Pracodawcy prześcigają się w pomysłach na benefity. Karty sportowe, prywatny lekarz czy grupowe ubezpieczenia to zestaw, który od kilku lat staje się standardem, szczególnie w dużych firmach, szczególnie w dużych miastach. Jednak czy karta na siłownię lub basen zawsze jest dla pracowników atrakcyjna? Czy pakiet medyczny będzie cieszył naszą załogę, jeśli do najbliższego prywatnego centrum medycznego jest kilkadziesiąt kilometrów? Może się zatem okazać, że także klasyczne benefity, stosowane w polskich firmach od wielu dekad, są zdecydowanie lepszym rozwiązaniem. W najnowszej edycji badania Monitor Rynku Pracy sprawdzamy, które z tych świadczeń oferują nam nasi pracodawcy, a które z nich najbardziej nam się podobają.
trzynastka nie ma sobie równych wśród najbardziej atrakcyjnych świadczeń
Uczestników naszego badania poprosiliśmy o wskazanie trzech najbardziej atrakcyjnych świadczeń w firmach w Polsce oraz wskazanie tego, które uważamy za najlepsze. 40% ankietowanych, gdyby miało wybrać tylko jedną najciekawszą propozycję, zdecydowałoby się na rozwiązanie najpowszechniejsze w sektorze budżetowym. Dostają je m.in. urzędnicy czy pracownicy oświaty. Trzynastka, czyli dodatkowe wynagrodzenie wypłacane raz do roku, podoba się największe grupie respondentów. 17% w pierwszej kolejności wskazałoby natomiast dopłaty do wczasów, popularnie nazywane wczasami pod gruszą. Pozostałe propozycje pracodawców rzadko pojawiają się jako to najbardziej atrakcyjne świadczenie.
sprawdź szczegółowe zestawienie w raporcie z badania »
Inaczej wyglądała sytuacja, gdy bierzemy pod uwagę wszystkie odpowiedzi wskazane przez respondentów. Tu co prawda najczęściej także pojawiały się trzynastki (71%) i wczasy pod gruszą (57%), ale lista jest już znacznie bardziej zróżnicowana. 28% uczestników badania wskazuje bowiem świąteczne paczki dla dzieci, a co czwarty – przyznawane w firmach nisko oprocentowane kredyty remontowe i mieszkaniowe. Atrakcyjne polskim pracownikom wydają się również kasy zapomogowo-pożyczkowe w przedsiębiorstwach (21%), zakładowe wycieczki (16%), firmowe bilety do kin i teatrów (15%), finansowanie biletów na komunikację miejską (15%), wyjazdy do zakładowych ośrodków wczasowych (14%) oraz dopłaty do kolonii i obozów dla dzieci i młodzieży (13%).
Tak atrakcyjność poszczególnych świadczeń widzą polscy pracownicy. Jak to się jednak ma do rzeczywistości? W skrócie: różnie. Są propozycję naszych szefów, które idealnie wpisują się w nasze potrzeby, ale są też wśród tych świadczeń pomysły, z których zadowolony jest najwyraźniej głównie pracodawca. Widać, że niektórych rozwiązań lubianych przez pracowników, w ogóle nie dostrzegają nasi przełożeni.
a co dla nas mają szefowie? które benefity to strzał w dziesiątkę?
Trzynastki – czyli marzenie większości pracowników – nie są powszechnym rozwiązaniem w polskich firmach. Dostaje je co czwarty pracownik, podczas gdy dostawać chciałoby je 7 na 10. Najczęściej szefowie są nam skłonni dopłacać do wypoczynku. Wczasy pod gruszą ma niemal 1/3 respondentów, choć – jak wspomnieliśmy marzy o nich blisko dwa razy więcej pracowników.
Najbardziej zgodni pracownicy i pracodawcy są w kwestii świątecznych paczek. 28% respondentów chciałoby je dostawać i 28% w firmie je dostaje. Na podstawie badania trafionymi pomysłami wydają się też zakładowe wycieczki, firmowe bilety do kin i teatrów oraz dopłaty do kolonii i obozów dla dzieci i młodzieży.
Natomiast najbardziej nietrafionymi świadczeniami wydają się kasy zapomogowo-pożyczkowe (ma do nich dostęp 29% ankietowanych, a chciałoby z nich korzystać 21%), pikniki firmowe (to pomysł w co piątej firmie, a tylko 11% respondentów ocenia go ja atrakcyjny) oraz rodzinne bale i imprezy (14% pracowników ma je u siebie w firmie, a podobają się tylko 8% uczestników badania).
Pracodawcy, zamiast powyższych pomysłów, powinni za to rozważyć nisko oprocentowane zakładowe kredyty mieszkaniowe i remontowe (ma do nich dostęp 17% pracowników, a podobają się 25%), firmowe bilety na komunikację miejską (są zaledwie u 3% pracowników, a są atrakcyjnym świadczeniem dla 15%), wyjazdy do zakładowych ośrodków wczasowych (6% pracowników ma taką możliwość, a 14% pomysł się podoba) oraz firmowe przedszkola (tylko 1% ankietowanych spotkał się z takim rozwiązaniem w swoim przedsiębiorstwie, a 6% ocenia pomysł jako atrakcyjny).