracownicy produkcji nie są w stanie przenieść swoich zadań do zacisza domowego. Jak radzić sobie wtedy z niedoborem pracowników? Wielu pracodawców zapewnia swoim pracownikom transport do miejsca pracy, dzięki temu ci chętniej podejmują pracę u tego pracodawcy, nawet jeżeli zakład pracy oddalony jest znacznie od ich miejsca zamieszkania. Jest to rozwiązanie, które kosztuje, jednak daje się optymalizować, o czym warto przeczytać tutaj - jak wypracowaliśmy 230 tysięcy zł oszczędności dla lidera branży spożywczej?

dostępność wykwalifikowanych pracowników w regionie

Lokalizacja firmy może działać na jej niekorzyść. W miarę, jak firma będzie się rozwijała, może okazać się, że z czasem zaczyna pracować pracowników o konkretnych umiejętnościach. Co robić w takich sytuacjach? Warto zastanowić się nad rozwiązaniem przytoczonym akapit wyżej - zapewnienie transportu pracowników z miejsc oddalonych od firmy, może mieć istotny wpływ na zapełnienie wakatów. Warto też rozważyć działania długofalowe. Współpraca z uczelnią wyższą, znajdującą się w okolicy może być jednym z rozwiązań, by poprawiać sytuację w regionie pod kątem dostępności wymaganych przez firmę kompetencji. Oferując praktyki w organizacji pracodawca zyskuje dostęp do puli najbardziej utalentowanych studentów, którym może zaoferować pracę.

Przed podjęciem ważnej decyzji o rozwoju firmy, warto zapoznać się z dostępnymi publikacjami na temat dostępności konkretnych kompetencji w danym regionie. Takich danych dostarcza m.in. barometr zawodów, który jest badaniem ogólnopolskim, przygotowywanym przez powiatowe urzędy pracy we współpracy z agencjami zatrudnienia i stanowi swego rodzaju prognozę zapotrzebowania na pracowników w konkretnych zawodach. Więcej źródeł informacji na temat rynku pracy, które mogą okazać się przydatne dla pracodawców, znajdują się tutaj.

o autorze
Dagmara Żuromska
Dagmara Żuromska

Dagmara Żuromska

strategic business development manager w randstad polska

Over 16 years of professional experience in recruitment and business development, from the beginning has worked in the HR field. A dedicated partner for greenfield investments, ensuring an investment of required resources to fulfill contractual commitments, contact governance, and advising new investors regarding talent pool availability. Passionate about recruitment, strategic development, Learning&Development. CIPD LEVEL 5 graduated. Speaks fluent Polish, Spanish, and English.

bądź na bieżąco z najnowszymi wiadomościami, trendami i raportami dotyczącymi rekrutacji i rynku pracy.

zapisz się