Starając się o pracę, trzeba przygotować życiorys zawodowy. Taki dokument powinien prezentować się profesjonalnie, a także wyróżniać kandydata na tle innych. Choć nie istnieje jego oficjalny wzór, zawsze należy umieścić w nim kilka ważnych elementów. Jak powinno wyglądać CV i co w nim wpisać, aby zwrócić uwagę rekrutera?
CV to podstawowy dokument aplikacyjny. To od niego zależy, jakie pierwsze wrażenie wywrze kandydat na rekruterze i czy będzie to skutkowało zaproszeniem na rozmowę kwalifikacyjną. Warto więc wiedzieć, jak powinno wyglądać dobre CV. Jego odpowiednie przygotowanie to pierwszy krok do sukcesu.
Jak ma wyglądać CV? Podstawowe zasady
Wiele osób poszukujących pracę zastanawia się, jak powinno wyglądać dobre CV. Co prawda nie ma ono oficjalnego wzoru, jednak istnieją pewne niepisane reguły jego przygotowywania. Przede wszystkim należy pamiętać, że jest to dokument formalny. Musi więc wyglądać jak najbardziej profesjonalnie.
Rozważając, jak ma wyglądać CV, trzeba pamiętać, że zawarte w nim informacje nie powinny być zapisane w postaci ściany tekstu. Poszczególne elementy należy podzielić na sekcje oddzielone od siebie odstępami. Aby życiorys wyglądał schludnie, trzeba używać w nim jednej czcionki. Najważniejsze informacje można podkreślić poprzez pogrubienie. Lepiej jednak zrezygnować z wymyślnych grafik i zbędnych dodatków. CV nie powinno także być zbyt kolorowe – nawet jeśli korzysta się z szablonu, lepiej wybrać ten w stonowanych barwach. Taki dokument powinien być bowiem schludny i elegancki. Nie można też zapomnieć o tym, aby był napisany poprawną polszczyzną. W CV nie ma miejsca na błędy ortograficzne.
Życiorys zawodowy powinien być więc czytelny i użyteczny, a przy tym estetyczny. Musi też zawierać ważne elementy.
Warto wiedzieć: CV studenta bez doświadczenia – jak napisać?
Mamy oferty pracy specjalnie dla Ciebie
Nie czekaj i sprawdź nasze oferty pracy. Pokierujemy Cię w stronę nowej pracy pełnej korzyści. Odkryj możliwości, które na Ciebie czekają.
poznaj nasze oferty pracyJak powinno wyglądać CV? Dane osobowe i zdjęcie
Warto pokrótce omówić wszystkie najważniejsze elementy życiorysu zawodowego. Jak powinno wyglądać profesjonalne CV? Podstawą są dane osobowe. W tej sekcji umieszcza się imię, nazwisko, numer telefonu i adres e-mail (najlepiej, aby zawierał imię i nazwisko kandydata – wtedy prezentuje się dobrze). Można także dodać link do swojego profilu na portalu biznesowo-zawodowym.
Warto także umieścić w CV zdjęcie. Nie jest to obowiązkowe, jednak pozwala pokazać się jako rzetelny i profesjonalny kandydat. Fotografia powinna przedstawiać ujęcie portretowe. Trzeba na niej wyglądać schludnie – tyczy się to zarówno ubioru, jak i fryzury. Dobrze jest lekko się na niej uśmiechnąć.
Jak powinno wyglądać dobre CV? Podsumowanie i cele zawodowe
Elementem, o którym wiele osób zapomina, jest podsumowanie zawodowe. To błąd – należy je umieścić i to w górnej części dokumenty. Jak powinno wyglądać dobre CV z tą sekcją? Podsumowanie zawodowe przede wszystkim musi być zwięzłe, a przy tym treściwe. W maksymalnie 4-5 zdaniach należy opisać w nim to, co do tej pory osiągnęło się w życiu zawodowym, pokazać swoje kompetencje oraz podkreślić swoje cele na przyszłość.
Doświadczenie, wykształcenie, umiejętności – jak umieścić je w CV?
W dobrym CV kluczowy jest oczywiście opis doświadczenia zawodowego. Tego typu informacje warto rozmieścić chronologicznie, rozpoczynając od swojej ostatniej pracy. Przy każdej firmie, w której było się zatrudnionym, trzeba wpisać swoje stanowisko, lata, w których się je obejmowało oraz najważniejsze obowiązki, które się wykonywało (w formie krótkich haseł).
Jeśli chodzi o edukację, wystarczy wpisać ostatnią ukończoną szkołę wraz z latami, w których się do niej uczęszczało. W przypadku absolwentów studiów wyższych, jeśli tytuł ich pracy dyplomowej może zaciekawić rekrutera w danej firmie – warto go wpisać.
W kwestii tego, jak powinno wyglądać dobre CV, trzeba też pamiętać o uwypukleniu swoich kompetencji twardych i miękkich. Można zapisać je w formie krótkiej listy. Trzeba zwrócić uwagę na to, aby poszczególne umiejętności pasowały do oferty pracy, na którą się odpowiada. Jeżeli mówi się w językach obcych, można umieścić informację (wraz z poziomem zaawansowania) o tym w tej części lub przeznaczyć na to oddzielną sekcję.
Oddzielnie warto też wypisać zdobyte certyfikaty i informacje o ukończonych kursach. Należy zwrócić uwagę, czy ich tematyka odpowiada stanowisku, na które się aplikuje.
Na koniec można opisać swoje zainteresowania. Dobrze, aby one również jakoś łączyły się z pracą albo były oryginalne i ciekawe. Jeśli są banalne i bardzo ogólne, lepiej w ogóle zrezygnować z ich wpisywania.
Klauzula CV, czyli element, o którym nie można zapomnieć
Zastanawiając się, jak ma wyglądać CV, nie można pominąć specjalnej klauzuli. Stanowi ona zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Bez niej rekruter nie będzie mógł rozpatrzyć aplikacji.
Zobacz również: