W programie partnerskim uczestniczą minimum trzy strony: firma (organizator), partner (bloger lub osoba prowadząca stronę internetową) i klient (osoba, która dokonuje zakupów). Czym są programy partnerskie, jak zacząć i czy rzeczywiście można na tym zarobić? Podpowiadamy.
Programy partnerskie – co to jest?
Programy partnerskie to narzędzie marketingu internetowego oparte na promocji produktów lub usług konkretnej firmy. Promocja ta odbywa się przez stronę internetową, media społecznościowe lub inne formy, na przykład formularze internetowe lub maile. Program partnerski można promować wśród znajomych lub konkretnej grupy docelowej, która jest zainteresowana danym tematem. Inna nazwa programów partnerskich to sieć afiliacyjna.
Programy partnerskie w praktyce
Jeżeli chcesz wziąć udział w programie partnerskim, powinieneś przede wszystkim zastanowić się nad własnymi zainteresowaniami. Jest to bardzo ważne, ponieważ będziesz promować konkretne produkty lub usługi. Poszukując programu partnerskiego, możesz wejść na stronę konkretnej firmy lub też zapisać się do sieci afiliacyjnej. Jeśli prowadzisz już swoją stronę internetową, bloga lub fanpage w mediach społecznościowych, to powinieneś dopasować tematykę tej strony do programu partnerskiego lub też wybrać program pasujący do strony. Kolejnym krokiem jest wybór konkretnego programu partnerskiego. W Internecie możemy znaleźć wiele ofert, jednak warto pamiętać, że grupę docelową dla konkretnego produktu mają stanowić użytkownicy konkretnej strony internetowej. Przykładowo, kosmetyki powinny być promowane przez blogi o makijażu i wizażu, natomiast produkty bankowe – przez strony o tematyce finansowej.
Zarabianie w programach partnerskich
Reklamodawcy dysponują zwykle własnymi materiałami, które udostępniają partnerom. Twoim zadaniem jest docieranie do wielu użytkowników i przekazywanie im tych informacji, czyli efektywne promowanie tych treści. Firma, z którą współpracujesz, zlicza kliknięcia i śledzi ruch z danej strony, a następnie podsumowuje efekty. Istnieją trzy główne rodzaje wynagrodzeń w programach partnerskich:
- Cost per Sale, czyli rozliczenie w ramach konkretnych usług lub produktów, które były promowane na stronie;
- Cost per Click, czyli rozliczenie za kliknięcie, co oznacza, że partner otrzymuje wynagrodzenie za określoną liczbę kliknięć klientów;
- Cost per Lead, czyli rozliczenie związane z wypełnieniem formularza kontaktowego na stronie partnera.
Zarobek z programów partnerskich to zwykle 25%–40% z transakcji dokonanej przez klienta. Należy zaznaczyć, że firmy oferują różne rodzaje rozliczeń prowizji w programach partnerskich. Jak to działa w praktyce? Przykładowo, za sprzedaż karty kredytowej nowemu uczestnikowi partner może otrzymać około 350 zł, a za wypełnienie formularza przez klienta i sprzedaż ubezpieczenia partner otrzymuje 30 zł. Sam zarobek nie jest mały, potrzebny jest jednak duży wysiłek i stworzenie odpowiedniej kampanii promocyjnej. Warto też pamiętać, że każda strona ma pewien próg wypłat, na przykład 100 zł lub 200 zł. Jeżeli nie przekroczysz tego progu, to nie otrzymasz wypłaty. Teoretycznie w programie partnerskim może wziąć udział każdy, jednak spore znaczenie mają zdolności komunikacyjne, wiedza i zaangażowanie. Zdecydowanym atutem może być umiejętność tworzenia wartościowych tekstów pod kątem SEO (czyli optymalizacji słów kluczowych pod kątem wyszukiwarek internetowych) oraz zdolności w zakresie content marketingu (czyli tworzenia przemyślanych, wartościowych treści). Ważne, aby dokładnie dobierać narzędzia i przygotować się na ciężką pracę. Początkowo, program partnerski może nie przynosić dochodów, jednak po kilku miesiącach wysiłek może się opłacić.