Benefity to dziś w wielu firmach jeden ze sztandarowych sposobów przyciągania kandydatów. Paleta propozycji dla pracowników jest w większości przypadków zbliżona, a to może oznaczać, że przedsiębiorcy nie zawsze wnikliwie analizują, czy benefity odpowiadają faktycznym oczekiwaniom pracowników. A czy odpowiadają? To sprawdzaliśmy w najnowszej edycji badania Monitor Rynku Pracy realizowanego przez Randstad.
prywatna służba zdrowia najbardziej atrakcyjna, karty sportowe nie zawsze doceniane
Uczestników badania prosiliśmy o wskazanie trzech najbardziej atrakcyjnych ich zdaniem benefitów i określenie, który z nich doceniają w największym stopniu. Co drugi respondent do grupy najlepszych pomysłów pracodawców zaliczył prywatną opiekę zdrowotną, 22% wskazało ją w pierwszej kolejności. Choć pakiety medyczne spotykają się z naszą silną aprobatą, to proponuje je co czwarta firma.
Oczekiwania pracowników najczęściej spotykają się ze rozumieniem pracodawców w przypadku ubezpieczeń na życie. Taki benefit ma 37% respondentów, 39% postrzega jako atrakcyjny. Co czwarty pracownik ma w swojej firmie możliwość korzystania z kart sportowych , tymczasem jako ciekawy benefit ocenia je 22% respondentów, a zaledwie 7% wskazuje w pierwszej kolejności.
pracodawcy z benefitami czasem nie trafiają
Są też takie propozycje pracodawców, które ewidentnie nie trafiają w gusta pracowników. 16% uczestników badania dostaje od swoich szefów zniżki pracownicze na własne produkty i usługi pracodawcy. Tylko dla 11% to atrakcyjny pomysł, a zaledwie 4% respondentów wskazuje tą formę jako najciekawszą ze wszystkich.
Relatywnie niewielu uczestników badania otrzymuje od szefów bony towarowe (13%), dofinansowanie dojazdów do pracy (13%), samochód służbowy do dyspozycji (16%) albo dofinansowanie studiów, kursów zawodowych lub językowych (16%). Tymczasem to grupa benefitów bardzo dobrze postrzeganych przez polskich pracowników. 15% ankietowanych jako atrakcyjną propozycję w pierwszej kolejności wymienia właśnie auto służbowe, 11% - refundację dojazdów do pracy, a wśród trzech najlepszych benefitów wszystkie te pomysły pojawiają się u 20-30% respondentów.