Dynamiczny rozwój branży zielonej energii w Polsce oznacza rosnące zapotrzebowanie na wysoko wykwalifikowanych specjalistów, gotowych do pracy z nowoczesnymi technologiami z obszaru odnawialnych źródeł energii. W obliczu coraz większych wyzwań rekrutacyjnych, wśród pracodawców pojawia się potrzeba podejmowania działań, które mogą zwiększyć dostępność pracowników o niezbędnych umiejętnościach. Jednym z rozwiązań jest dualne kształcenie – model współpracy firm z systemem edukacyjnym, który z powodzeniem funkcjonuje w wielu krajach, a w Polsce dopiero zyskuje na popularności.
na czym polega kształcenie dualne?
Kształcenie dualne to model edukacji łączący tradycyjne zajęcia teoretyczne z intensywną praktyką zawodową, realizowaną w środowisku pracy. W ramach takiego programu, uczniowie techników i szkół zawodowych część czasu spędzają na nauce w szkole, a część na stażach w firmach, gdzie zdobywają praktyczne umiejętności. Taki system umożliwia młodym ludziom zdobycie doświadczenia zawodowego już na etapie edukacji, co zwiększa ich szanse na szybkie podjęcie atrakcyjnej pracy po ukończeniu szkoły.
W wielu krajach Europy, takich jak Niemcy czy Szwajcaria, model ten jest standardem, a jego efektywność widać w większej liczbie absolwentów szkół technicznych podejmujących pracę bezpośrednio po zakończeniu nauki. W Polsce jednak kształcenie dualne jest wciąż rzadkością. Tymczasem wiele branż, w tym sektor odnawialnych źródeł energii i elektromobilności, boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów. Wprowadzenie szerszej współpracy między szkołami technicznymi a firmami z sektora zielonej energii mogłoby nie tylko zmniejszyć ten deficyt, ale także zachęcić większą liczbę młodych ludzi do wyboru ścieżki technicznej, włączając w to także uczennice, które - według danych - rzadziej wybierają takie kierunki zawodowe.
współpraca ze szkołami jako sposób na pozyskanie talentów.
Firmom z branży OZE współpraca z technikami i szkołami zawodowymi może przynieść wiele korzyści. Organizowanie praktyk i staży, oferowanie szkoleń, a także uczestnictwo w tworzeniu programów nauczania pozwala firmom wpływać na jakość kształcenia przyszłych specjalistów. Dzięki temu uczniowie zdobywają wiedzę praktyczną, dostosowaną do aktualnych potrzeb branży, a pracodawcy mają możliwość wyszkolenia przyszłych pracowników zgodnie z wymogami firmy.
Dodatkowo, młodzi ludzie, którzy mają kontakt z firmami już na etapie edukacji, nabywają umiejętności miękkie, takie jak komunikacja czy praca zespołowa, które są nieocenione w pracy zawodowej. W rezultacie, kształcenie dualne zmniejsza czas potrzebny na wdrożenie nowego pracownika i zwiększa jego efektywność od samego początku.
edukacja STEM i angażowanie dziewcząt w sektor techniczny.
Jednym z istotnych wyzwań, z którymi zmaga się branża techniczna, jest niski odsetek kobiet wybierających ścieżki związane z nauką, technologią, inżynierią i matematyką (STEM). Zachęcanie uczennic do podjęcia edukacji w obszarze technicznym jest kluczowe dla zwiększenia puli talentów dostępnych dla branży OZE. Mamy jednak dowody, że programy promujące naukę zawodów technicznych wśród dziewcząt, organizowane przez Randstad we współpracy z klientami, przynoszą efekty, bo dzięki warsztatom i doradztwu zawodowemu można skutecznie zwiększyć zainteresowanie dziewcząt karierą w tym obszarze. Wśród uczestniczek warsztatów organizowanych przez naszych klientów i ekspertów Randstad aż o jedną trzecią wzrosło zainteresowanie dalszą edukacją na kierunkach technicznych. Tego typu programy pozwalają młodym dziewczętom na zdobycie pierwszych doświadczeń zawodowych oraz uzyskanie wsparcia w podejmowaniu decyzji dotyczących przyszłej kariery, co ma szczególne znaczenie w branży, gdzie wciąż dominują mężczyźni.
jak pracodawcy mogą wspierać dualne kształcenie?
Aby efektywnie wspierać rozwój kształcenia dualnego, pracodawcy z sektora OZE mogą podejmować różnorodne działania, które przyczynią się do zwiększenia liczby absolwentów technicznych. Oto kilka z nich:
- Stworzenie programów praktyk i staży – Pracodawcy mogą współpracować ze szkołami przy tworzeniu programów stażowych i praktyk, które pozwolą uczniom zdobyć wiedzę w rzeczywistych warunkach pracy. Ważne jest, aby programy te były dobrze zorganizowane i oferowały możliwość nauki przy wsparciu doświadczonych specjalistów.
- Dofinansowanie sprzętu i materiałów dydaktycznych – Szkoły techniczne często borykają się z brakiem środków na nowoczesny sprzęt i narzędzia, co utrudnia młodzieży naukę. Wsparcie finansowe lub przekazanie materiałów, które pozwolą uczniom uczyć się na nowoczesnym sprzęcie, stanowi dla firm inwestycję w przyszłych pracowników.
- Uczestnictwo w tworzeniu programów nauczania – Pracodawcy mogą angażować się w tworzenie programów nauczania, uwzględniając najnowsze technologie i standardy obowiązujące w branży OZE. Dzięki temu uczniowie będą lepiej przygotowani do podjęcia pracy w sektorze i dostosowani do jego specyficznych wymagań.
- Organizacja dni otwartych i warsztatów – Spotkania z pracownikami firm, wycieczki do zakładów oraz warsztaty mogą pokazać uczniom, jak wygląda praca w branży OZE. Jest to doskonała okazja, aby przedstawić młodym ludziom różnorodne ścieżki kariery i zainteresować ich pracą w tej branży.
- Wspieranie inicjatyw STEM – Firmy mogą współpracować z organizacjami wspierającymi edukację STEM oraz angażować się w programy mające na celu zwiększenie liczby dziewcząt na kierunkach technicznych. Pracodawcy mogą także organizować specjalne wydarzenia i warsztaty dla uczennic, pokazując im, że sektor zielonej energii oferuje atrakcyjne możliwości rozwoju zawodowego.
korzyści z dualnego kształcenia dla pracodawców.
Wprowadzenie dualnego modelu kształcenia w Polsce na szerszą skalę przyniesie liczne korzyści nie tylko dla młodych ludzi, ale także dla samych pracodawców. Dla firm z sektora OZE, dualne kształcenie może stać się skutecznym sposobem na wypełnienie luki kadrowej i pozyskanie młodych specjalistów, którzy są dobrze przygotowani do pracy.
Korzyści te obejmują m.in.:
- Oszczędność czasu na wdrożenie nowych pracowników – absolwenci programu nauczania dualnego znają specyfikę pracy i często potrzebują krótszego okresu adaptacyjnego.
- Wpływ na jakość kształcenia – dzięki współpracy ze szkołami pracodawcy mogą mieć wpływ na to, jakie umiejętności będą zdobywać przyszli pracownicy.
- Zwiększenie atrakcyjności branży OZE wśród młodzieży – widoczna obecność firm w procesie edukacyjnym sprawia, że sektor zielonej energii jest bardziej dostępny i atrakcyjny dla młodych ludzi.
- Kształtowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy – firmy inwestujące w edukację zyskują reputację organizacji odpowiedzialnych społecznie, co sprzyja budowaniu zaufania i lojalności wśród przyszłych pracowników.
W obliczu niedoboru wykwalifikowanej kadry, sektor zielonej energii musi wzmocnić swoje działania na rzecz współpracy z systemem edukacyjnym. Kształcenie dualne, które umożliwia uczniom zdobycie praktycznych umiejętności i doświadczenia zawodowego jeszcze na etapie edukacji, to skuteczny sposób na przygotowanie nowych specjalistów. Pracodawcy z branży OZE, angażując się w programy edukacyjne, mają szansę pozyskać młode talenty, a jednocześnie promować zieloną energię jako przyszłościową i satysfakcjonującą ścieżkę kariery.