Zarejestrowanie się jako osoba bezrobotna w lokalnym urzędzie pracy może być dobrym rozwiązaniem w sytuacji, gdy ma się trudności z samodzielnym znalezieniem zatrudnienia. Cała procedura nie jest skomplikowana – należy jednak pamiętać o przygotowaniu odpowiednich dokumentów. Jak zarejestrować się w urzędzie pracy?
Zapisanie się do urzędu pracy w charakterze bezrobotnego nie należy do trudnych. Można to zrobić w tradycyjny sposób, poprzez udanie się do jego siedziby, która odpowiada miejscu zamieszkania danej osoby. Istnieje także szansa, aby zrobić to wygodnie, bez wychodzenia z domu, a więc przy wykorzystaniu wirtualnej sieci. Warto zatem wiedzieć, jak zarejestrować się w urzędzie pracy przez internet oraz stacjonarnie, by móc wybrać najlepszą dla siebie opcję.
Kto może zarejestrować się w urzędzie pracy jako bezrobotny?
Zastanawiając się, jak zarejestrować się do urzędu pracy, najpierw należy określić, kto w ogóle może to zrobić. Status bezrobotnego mogą uzyskać osoby w wieku 18–60 lat (w przypadku kobiet) oraz 18–65 lat (w przypadku mężczyzn), które nie są nigdzie zatrudnione ani nie wykonują pracy zarobkowej. Dotyczy to zarówno umowy o pracę, jak i umów cywilnoprawnych (zlecenie, o dzieło). Trzeba także spełnić dodatkowe warunki. Warto poznać najważniejsze z nich. Zgodnie z nimi w urzędzie pracy mogą zarejestrować się osoby, które nie uczą się i nie studiują w trybie dziennym, nie nabyły prawa do emerytury lub jednej z rent (takich jak renta szkoleniowa, socjalna, rodzinna albo z tytułu niezdolności do pracy) oraz nie pobierają zasiłku stałego. Kluczowa jest też możliwość podjęcia pracy na etat. Pozostałe wymogi można przeczytać w ustawie o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu z 14 grudnia 2004 roku.
Sprawdź też: Spowolnienie gospodarcze wpływa na decyzje pracowników. Część z nich szuka dodatkowego zajęcia.
jak się zarejestrować do urzędu pracy w tradycyjny sposób?
Kwestia tego, jak zarejestrować się w urzędzie pracy jako bezrobotny, jest bardzo prosta. Można to zrobić stacjonarnie, udając się do podmiotu właściwego miejscu zamieszkania. Należy zabrać ze sobą odpowiednie dokumenty. Trzeba pamiętać o:
- dokumencie tożsamości (dowodzie osobistym lub paszporcie);
- dyplomie ukończenia danej szkoły lub studiów;
- wszystkich świadectwach pracy;
- zaświadczeniu wskazującym na odbycie kursów i szkoleń;
- dokumencie mówiącym o przeciwwskazaniach do świadczenia konkretnego rodzaju prac (jeśli takie występują);
- orzeczeniu o niepełnosprawności (jeśli dotyczy to danej osoby);
- książeczce wojskowej (dotyczy to mężczyzn, którzy mają za sobą zasadniczą służbę wojskową),
- zaświadczeniu zawierającym informacje dotyczące kwoty zarobków i odprowadzanych składek w przypadku pracy w niepełnym wymiarze godzin lub na podstawie umów cywilnoprawnych, takich jak zlecenie, świadczenie usług czy umowa agencyjna.
Oprócz tego w przypadku osób, których to dotyczy, konieczne jest dostarczenie decyzji w związku z likwidacją działalności gospodarczej oraz zaświadczeń dotyczących zawieszenia prowadzenia własnej firmy, okresu pobierania renty, zwolnienia z zakładu karnego, wykonywania pracy w zakładzie karnym oraz wysokości renty w przypadku pobierania renty rodzinnej. Z potrzebnymi dokumentami należy po prostu udać się do urzędu pracy. Na miejscu urzędnik dokona rejestracji.
Zobacz również: Mniej osób zmienia pracę, zmieniają się też przyczyny, dla których poszukujemy nowych pracodawców
jak zarejestrować się w urzędzie pracy przez internet?
Cały proces uzyskiwania statusu bezrobotnego można załatwić przez internet. Jak się zarejestrować w urzędzie pracy online? Niezbędny do tego jest profil zaufany lub kwalifikowany podpiu elektroniczny. Następnie wystarczy kilka kroków:
- Otwórz stronę praca.gov.pl.
- Wybierz „Rejestracja/wyrejestrowanie osoby bezrobotnej lub poszukującej pracy”.
- Kliknij opcję „Zgłoszenie do rejestracji jako osoba bezrobotna lub poszukująca pracy (KRB)”.
- Wpisz nazwę właściwego ci urzędu pracy.
- Wybierz metodę rejestracji („Rejestracja w powiatowym urzędzie pracy”).
- Wypełnij stosowny wniosek.
- Dodaj wszystkie potrzebne dokumenty w formie skanów.
Warto pamiętać, że można też zdecydować się na tzw. prejestrację. To połączenie metody offline i online. Polega ona na umówieniu się przez internet na stacjonarne spotkanie z urzędnikiem, co pozwala uniknąć czekania w kolejce. Można to zrobić również poprzez stronę internetową praca.gov.pl.
czy warto zarejestrować się w urzędzie pracy jako bezrobotny?
Wiadomo już, jak się zarejestrować w urzędzie pracy jako bezrobotny. Czy jednak warto to zrobić? W wielu przypadkach tak. Przede wszystkim zyskuje się wtedy ubezpieczenie zdrowotne. Ponadto można liczyć na dostęp do szkoleń i ofert zatrudnienia, co pomoże osobom, które mają trudności ze znalezieniem zajęcia zarobkowego na własną rękę. Osoby, które mają odpowiedni staż pracy, otrzymają także zasiłek, który jest przydatnym wsparciem w okresie bezrobocia