jak wykorzystujemy moc feedbacku w rekrutacjach prowadzonych przez randstad?

Rekrutacja to naturalna część działania praktycznie każdej firmy – na pewno również Twojej. Jak pewnie wiesz, wyławianie z rynku najlepszych talentów potrafi być złożonym i żmudnym procesem, który pochłania masę czasu i energii. Trzeba przecież przeprowadzić selekcję CV, przeprowadzić rozmowy z kandydatami, zorganizować assessment center. Dlatego właśnie wiele osób prowadzących procesy rekrutacyjne zapomina o tym, by każdemu kandydatowi, również temu, który nie podejmie współpracy z firmą, a poświęca swój czas na udział w procesie, dać coś w zamian. Na przykład konkretną i szczerą informację zwrotną – zwaną także feedbackiem rekrutacyjnym.

O feedbacku w rekrutacji mówi się dziś coraz częściej, ale wciąż traktuje się go w wielu firmach jako „fajny bonus” rekrutacyjny, który istnieje zazwyczaj tylko na papierze. Prawda jest jednak taka, że brak feedbacku może kosztować firmę utratę wizerunku atrakcyjnego pracodawcy, a co za tym idzie: zniechęcić dobrych kandydatów do aplikowania. W świecie, w którym liczą się relacje, wiarygodność i transparentność, feedback to nie modny kaprys dużych korporacji, lecz istotny element całego doświadczenia kandydatów z marką – niezależnie od wielkości firmy. To oznaka szacunku i partnerskiego podejścia do kandydata.

Spójrzmy, czym dokładnie jest feedback w procesie rekrutacji i jakie ma znaczenie w budowaniu doświadczeń kandydata z firmą (czyli candidate experience). W dalszej części tekstu zajrzymy także za kulisy rekrutacji Randstad i podejrzymy dobre praktyki udzielania feedbacku, które stosują nasi eksperci.

czym właściwie jest feedback rekrutacyjny?

Feedback w rekrutacji to nic innego jak informacja zwrotna skierowana do kandydatów na każdym etapie procesu rekrutacyjnego. Może przybrać różne formy – od krótkiego maila z podziękowaniem za udział w procesie, po szczegółową analizę mocnych i słabych stron kandydata oraz wskazanie obszarów do rozwoju. Sednem feedbacku jest to, by kandydat, niezależnie od wyniku rekrutacji, czuł się doceniony za swój wysiłek i miał jasność, dlaczego decyzja firmy była właśnie taka, a nie inna.

dlaczego feedback jest tak ważny w budowaniu idealnego candidate experience?

Jest wiele powodów, dla których warto udzielać informacji zwrotnej kandydatom. A oto kilka najważniejszych:

  • zaufanie i transparentność
    Otrzymanie jasnego komunikatu o wyniku rekrutacji, nawet jeśli jest niepomyślny, buduje zaufanie kandydata do potencjalnego pracodawcy. Jednocześnie - o czym trzeba pamiętać - zwiększa szansę osoby poszukującej pracy na udział w kolejnych procesach. Pozwala też wykorzystać cenne wskazówki, udzielone przez rekrutera, dzięki czemu kandydat może rozwijać swoje mocne strony lub zadbać o rozwój obszarów, których zabrakło lub które są pożądane na rynku pracy.
  • szacunek wobec czasu i zaangażowania kandydata
    Osoba aplikująca poświęciła swój czas na przygotowanie CV, udział w rozmowach i testach. Feedback to forma uznania dla tego wysiłku – pokazuje, że firma szanuje czas kandydata i traktuje go w sposób partnerski.
  • budowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy
    Nawet jeśli dana osoba nie zostanie zatrudniona, to komunikacja porekrutacyjna okraszona wartościowym feedbackiem sprawi, że będzie miała o firmie dobre zdanie i chętniej poleci ją innym. Pamiętajmy, że przy dzisiejszej sile mediów społecznościowych i portali branżowych opinie o pracodawcach rozchodzą się w mgnieniu oka!
  • wartościowe dane dla firmy
    Feedback powinien być obustronny i stać się nie tylko informacją dla kandydata, ale również organizacji. Dobre firmy zbierają od kandydatów informacje zwrotne (np. w formie ankiet) i analizują je, by dowiedzieć się, jak oceniana jest praca rekruterów – za co kandydaci ją cenią, a co wymaga poprawy. Na tej podstawie wprowadzają ulepszenia w procesie rekrutacji.
Randstad Professional Career
Randstad Professional Career

jak powinno wyglądać przekazywanie feedbacku kandydatom, czyli dobre praktyki z rekrutacji Randstad

Jesteśmy zdania, że doskonałe doświadczenia kandydatów w procesie rekrutacyjnym (a zwłaszcza te wynikające z umiejętnej komunikacji rekrutera z kandydatem) są jednym z fundamentów udanego łączenia pracodawców z pracownikami. Właśnie dlatego w centrum naszego zainteresowania zawsze znajdują się ludzie i ich potrzeby.

quote icon

Feedback w rozumieniu informacji zwrotnej dotyczącej efektu rekrutacji jest swego rodzaju zakończeniem procesu. Kandydatowi/ kandydatce angażującemu się w rozmowę rekrutacyjną musi być ciężko w sytuacji, gdy nie wie, czy nadal jest rozważany w procesie, czy też nie. Dawanie kandydatom nawet krótkiej informacji o wyłączeniu procesowania ich kandydatury jest lepsze niż głucha cisza. Dla kandydata wiadomość "dzwonię z informacją, że nie mam jeszcze żadnej informacji" jest także lepsza niż 2 miesiące oczekiwania w ciszy na decyzję od klienta.

Alicja Ryłek
Recruitment Business Partner; Internal recruiter & senior customer experience guardian

Ma to odzwierciedlenie w żelaznych zasadach, którymi kierujemy się przy każdej rekrutacji. Oto najważniejsze z nich:

indywidualne podejście do kandydatów 

Zawsze dbamy o to, by komunikacja rekrutera z każdą osobą biorącą udział w procesie była bezpośrednia i dopasowana do potrzeb danego kandydata.

jesteśmy w stałym kontakcie z kandydatem w czasie całego procesu rekrutacyjnego 

Staramy się utrzymać stały kontakt z kandydatami i na bieżąco informować ich o postępach w procesie. Dzięki temu osoba poszukująca pracy nie czuje się pominięta czy zapomniana. Nie odczuwa też niepotrzebnego stresu czy niepokoju. Taki sygnał jest szczególnie ważny zwłaszcza wtedy, gdy rekrutacja mocno się przedłuża.

szybka reakcja to podstawa

Kandydaci otrzymują aktualizacje o statusie ich aplikacji w możliwie najszybszym czasie. W ten sposób minimalizujemy ich niepewność.

feedback jest nieodłączną częścią procesu rekrutacji

W Randstad traktujemy feedback jako naturalną, integralną część wszystkich rekrutacji, które prowadzimy dla naszych klientów oraz w naszych wewnętrznych rekrutacjach. Udzielamy go każdemu kandydatowi – zarówno tym pracownikom, którzy pomyślnie przeszli wszystkie etapy procesu, jak i tym, którym się to nie udało. Zachęcamy też kandydatów do udzielania nam informacji zwrotnej.

Feedback
Feedback
quote icon

Feedback nadal najbardziej kojarzy się z powiadomieniem kończącym rekrutację. Jest też druga strona medalu: możemy dawać feedback pozytywny dotyczący silnych stron kandydata, jego doświadczenia, które spełnia oczekiwania, czy dobrego przygotowania się do rozmowy. W Randstad obserwujemy, że nadal wiele osób poszukujących pracy jest zaskoczonych faktem otrzymania feedbacku. Dlatego mamy wprowadzone standardy i ułatwienia, byśmy mogli z kandydatami być na bieżąco. Cieszę się, że wyróżniamy się tym na tle innych firm.

Alicja Ryłek
Recruitment Business Partner; Internal recruiter & senior customer experience guardian

informacja zwrotna musi być klarowna, merytoryczna i konstruktywna

Chcemy, by kandydat, niezależnie od wyniku rozmowy kwalifikacyjnej, wyniósł z niej wartość dodaną. Dlatego skuteczna i pomocna informacja zwrotna musi być przekazana kandydatowi w zrozumiały sposób oraz być dla niego wartościowa. Właśnie dlatego rekruterzy Randstad wykorzystują swoją wiedzę o rynku i doświadczenie w procesach rekrutacji, aby dostarczać kandydatom merytoryczne informacje zwrotne nie tylko w kontekście aktualnego procesu, ale także rozwoju ich dalszej ścieżki zawodowej. Dzięki temu kandydaci mogą lepiej zrozumieć i rozwinąć swoje mocne strony.

każda informacja się liczy, a w przypadku kandydatów odrzuconych – jest podwójnie ważna! 

Kandydaci, którym nie udało się dobiec do mety w rekrutacyjnym maratonie, szczególnie mocno cenią sobie rozmowę na zakończenie procesu rekrutacyjnego. Traktujemy te rozmowy bardzo poważnie. Wyjaśniamy w ich trakcie informacje zwrotne od klienta, przekazujemy także rekomendacje dotyczące tego, co można poprawić, a także które obszary wzmocnić i jak uzupełnić CV, by zwiększyć szanse kandydata na rynku pracy.

feedback musi działać w dwie strony

W Randstad regularnie badamy poziom satysfakcji osób biorących udział w prowadzonych przez nas rekrutacjach. Zbieramy informacje zwrotne od kandydatów z pomocą wskaźników CSAT (satysfakcję) i NPS (rekomendację), by poznać i zrozumieć ich doświadczenia w naszych procesach rekrutacyjnych. Analiza zebranych danych pomaga nam zidentyfikować potrzeby kandydatów i klientów. A następnie udoskonalić candidate experience w naszych procesach rekrutacyjnych. Więcej na ten temat piszemy tutaj.

dowiedz się więcej

Jak widzisz, to przede wszystkim regularne badania satysfakcji i dobrze prowadzona komunikacja z kandydatami – a zwłaszcza umiejętne i sprawne udzielanie informacji zwrotnych – są niezbędnymi składnikami naszego przepisu na dobrą rekrutację. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat roli informacji zwrotnej w procesie rekrutacji, zarówno z perspektywy kandydata, jak i klienta, zachęcamy do śledzenia nowych artykułów na blogu Randstad – już niebawem podzielimy się kolejnymi informacjami!

o autorce
Agata Pawłowska
Agata Pawłowska

Agata Pawłowska

customer experience coordinator

bądź na bieżąco z najnowszymi wiadomościami, trendami i raportami dotyczącymi rekrutacji i rynku pracy.

zapisz się