7. edycja badania randstad employer brand
Pracodawcy sygnalizują trudności z pozyskaniem kadr do swoich firm? Pracownicy podpowiadają, czym ich przyciągać. Wynagrodzenia i świadczenia pracownicze, stabilność zatrudnienia oraz przyjazna atmosfera w miejscu pracy to najważniejsze czynniki, które zdaniem pracowników decydują o atrakcyjności pracodawcy. Na znaczeniu w istotny sposób zyskuje równowaga między pracą a życiem prywatnym – wynika z polskiej edycji corocznego globalnego badania Randstad Employer Brand Research.
Po raz siódmy w Polsce niezależny ośrodek badawczy na zlecenie Randstad zapytał respondentów o to, jakie czynniki sprawiają, że firmy postrzegane są przez nich jako atrakcyjne miejsce pracy. Badanie diagnozuje preferencje i potrzeby zarówno osób pracujących, jak i poszukujących pracy lub uczących się.
pobierz pełen raport randstad employer brand research 2017 »
Czwarty rok z rzędu jako czynnik, który ma największy wpływ na atrakcyjność pracodawcy, Polacy wskazali wynagrodzenie i dodatkowe świadczenia dla pracowników. Ten czynnik warunkuje pozytywne postrzeganie firmy zdaniem ponad 3/4 respondentów. Podobnie jak przed rokiem istotna szczególne znaczenie dla ankietowanych ma też stabilne zatrudnienie (57%) i przyjemna atmosfera w pracy (52%).
Trzy najważniejsze czynniki zgodnie wskazują uczestniczki i uczestnicy badania. Różnice pojawiają się w różnych grupach wiekowych. Osoby w wieku od 25 do 44 lat doceniają te same czynniki, które dominują w ogólnym zestawieniu, ale już osoby młodsze bardziej niż przyjemną atmosferę w pracy cenią sobie możliwość rozwoju zawodowego. Natomiast ankietowani w wieku od 45 do 65 lat nad atmosferę przedkładają równowagę między pracą a życiem prywatnym. Ten sam czynnik na trzecim miejscu pojawia się wśród respondentów z wyższym wykształceniem.
Równowaga ogólnie zyskuje na znaczeniu. O 9 p.p. wzrósł odsetek ankietowanych, którzy wskazują właśnie ten czynnik, gdy myślą o idealnym pracodawcy i jest to jest to jeden z największych wzrostów, który pozwolił awansować temu aspektowi na czwarte miejsce zestawienia. Znacząco spadło natomiast znaczenie stabilności zawodowej.
„Pracownicy w Polsce coraz bardziej cenią sobie miejsca pracy, dzięki którym mają czas na realizację swoich pozazawodowych pasji i życie rodzinne. Na tą sytuację wpływ ma m.in. wkraczanie na rynek młodszych pokoleń, które nie wyobrażają sobie pracy kosztem czasu prywatnego.” – wyjaśnia Dyrektor Personalna Randstad Polska, Monika Hryniszyn. Jak dodaje, „stawia to przed pracodawcami kolejne wyzwanie – dostosowanie organizacji pracy i bieżące monitorowanie liczby zadań realizowanych przez pracowników, aby możliwe było zachowanie równowagi pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym. Firmy coraz chętniej też wprowadzają elastyczne formy doceniane przez pracowników i nowoczesne rozwiązania, które pozwalają na pracę zdalną z domu.”
Wśród 10 najważniejszych czynników wskazywanych przez ankietowanych znalazły się jeszcze: rozwój zawodowy (44%) i wspomniana stabilność (32%). Co czwarty respondent ceni sobie pracodawców, którzy oferują pracownikom szkolenia, elastyczne formy zatrudnienia i dogodną lokalizację miejsca pracy. Bardzo dobra reputacja ma znaczenie dla 21% uczestników badania.
Z badania Randstad Employer Brand Research wyłania się obraz rozbieżności pomiędzy oczekiwaniami pracowników a ofertą pracodawców. Istotne dla tej pierwszej grupy czynniki – przyjemna atmosfera pracy i równowaga między pracą a życiem zawodowym – w ocenie respondentów rzadko są ważnymi aspektami dla firm. Przedsiębiorcy bardziej skupiają się na zagwarantowaniu dobrej sytuacji finansowej firmy, zaoferowaniu najnowszych technologii w miejscu pracy, czy dobrej reputacji spółki. Dopiero na czwartym miejscu znalazła się w tym zestawieniu stabilność zatrudnienia – czynnik bardzo istotny z punktu widzenia pracowników.