W ofertach pracy coraz częściej można znaleźć informacje na temat proponowanej formy zatrudnienia. Jedną z nich jest umowa B2B. Takie rozwiązanie może przynieść wiele korzyści. Należy jednak pamiętać, że wiążą się z nim również konkretne obowiązki oraz pewne ograniczenia.
Umowy B2B stają się coraz popularniejsze. Przyczyną tego stanu rzeczy jest to, że dają one niezwykle dużą elastyczność. Takie rozwiązanie nie będzie jednak odpowiednie dla każdego. Warto więc wiedzieć, co to jest umowa B2B i jakie są jej wady i zalety.
Umowa B2B – co to jest?
Umowa B2B (skrót od ang. business to business) to umowa zawierana między dwoma podmiotami gospodarczymi. Ma ona charakter współpracy na równych zasadach. Co ważne, nie liczy się wielkość żadnego z przedsiębiorstw, dlatego stroną umowy B2B może być również jednoosobowa firma. W dobie rozwoju idei samozatrudnienia takie rozwiązanie jest bardzo często stosowane i stanowi alternatywę dla tradycyjnych form zatrudnienia.
przeczytaj też: jak negocjować wynagrodzenie z nowym pracodawcą?
Umowa współpracy B2B zawsze wymaga prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Myśląc o jej podpisaniu, najpierw należy więc założyć firmę. W Polsce może to zrobić każda osoba fizyczna, która ukończyła 18 lat i jest obywatelem jednego z państw należących do Unii Europejskiej.
B2B a umowa o pracę – podstawowe różnice
Umowa B2B pod wieloma względami różni się od umowy o pracę. Przede wszystkim nie można jej zawrzeć, gdy rodzaj wykonywanych zadań świadczy o stosunku pracy. Oznacza to, że dana firma nie może wymagać od samozatrudnionego, z którym współpracuje, pełnienia obowiązków służbowych w danym miejscu i czasie. Nie ma tu bowiem relacji pracodawca–pracownik – umowa B2B z założenia jest umową partnerską.
Warto także pamiętać, że umowa o współpracy B2B nie podlega pod przepisy kodeksu pracy, tylko jest regulowana przez kodeks cywilny. Wynika z tego wiele ważnych konsekwencji. Przede wszystkim osobie, która zawarła umowę B2B, nie przysługuje szereg uprawnień pracowniczych, w tym płatny urlop wypoczynkowy i naliczanie stażu pracy.
Co istotne, podpisanie umowy B2B zobowiązuje do samodzielnego załatwiania wszelkich formalności. Kwestie związane z księgowością, odprowadzaniem składek na ubezpieczenia społeczne i innymi rozliczeniami spadają na osobę prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą. Warto przy tym pamiętać, że z opłacania należności nie można zrezygnować nawet wtedy, gdy aktualnie nie ma się żadnych dochodów.
Mamy oferty pracy specjalnie dla Ciebie
Nie czekaj i sprawdź nasze oferty pracy. Pokierujemy Cię w stronę nowych możliwości zawodowych. Zobacz, co dla Ciebie przygotowaliśmy.
poznaj nasze oferty pracyUmowa o współpracy zamiast umowy o pracę – kiedy takie rozwiązanie się opłaca?
Wielu pracowników w pewnym momencie staje przed dylematem: co wybrać – umowę o pracę czy B2B? To, które rozwiązanie jest lepsze, zależy oczywiście od oczekiwań i preferencji konkretnej osoby. Współpraca B2B, mimo dodatkowych obowiązków, które nakłada, daje ogromną swobodę działania w porównaniu z zatrudnieniem na etat, ponieważ pozwala na wykonywanie poszczególnych zadań w dowolnym miejscu i czasie. Spodoba się to osobom, które cenią sobie dużą elastyczność i niezależność, a przy tym są odpowiedzialne, dobrze zorganizowane i zmotywowane, a także odznaczają się odpowiednią dawką samodyscypliny.
warto wiedzieć: freelancing – co to jest i czy warto się tym zająć?
Umowa B2B pozwala także na współpracowanie z wieloma firmami – pod tym względem nie ma żadnych formalnych ograniczeń. Dana osoba może więc wykonywać zlecenia dla kilku przedsiębiorstw w tym samym czasie (o ile nie obowiązuje jej zapis o zakazie konkurencji). W znaczący sposób może to zwiększyć jej zarobki.
przeczytaj też: firmy chcą zatrudniać i spodziewają się wzrostu
Jeśli chodzi o kwestię wynagrodzenia, umowa współpracy B2B może więc być o wiele bardziej atrakcyjnym rozwiązaniem niż etat. Wiele zależy jednak od liczby i charakteru otrzymywanych zleceń. Samozatrudnienie będzie więc korzystne dla pracowitych osób. Warto również pamiętać, że ostateczne zarobki zależą od tego, czy płaci się mały czy duży ZUS.
Wiedząc, na czym polega umowa B2B i jakie płyną z niej korzyści i ograniczenia, łatwiej podjąć decyzję co do podjęcia tego typu współpracy. Nie jest ono polecane pracownikom, którzy lubią rutynę i duży poziom stabilizacji. Z kolei osoby, które są nastawione na nowe wyzwania i cenią sobie maksymalną swobodę, powinny rozważyć przejście z etatu na własną działalność gospodarczą.