pierwsze wyniki polskiej edycji globalnego randstad employer brand research
Firmy z branż artykułów gospodarstwa domowego, elektronicznej i elektrotechnicznej oraz usług dla biznesu Polacy postrzegają jako najatrakcyjniejsze miejsca pracy – tak wynika z realizowanego co roku na całym świecie, także w Polsce, badania Randstad Employer Brand Research. Ankietowani określają w nim, które branże są według nich najbardziej atrakcyjne. Przybliżają też czynniki, które na tę ocenę wpływają. W tym roku po raz pierwszy zbadano, które sektory gospodarki za najbardziej atrakcyjne uznają poszczególne pokolenia. Pełne wyniki badania atrakcyjności pracodawców poznamy 16 kwietnia, ale już dziś możemy przyjrzeć się głównym wnioskom wyłaniającym się z polskiej edycji badania.
już teraz zamów darmowy raport randstad employer brand research 2019 »
W tym roku zmienił się lider zestawienia – to branża AGD jest zdaniem ponad połowy Polaków najbardziej atrakcyjna do pracy. Chciałoby w niej pracować 54% respondentów z ponad 10 300 osób przebadanych przez Randstad. Sektor artykułów gospodarstwa domowego w ubiegłym roku był dwie pozycje niżej. Wtedy wygrała branża elektroniczna i elektrotechniczna, która tym razem spadła na drugie miejsce z wynikiem 53%. Na podium atrakcyjności branż roku 2019 znalazły się jeszcze firmy świadczące usługi dla biznesu (52%). Za najbardziej atrakcyjne sektory do pracy Polacy w tym roku uznali też branże motoryzacyjną, surowcową i paliwową, energetyczną, rozrywkową, farmaceutyczną i kosmetyczną, produkcyjną oraz branżę wytwarzającą komponenty motoryzacyjne.
Zdaniem badanych, na atrakcyjność branży AGD wpływa przede wszystkim korzystanie z nowych technologii, dobra sytuacja finansowa sektora, stabilność zatrudnienia oraz to, że praca tam jest ciekawa, a sama branża ma dobrą reputację. Te same pierwsze trzy czynniki były najważniejsze dla tych, którzy wskazywali branżę elektroniczną i elektrotechniczną jako najbardziej atrakcyjną. Korzystanie z nowych technologii i dobra sytuacja finansowa sektora były równie ważne dla respondentów, którzy najlepiej oceniali branżę usług dla biznesu. Oni wskazywali jednak także, że wyróżnikiem firm z tej branży jest możliwość rozwoju zawodowego.
płeć, wiek, pokolenie i wykształcenie mają wpływ na ocenę atrakcyjności pracodawców
Wyniki badania dla ogółu ankietowanych prezentują się inaczej, gdy analizujemy je pod kątem cech demograficznych. O ile mężczyznom, podobnie jak dla większości badanych, najbardziej atrakcyjna wydaje się praca w firmach z branż AGD, elektronicznej i elektrotechnicznej oraz motoryzacyjnej, o tyle kobiety chciałyby pracować przede wszystkim w sektorach AGD i farmaceutyczno-kosmetycznym, a także w usługach dla biznesu.
Wśród najmłodszych badanych wymarzonymi miejscami pracy są firmy z branż elektronicznej i elektrotechnicznej oraz energetycznej, a dopiero na trzecim miejscu firmy zajmujące się produkcją artykułów gospodarstwa domowego. Osoby w grupie wiekowej 25-44 lata, najbardziej doceniają sektory AGD, elektroniczny i elektrotechniczny oraz motoryzacyjny, podczas gdy najstarsi respondenci, w wieku od 45 do 65 lat, za najbardziej atrakcyjne uznają branże AGD, surowcową i paliwową oraz usługi dla biznesu.
W tym roku w Randstad Employer Brand Reserach po raz pierwszy sprawdziliśmy, które sektory biznesu są najbardziej atrakcyjne dla poszczególnych pokoleń. Z badania wynika, że pokolenie Z (18-24 lata), dopiero zaczynające swoją karierę zawodową, najczęściej stawia na branże elektroniczną i elektrotechniczną, energetyczną i AGD. Pierwsze miejsce u millenialsów w wieku od 25 do 34 lat jest takie samo. W dalszej kolejności niemal równie dobrze oceniają oni sektory artykułów gospodarstwa domowego i rozrywkowy. Pokolenie X (35-54 lata) najchętniej pracowałoby w branżach AGD, usługach dla biznesu i energetyce, a najstarsze pokolenie w wieku od 55 do 64 lat za najbardziej atrakcyjne uważa sektor rozrywkowy, a następnie surowcowo-paliwowy i energetyczny.
Respondenci z wykształceniem wyższym, tak jak ogół badanych, wskazują, że najbardziej atrakcyjne są firmy zajmujące się produkcją AGD, badani ze średnim wykształceniem stawiają na branżę elektroniczną i elektroniczną, a ankietowani po szkole podstawowej na sektor telekomunikacji i IT.
Patrząc na mapę Polski, niemal wszyscy badani są zgodni, że najbardziej atrakcyjna jest branża artykułów gospodarstwa domowego – uważają tak mieszkańcy południowej, zachodniej i centralnej Polski. Tylko mieszkańcy wschodnich województw najczęściej wskazali sektor surowców i paliw.
Więcej wyników tegorocznej edycji badania Randstad Employer Brand Research, w tym listę najbardziej atrakcyjnych pracodawców w Polsce poznamy 16 kwietnia (podczas spotkania z laureatami rankingu w Warszawie).