Przed świętami Bożego Narodzenia polskie firmy tradycyjnie sięgają po pomysły, które pozwolą ten czas celebrować wspólnie z pracownikami. Lider wśród inicjatyw od wielu lat jest ten sam – pracodawcy organizują przede wszystkim przedświąteczne spotkania dla swoich zespołów. Z roku na rok rośnie jednak liczba przedsiębiorców, którzy decydują się na okolicznościowe premie. Najczęściej na takie dodatkowe inicjatywy pracodawcy wydadzą od 100 do 300 złotych w przeliczeniu na jednego pracownika – wynika z badania „Plany Pracodawców” Randstad.
44% polskich pracodawców zamierza przed świętami zaprosić pracowników na tradycyjne spotkania wigilijne. Rośnie liczba firm, które decydują się na takie inicjatywy – w ciągu roku o 4 proc. Wzrost odnotowujemy także wśród przedsiębiorców, którzy przed świętami przyznają pracownikom premie okolicznościowe. W tym roku zdecyduje się na to 39% pracodawców, którzy wzięli udział w badaniu Randstad. To rozwiązanie notuje systematyczny wzrost od 3 lat (w ostatnim roku o 2 proc.).
Nieco więcej firm niż przed rokiem wręczy bony podarunkowe (wzrost o 2 proc. do 27%). Paczki na święta dla dzieci pracowników przygotowuje co czwarty pracodawca. Rośnie liczba przedsiębiorców, którzy wspólnie z pracownikami przed świętami włączają się w akcje charytatywne (o 4 proc. do 18% w najnowszej edycji badania).
– Polskie firmy dostrzegają siłę tradycji i szczególne miejsce, które w tej tradycji mają święta Bożego Narodzenia. Nie tylko chcą przy tej okazji obdarowywać swoich pracowników, ale też zachęcać ich do integracji i budowania miłej atmosfery w środowisku zawodowym. Dlatego w tym roku także nie zabraknie w biurach i zakładach pracy wspólnych spotkań z drobnymi upominkami i tradycyjnymi wypiekami. Ta przedświąteczna atmosfera sprzyja także działaniom na rzecz naszego najbliższego otoczenia – firmy coraz częściej w tym okresie wspierają więc akcje pomocy potrzebującym i ważne społecznie inicjatywy, zachęcając pracowników do wskazywania inicjatyw i zapraszając ich do akcji wolontariackich – podkreśla Monika Hryniszyn, Dyrektor Personalna i Członek Zarządu Randstad Polska.
Coraz rzadziej na przestrzeni lat firmy decydują się na organizowanie większych spotkań przedświątecznych, na które zapraszają nie tylko pracowników, ale także ich rodziny. Jeszcze w 2015 roku decydowało się na taką inicjatywę 8% pracodawców, w tym roku to już tylko 2%. W stosunku do zeszłego roku wzrosła liczba przedsiębiorców, którzy nie planują żadnych szczególnych działań w tym okresie (z 9% do 13%), ale – spoglądając na wyniki z jeszcze wcześniejszych lat – widzimy, że ten odsetek w Polsce jest co roku raczej zbliżony.
37% pracodawców szykuje dla swoich pracowników tylko jedną inicjatywę przedświąteczną, ale nie brakuje firm, które decydują się na łączenie różnych pomysłów (24% - dwie inicjatywy, 14% - trzy inicjatywy). Najczęściej przedsiębiorcy łączą firmowe wigilie z premiami (7%) lub bonami towarowymi (4%).
Wyraźnie rośnie liczba przedsiębiorców, którzy na inicjatywy związane ze świętami Bożego Narodzenia wydadzą od 100 do 300 zł na jednego pracownika (z 32% do 37%). Jest to jednak wzrost kosztem liczby firm, które planują wydać więcej w przeliczeniu na jednego zatrudnionego. W grupie przedsiębiorców, którzy mają na ten cel od 300 do 500 zł notujemy spadek z 24% do 22%, a wśród tych, którzy przekroczą kwotę 500 zł badanie pokazuje spadek z 16% do 13%.
W tym roku pracodawcy, którzy zdecydują się na premie świąteczne dla pracowników, w większości przyznają je wszystkim zatrudnionym (75%; przed rokiem: 84%). Rośnie odsetek tych firm, w których premie nie będą powszechne – 13% przyzna je większości pracowników, 4% – mniej niż połowie zatrudnionych, 3% – tylko pojedynczym osobom. W większości przypadków (59%) kwota będzie zróżnicowana ze względu na stanowisko lub dział.
Bony podarunkowe trafią przeważnie do ogółu zatrudnionych w danej firmie (86% wobec 92% w zeszłym roku), ale w tej kwestii także rośnie odsetek przedsiębiorców, którzy ograniczą to rozwiązanie do większości zatrudnionych (11%), mniej niż połowy załogi (2%) lub pojedynczych osób (1%). 64% przedsiębiorców wartość bonów uzależnia od stanowiska lub działu, w którym zatrudniony jest pracownik.
Rosnąca liczba wigilii organizowanych przez pracodawców, coraz częściej w biurze, ale w mniej formalnej postaci, więcej firm, które z okazji świąt chcą obdarować pracowników, ale także dać im swobodę wyboru prezentu – to trendy, które zauważa także Iwona Grochowska, CEO Nais, platformy do doceniania, nagradzania i motywowania pracowników.
– U nas ruch świąteczny zaczyna się już w listopadzie. Firmy szukają pomysłów na podarunki i – co cieszy – coraz częściej korzystają z rozwiązania, w którym przyznają bonus, a pracownik sam wybiera, na co wyda pieniądze. Decyduje czy kupi prezent sobie, czy komuś z najbliższych. W tym roku nowością są firmy, które chcą z nami współpracować tylko w okresie świątecznym, by obdarować pracowników – mówi Iwona Grochowska, CEO Nais. – W zeszłym roku ponad połowa okołoświątecznych zakupów na platformie to były firmowe wyjścia wigilijne. Natomiast przyznane im bonusy pracownicy przeznaczali przede wszystkim na zakupy i modę, sprzęt elektroniczny oraz kulturę i cyfrową rozrywkę, czyli książki, płyty i filmy – dodaje.