Dropshipping to jeden z modeli logistycznych, które pozwalają prowadzić sklep internetowy w jak najbardziej opłacalny sposób. Sednem takiego rozwiązania jest to, że e-sklep przesuwa odpowiedzialność za wysyłkę towaru bezpośrednio na dostawcę. Choć ma to swoje zalety, nie jest wolne od pewnych wad.
Obecnie coraz więcej osób decyduje się na założenie sklepu internetowego. Taki biznes może być bardzo opłacalny. Aby przynosił satysfakcjonujące dochody, należy m.in. jak najbardziej zoptymalizować koszty jego prowadzenia. Warto więc wiedzieć, czym jest dropshipping. Takie rozwiązanie znacząco ułatwia kwestie logistyczne i przynosi spore oszczędności.
Co to jest dropshipping?
Sprzedaż online zazwyczaj wiąże się z koniecznością posiadania własnego magazynu, z którego wysyłany jest towar. Bywa to dość kłopotliwe pod względami logistycznymi i wymaga dodatkowych nakładów finansowych związanych z wynajmowaniem hali. Dropshipping stanowi rozwiązanie tych problemów. Mianem tym nazywa się specyficzny model prowadzenia e-sklepu, w którym odpowiedzialność za składowanie i wysyłkę towarów spada na dostawcę, czyli zewnętrzną firmę.
przeczytaj też: czym jest holakracja? Specyfika modelu zarządzania firmą bez szefa
Na czym polega dropshipping w praktyce? Jak już zostało wspomniane, w tym modelu osoba prowadząca e-biznes nie ma własnego towaru ani hali magazynowej. Współpracuje jedynie z przedsiębiorstwem, które produkuje, magazynuje oraz dystrybuuje asortyment oferowany przez sklep internetowy. Kwestie związane z dostarczeniem produktów do klientów należą więc do zewnętrznej firmy. Zadaniem przedsiębiorcy prowadzącego e-sklep jest jedynie pozyskiwanie odbiorców swojej oferty (w tym dbałość o działania marketingowe), obsługa klienta, załatwianie formalności dotyczących sprzedaży oraz rozpatrywanie reklamacji i zwrotów.
Dla kogo dropshipping jest dobrym rozwiązaniem?
Dropshippingiem powinno zainteresować się zwłaszcza kilka grup przedsiębiorców. Takie rozwiązanie jest ciekawą opcją przede wszystkim dla osób, które dopiero rozpoczynają prowadzenie biznesu i szukają różnych sposobów na zaoszczędzenie. Ponadto dropshipping sprawdzi się w przypadku:
- prowadzenia małego sklepu internetowego;
- sprzedawania towarów za pośrednictwem portali aukcyjnych (popularny jest m.in. dropshipping na Allegro);
- zwiększenia oferty obecnego e-sklepu;
- sprzedawania wielkogabarytowych towarów.
przeczytaj też: praca w Polsce w 2021 roku – jak wygląda rynek pracy?
Sklep internetowy dropshipping jest także dobrym pomysłem, gdy chce się prowadzić e-biznes, jednak ma się trudności z wybraniem rodzaju towaru, który będzie się sprzedawać.
Jak zacząć dropshipping?
Kwestia tego, jak założyć sklep dropshipping nie jest trudna. Najpierw należy zadbać o sprawy formalne. W przypadku działalności, z której przychód nie przekracza połowy minimalnego wynagrodzenia w danym roku, nie trzeba jej rejestrować. W innej sytuacji konieczne jest zarejestrowanie sklepu internetowego, czyli założenie firmy.
Kolejny krok stanowi stworzenie witryny internetowej sklepu. Można zrobić to samodzielnie, korzystając z gotowych szablonów oraz platform. Później trzeba znaleźć hurtownię, z którą nawiąże się współpracę dropshippingową. Na rynku istnieje wiele firm, które mają atrakcyjne oferty w tym zakresie. Należy dokładnie przyjrzeć się proponowanym przez nie cenom oraz warunkom współpracy i na tej podstawie wybrać najlepsze przedsiębiorstwo, z którym rozpocznie się kooperację.
Sprzedaż w modelu dropshipment – wady i zalety rozwiązania
Sklep dropshippingowy ma wiele zalet. Taki model logistyczny przynosi przede wszystkim duże oszczędności finansowe. Właściciel e-biznesu nie musi mieć własnego magazynu ani odpowiadać za transport towarów do klienta. Ponadto dzięki temu unika zamrożenia kapitału finansowego, do jakiego dochodzi w przypadku inwestycji w pewną ilość produktów, które są następnie przechowywane w hali magazynowej.
Sprzedaż w modelu dropshippingu obarczona jest mniejszym ryzykiem finansowym. Jednocześnie umożliwia rozpoczęcie działalności przy mniejszym kapitale, a także przynosi dużą oszczędność czasu. Pozwala to na skupienie się na innych zagadnieniach związanych z prowadzeniem biznesu.
Model dropshippingowy ma jednak pewne wady. Przede wszystkim ogranicza kontrolę nad biznesem. Wiąże się również z dość dużą konkurencją. Oprócz tego współpraca na zasadzie dropshippingu może niekiedy skutkować problemami z realizacją zamówień, np. w sytuacji, gdy klient zamawia towar, którego aktualnie nie ma w hurtowni.
Mamy oferty pracy specjalnie dla Ciebie
Nie czekaj i sprawdź nasze oferty pracy. Pokierujemy Cię w stronę nowej pracy pełnej korzyści. Odkryj możliwości, które na Ciebie czekają.
poznaj nasze oferty pracy