Dynamiczny rozwój branży zielonej energii w Polsce oznacza rosnące zapotrzebowanie na wysoko wykwalifikowanych specjalistów, gotowych do pracy z nowoczesnymi technologiami z obszaru odnawialnych źródeł energii. W obliczu coraz większych wyzwań rekrutacyjnych, wśród pracodawców pojawia się potrzeba podejmowania działań, które mogą zwiększyć dostępność pracowników o niezbędnych umiejętnościach. Jednym z rozwiązań jest dualne kształcenie – model współpracy firm z systemem edukacyjnym, który z powodzeniem funkcjonuje w wielu krajach, a w Polsce dopiero zyskuje na popularności.

zielona energia - pobierz raport o talentach.

pobierz raport

na czym polega kształcenie dualne?

Kształcenie dualne to model edukacji łączący tradycyjne zajęcia teoretyczne z intensywną praktyką zawodową, realizowaną w środowisku pracy. W ramach takiego programu, uczniowie techników i szkół zawodowych część czasu spędzają na nauce w szkole, a część na stażach w firmach, gdzie zdobywają praktyczne umiejętności. Taki system umożliwia młodym ludziom zdobycie doświadczenia zawodowego już na etapie edukacji, co zwiększa ich szanse na szybkie podjęcie atrakcyjnej pracy po ukończeniu szkoły.

W wielu krajach Europy, takich jak Niemcy czy Szwajcaria, model ten jest standardem, a jego efektywność widać w większej liczbie absolwentów szkół technicznych podejmujących pracę bezpośrednio po zakończeniu nauki. W Polsce jednak kształcenie dualne jest wciąż rzadkością. Tymczasem wiele branż, w tym sektor odnawialnych źródeł energii i elektromobilności, boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów. Wprowadzenie szerszej współpracy między szkołami technicznymi a firmami z sektora zielonej energii mogłoby nie tylko zmniejszyć ten deficyt, ale także zachęcić większą liczbę młodych ludzi do wyboru ścieżki technicznej, włączając w to także uczennice, które - według danych - rzadziej wybierają takie kierunki zawodowe.

współpraca ze szkołami jako sposób na pozyskanie talentów.

Firmom z branży OZE współpraca z technikami i szkołami zawodowymi może przynieść wiele korzyści. Organizowanie praktyk i staży, oferowanie szkoleń, a także uczestnictwo w tworzeniu programów nauczania pozwala firmom wpływać na jakość kształcenia przyszłych specjalistów. Dzięki temu uczniowie zdobywają wiedzę praktyczną, dostosowaną do aktualnych potrzeb branży, a pracodawcy mają możliwość wyszkolenia przyszłych pracowników zgodnie z wymogami firmy.

Dodatkowo, młodzi ludzie, którzy mają kontakt z firmami już na etapie edukacji, nabywają umiejętności miękkie, takie jak komunikacja czy praca zespołowa, które są nieocenione w pracy zawodowej. W rezultacie, kształcenie dualne zmniejsza czas potrzebny na wdrożenie nowego pracownika i zwiększa jego efektywność od samego początku.

Close up of teacher hand with marker while teaching lessons in school classroom.
Close up of teacher hand with marker while teaching lessons in school classroom.

edukacja STEM i angażowanie dziewcząt w sektor techniczny.

Jednym z istotnych wyzwań, z którymi zmaga się branża techniczna, jest niski odsetek kobiet wybierających ścieżki związane z nauką, technologią, inżynierią i matematyką (STEM). Zachęcanie uczennic do podjęcia edukacji w obszarze technicznym jest kluczowe dla zwiększenia puli talentów dostępnych dla branży OZE. Mamy jednak dowody, że programy promujące naukę zawodów technicznych wśród dziewcząt, organizowane przez Randstad we współpracy z klientami, przynoszą efekty, bo dzięki warsztatom i doradztwu zawodowemu można skutecznie zwiększyć zainteresowanie dziewcząt karierą w tym obszarze. Wśród uczestniczek warsztatów organizowanych przez naszych klientów i ekspertów Randstad aż o jedną trzecią wzrosło zainteresowanie dalszą edukacją na kierunkach technicznych. Tego typu programy pozwalają młodym dziewczętom na zdobycie pierwszych doświadczeń zawodowych oraz uzyskanie wsparcia w podejmowaniu decyzji dotyczących przyszłej kariery, co ma szczególne znaczenie w branży, gdzie wciąż dominują mężczyźni.

jak pracodawcy mogą wspierać dualne kształcenie?

Aby efektywnie wspierać rozwój kształcenia dualnego, pracodawcy z sektora OZE mogą podejmować różnorodne działania, które przyczynią się do zwiększenia liczby absolwentów technicznych. Oto kilka z nich:

  1. Stworzenie programów praktyk i staży – Pracodawcy mogą współpracować ze szkołami przy tworzeniu programów stażowych i praktyk, które pozwolą uczniom zdobyć wiedzę w rzeczywistych warunkach pracy. Ważne jest, aby programy te były dobrze zorganizowane i oferowały możliwość nauki przy wsparciu doświadczonych specjalistów.
  2. Dofinansowanie sprzętu i materiałów dydaktycznych – Szkoły techniczne często borykają się z brakiem środków na nowoczesny sprzęt i narzędzia, co utrudnia młodzieży naukę. Wsparcie finansowe lub przekazanie materiałów, które pozwolą uczniom uczyć się na nowoczesnym sprzęcie, stanowi dla firm inwestycję w przyszłych pracowników.
  3. Uczestnictwo w tworzeniu programów nauczania – Pracodawcy mogą angażować się w tworzenie programów nauczania, uwzględniając najnowsze technologie i standardy obowiązujące w branży OZE. Dzięki temu uczniowie będą lepiej przygotowani do podjęcia pracy w sektorze i dostosowani do jego specyficznych wymagań.
  4. Organizacja dni otwartych i warsztatów – Spotkania z pracownikami firm, wycieczki do zakładów oraz warsztaty mogą pokazać uczniom, jak wygląda praca w branży OZE. Jest to doskonała okazja, aby przedstawić młodym ludziom różnorodne ścieżki kariery i zainteresować ich pracą w tej branży.
  5. Wspieranie inicjatyw STEM – Firmy mogą współpracować z organizacjami wspierającymi edukację STEM oraz angażować się w programy mające na celu zwiększenie liczby dziewcząt na kierunkach technicznych. Pracodawcy mogą także organizować specjalne wydarzenia i warsztaty dla uczennic, pokazując im, że sektor zielonej energii oferuje atrakcyjne możliwości rozwoju zawodowego.

zielona energia - pobierz raport o talentach.

pobierz raport

korzyści z dualnego kształcenia dla pracodawców.

Wprowadzenie dualnego modelu kształcenia w Polsce na szerszą skalę przyniesie liczne korzyści nie tylko dla młodych ludzi, ale także dla samych pracodawców. Dla firm z sektora OZE, dualne kształcenie może stać się skutecznym sposobem na wypełnienie luki kadrowej i pozyskanie młodych specjalistów, którzy są dobrze przygotowani do pracy.

Korzyści te obejmują m.in.:

  • Oszczędność czasu na wdrożenie nowych pracowników – absolwenci programu nauczania dualnego znają specyfikę pracy i często potrzebują krótszego okresu adaptacyjnego.
  • Wpływ na jakość kształcenia – dzięki współpracy ze szkołami pracodawcy mogą mieć wpływ na to, jakie umiejętności będą zdobywać przyszli pracownicy.
  • Zwiększenie atrakcyjności branży OZE wśród młodzieży – widoczna obecność firm w procesie edukacyjnym sprawia, że sektor zielonej energii jest bardziej dostępny i atrakcyjny dla młodych ludzi.
  • Kształtowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy – firmy inwestujące w edukację zyskują reputację organizacji odpowiedzialnych społecznie, co sprzyja budowaniu zaufania i lojalności wśród przyszłych pracowników.

W obliczu niedoboru wykwalifikowanej kadry, sektor zielonej energii musi wzmocnić swoje działania na rzecz współpracy z systemem edukacyjnym. Kształcenie dualne, które umożliwia uczniom zdobycie praktycznych umiejętności i doświadczenia zawodowego jeszcze na etapie edukacji, to skuteczny sposób na przygotowanie nowych specjalistów. Pracodawcy z branży OZE, angażując się w programy edukacyjne, mają szansę pozyskać młode talenty, a jednocześnie promować zieloną energię jako przyszłościową i satysfakcjonującą ścieżkę kariery.

o autorce
Elżbieta Kamińska
Elżbieta Kamińska

Elżbieta Kamińska

senior consultant engineering

bądź na bieżąco z najnowszymi wiadomościami, trendami i raportami dotyczącymi rekrutacji i rynku pracy.

zapisz się