Inkluzywność w firmach to polityka polegająca na zatrudnianiu osób, które różnią się od siebie pod względem płci, wieku, pochodzenia społecznego, narodowości, przekonań czy poziomu sprawności. Celem takich działań jest otwarcie się na grupy kandydatów, którzy na pierwszy rzut oka nie pasują do danej organizacji, ale mogą znacząco wpłynąć na jej rozwój. Sprawdź, dlaczego przedsiębiorstwa o takim podejściu cieszą się popularnością i odnoszą sukcesy.

Inkluzywność w miejscu pracy – co to takiego?

Inkluzywność, podobnie jak work-life balance, to ważna i coraz bardziej pożądana cecha firm. Oznacza ona, że dane przedsiębiorstwo jest otwarte na różnorodność wśród swoich pracowników i nie wyklucza nikogo ze względu na płeć, wiek, pochodzenie etniczne, narodowość, niepełnosprawność czy orientację seksualną. Pojęcie to rozszerza się również na fakt posiadania dzieci, temperament czy styl komunikowania. Tolerancyjne miejsce pracy docenia przede wszystkim kompetencje swoich pracowników i oferuje im – bez faworyzowania żadnej z grup – takie same benefity.

 

Dziś coraz więcej szefów i managerów zdaje sobie sprawę z tego, że tworzenie monolitycznej grupy w firmie to jeden z najpoważniejszych błędów w zatrudnianiu. Takie podejście odbiera szansę na poznanie innych punktów widzenia i skorzystanie z ogromnego doświadczenia osób, które pod względem charakteru czy stylu wypowiadania się nie pasują do pozostałych członków zespołu.

Jak przejawia się inkluzywność w firmie? Przykłady

Otwartość na różnorodność może przejawiać się na wiele sposobów. Możesz mieć pewność, że firma definiuje siebie jako środowisko inkluzywne, jeśli np. w jej budynku znajdują się udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Oprócz tego warto wspomnieć o innych, bardziej subtelnych oznakach. Ten rodzaj tolerancji jest widoczny również wtedy, gdy:

  • bezdzietna kobieta nie czuje się gorsza niż pracownice, które mają dzieci – nie jest pomijana w momencie ustalania planów urlopowych i nie wymusza się na niej wyrabiania nadgodzin, ponieważ w domu nie czekają na nią dzieci;
  • introwertyczny informatyk nie ma boi się odmówić udziału w imprezie integracyjnej, bo zespół nie wyklucza ludzi, którzy są mniej towarzyscy;
  • nieśmiała pracownica jest doceniana ze względu na swoje doświadczenie i kompetencje, a jej powściągliwość nie podlega piętnowaniu. Managerowie zadają sobie raczej pytanie, jak zadbać o psychikę pracowników, aby czuli się oni jak najbardziej komfortowo na swoich stanowiskach.

Budowanie inkluzywnego środowiska w miejscu pracy zaczyna się już w trakcie procesu rekrutacji. Sprawdź, jakie są obecnie nowoczesne rozwiązania w HR!

Jak inkluzywność wpływa na rozwój biznesu?

Jak się okazuje, różnorodność ma realny wpływ na rozwój biznesu. Przede wszystkim pozostawia miejsce na ścieranie się różnych poglądów i dyskusje, które często prowadzą do wypracowania doskonałych strategii biznesowych. Co więcej, inkluzywne przedsiębiorstwo staje się bardziej atrakcyjne w oczach potencjalnych kandydatów i przyciąga utalentowanych ludzi, którzy nie chcą oferować swoich umiejętności w zamkniętych środowiskach. 

FAQ – najczęściej zadawane pytania

Co to jest komunikacja inkluzywna?

To komunikacja, która uwzględnia ważność opinii i potrzeby każdego pracownika, bez względu na jego kolor skóry, wiek, płeć czy przekonania. 

Jak być inkluzywnym?

Aby stać się inkluzywnym, należy uczyć się akceptacji dla odmiennych przekonań i poglądów. W wypracowaniu tej cechy pomaga także poznawanie różnych kultur oraz komunikowanie się z ich przedstawicielami.

Dlaczego inkluzywność jest ważna?

Inkluzywność jest istotna, ponieważ sprawia, że każdy pracownik czuje się ważny w firmie – skupia się na rozwoju swoich kompetencji zawodowych, a nie stresuje tym, co współpracownicy będą mówić na temat jego koloru skóry czy wyznania.