Osoby, które nie mają zatrudnienia, mogą zapisać się do lokalnego urzędu pracy. To dobre rozwiązanie, zwłaszcza gdy mają problemy z samodzielnym znalezieniem zajęcia zarobkowego. Instytucja nie tylko pomoże im w poszukiwaniach, lecz także zapewni ubezpieczenie zdrowotne. Jak zarejestrować się w urzędzie pracy?
Zapisanie się do urzędu pracy to jeden ze sposobów na znalezienie nowego zatrudnienia. Choć wiele osób stroni od takiego rozwiązania, w praktyce ma ono swoje korzyści. Aby uzyskać status bezrobotnego, wystarczy dopełnić ważnych formalności. Obecnie nie trzeba nawet w tym celu wychodzić z domu. Warto więc wiedzieć, jak zarejestrować się w urzędzie pracy przez internet.
Jak się zarejestrować w urzędzie pracy jako bezrobotny? Potrzebne dokumenty
Zastanawiając się, jak zarejestrować się w urzędzie pracy jako bezrobotny, trzeba pamiętać, że ma się do wyboru kilka rozwiązań. Najprostsze z nich to oczywiście wizyta w lokalnej placówce instytucji. Ważne, aby zabrać ze sobą wszystkie niezbędne dokumenty. To przede wszystkim:
- dokument potwierdzający tożsamość (najlepiej dowód osobisty);
- świadectwo, które potwierdza ukończenie danego etapu edukacji;
- zaświadczenia potwierdzające ukończenie szkoleń oraz kursów;
- otrzymane dotąd świadectwa pracy;
- potwierdzenie przeciwwskazań do wykonywania konkretnych obowiązków zawodowych (jeżeli się je ma);
- orzeczenie o niepełnosprawności (jeżeli się je ma);
- książeczka wojskowa (w przypadku mężczyzn, którzy odbyli zasadniczą służbę wojskową);
- zaświadczenie informujące o wysokości wynagrodzenia i odprowadzanych składkach (w rozłożeniu na konkretne miesiące), jeżeli pracowało się na niepełny etat lub na podstawie umowy zlecenia, umowy agencyjnej lub innej umowy o świadczenie usług.
To najważniejsze dokumenty, które trzeba przygotować. Nie jest to jednak pełna lista. Szczegółowe informacje znajdują się na stronie internetowej Centrum Informacyjno-Konsultacyjnego Służb Zatrudnienia „Zielona Linia”. Można też uzyskać takie informacje od pracownika urzędu pracy.
Jak zarejestrować się w urzędzie pracy przez internet?
O wiele wygodniejszym rozwiązaniem niż wizyta w placówce, jest załatwienie wszystkiego za pośrednictwem wirtualnej sieci. Jak się zarejestrować w urzędzie pracy przez Internet? Należy to zrobić poprzez oficjalny portal rządowy praca.gov.pl. Taka opcja przysługuje osobom, które mają:
- kwalifikowany podpis elektroniczny, który podlega weryfikacji za pośrednictwem kwalifikowanego certyfikatu;
- profil zaufany.
przeczytaj też: emerytura po 10 latach pracy – ile wynosi w Polsce i w innych krajach?
W obu przypadkach również trzeba przygotować wszystkie niezbędne dokumenty i je zeskanować.
A jak zarejestrować się w urzędzie pracy online krok po kroku? Trzeba kolejno:
- po wejściu na witrynę praca.gov.pl kliknąć przycisk „Rejestracja/wyrejestrowanie osoby bezrobotnej lub poszukującej pracy”;
- kliknąć przycisk „Zgłoszenie do rejestracji jako osoba bezrobotna lub poszukująca pracy (KRB)”;
- wpisać w wyświetlonym formularzu nazwę swojego urzędu pracy;
- wypełnić ankietę poprzez zaznaczenie odpowiednich oświadczeń;
- wybrać formę rejestracji poprzez kliknięcie „Rejestracja w powiatowym urzędzie pracy”;
- wypełnić wniosek danymi osobowymi zgodnie z instrukcją;
- dodać zeskanowane dokumenty jako załączniki.
Kwestia tego, jak zarejestrować się w urzędzie pracy przez internet, nie jest więc skomplikowana. Najważniejsze to posiadanie odpowiedniego podpisu elektronicznego.
Jak się zarejestrować w urzędzie pracy poprzez tzw. prerejestrację?
Warto wiedzieć, że istnieje także tzw. prerejestracja. Pozwala ona złożyć wniosek do urzędu pracy w formie elektronicznej. Dana osoba może wówczas umówić się na wizytę w placówce stacjonarnej w wyznaczonym terminie, aby tam potwierdzić poprawność danych i dostarczyć urzędnikowi niezbędne załączniki. Takiej rejestracji na termin również dokonuje się poprzez stronę praca.gov.pl.
przeczytaj też: czym jest zatrudnienie przez agencję pracy tymczasowej? wady i zalety rozwiązania
Jak zarejestrować się do urzędu pracy w czasie pandemii? Przepisy czasowe
W związku z pandemią koronawirusa nie zaleca się osobistych wizyt w urzędach. Na czas epidemii wprowadzono specjalne przepisy czasowe. Zmieniają one zasady związane z prerejestracją. Zgodnie z nimi osoby bezrobotne nie stawiają się po niej w urzędzie pracy – zamiast tego pracownik instytucji dzwoni do nich i telefonicznie potwierdza rejestrację, a w razie potrzeby wyjaśnia też kwestie dotyczące zapisów elektronicznych czy wymaganych dokumentów.