8 na 10 pracodawców z okazji świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku szykuje dla swoich pracowników niespodzianki. Niektóre z nich raczej nie zaskoczą. Najpopularniejszym pomysłem w firmach są nadal spotkania świąteczne dla pracowników, chociaż rośnie odsetek przedsiębiorców, którzy swoje zespoły obdarują premiami. W przeliczeniu na jednego pracownika większość firm wyda od 100 do 200, a nawet 300 złotych – wynika z najnowszych analiz Instytutu Badawczego Randstad.


82% przedsiębiorców, którzy wzięli udział w 36. edycji badania „Plany Pracodawców”, deklaruje, że w tym roku zdecydowało się na świąteczne inicjatywy dla swoich pracowników. Ta liczba jednak spada w porównaniu z poprzednimi latami. W 2015 roku z takimi działania mogliśmy spotkać się w 9 na 10 firm, przed rokiem w 85% zakładów pracy.


– Firmy traktują świąteczne inicjatywy jako element działań budujących atrakcyjny wizerunek pracodawcy. Jako najskuteczniejsze postrzegają wciąż spotkania wigilijne w gronie pracowników, ale coraz częściej te spotkania różnią się od tych tradycyjnych. Przypominają za to zajęcia integracyjne. Jest to kolejny obszar w którym pracodawcy chcą się wyróżnić i prześcigają się w pomysłach na uatrakcyjnienie tego wydarzenia. – podkreśla Monika Hryniszyn, Dyrektor Personalna i Członek Zarządu Randstad Polska.


Najczęściej w firmach organizowane są spotkania przedświąteczne dla wszystkich pracowników (40%). Wciąż są popularniejsze niż inne rozwiązania, np. premie. Z roku na rok w tempie 2 punktów procentowych spada jednak liczba takich wigilijnych kolacji w firmowym gronie, a na znaczeniu zyskują bonusy pieniężne dla pracowników. Na okolicznościowe premie zdecydowało się w tym roku 37% ankietowanych przedsiębiorców.


Gdy firma decyduje się na taki dodatek świąteczny, to w większości przypadków przyznaje go całej załodze (84%), ale nie zawsze jest to jednakowa kwota – 2/3 pracodawców różnicuje je np. w zależności od stanowiska czy działu.


Firmy rzadziej niż przed rokiem fundują w swoich zespołach bony towarowe, częściej za to wolą obdarować pracowników lub ich rodziny upominkami. Wspomniane rozwiązania wybiera co czwarty pracodawca. W większości przedsiębiorstw, w których szefowie swoim załogom wręczą bony, otrzyma je każdy zatrudniony (92%), ale wartość kart podarunkowych jeszcze częściej niż w przypadku premii zależna będzie od różnych czynników, w tym pełnionej w firmie funkcji.


W stosunku do zeszłego roku nieznacznie wzrósł odsetek firm, które decydują się przeznaczyć własne środki na akcje charytatywne i w pomoc zaangażować jednocześnie pracowników (15%). 5% pracodawców na świąteczne spotkanie firmowe zaprasza nie tylko członków załogi, ale także ich rodziny.


Wśród przedsiębiorców, którzy szykują świąteczne niespodzianki dla swoich pracowników, większość ma w zanadrzu więcej niż jeden pomysł (42%). Najczęściej pracodawcy łączą spotkania wigilijne dla pracowników z innymi bonusami: premiami okolicznościowymi (7%), upominkami dla członków zespołu i ich rodzin (4%) lub bonami podarunkowymi (3%). Jeśli firma decyduje się tylko na jedną inicjatywę, to najczęściej na premię (15%).


Bez względu na pomysł, z okazji świąt na jednego pracownika firmy zamierzają najczęściej przeznaczyć od 100 do 200 zł (16%) lub od 200 do 300 zł (16%). Duża jest także grupa respondentów, którzy szykują niespodzianki o wartości przekraczającej pół tysiąca złotych (16%).


Raport dotyczący przedświątecznych inicjatyw dla pracowników jest częścią najnowszej edycji projektu badawczego „Plany Pracodawców” realizowanego przez Instytut Badawczy Randstad i TNS Polska.