przede wszystkim premie świąteczne i bony towarowe
Blisko 3/4 polskich firm szykuje dla swoich pracowników świąteczne niespodzianki. W tym roku, ze względu na pandemię firmy stawiają na pomysły inne niż w poprzednich latach. Nie tylko decydują się na klasyczne podarunki, po które dotychczas nie sięgały, ale także na niecodzienne podejście do tradycyjnych firmowych spotkań.
Po raz pierwszy, odkąd 5 lat temu zaczęliśmy w badaniu Randstad „Plany Pracodawców” pytać o świąteczne inicjatywy, na czele nie znalazły się spotkania świąteczne dla pracowników. Powodem jest epidemia i zalecenia sanitarne, które w zasadzie uniemożliwiają tradycyjne wigilie pracownicze. Przed rokiem takie spotkania planowała co druga firma, w tym roku zdecyduje się na to tylko 1/4 pracodawców. W rzeczywistości oznacza to jednak raczej różne formy wirtualnych spotkań. Pomysłów zresztą nie brakuje. To na przykład zdalne warsztaty kulinarne, które pomogą w przygotowaniu świątecznych potrwa czy choćby wspólne kolędowanie przez wideokomunikatory.
Najczęściej pracodawcy przyznają pracownikom świąteczne premie (35%), choć na podobnym poziomie, co przed rokiem (34%). W tym roku natomiast, częściej niż w poprzednich latach, premier trafią do wszystkich pracowników firmy (81%), ale tylko w 1/3 przedsiębiorstw ich kwota będzie dla wszystkich taka sama. W pozostałych firmach będzie zależeć od stanowiska pracownika lub działu, w którym pracuje.
W tym roku znacznie popularniejsze niż w poprzednich latach będą bony podarunkowe. Wręczy je pracownikom 1/3 pracodawców (przed rokiem 26%). Bony częściej niż premie trafią do wszystkich osób zatrudnionych w firmie. Rzadziej natomiast cała załoga dostanie bony o takiej samej wartości. W 7 na 10 firm będą one się różniły w zależności od stanowisk lub działów.
jaka będzie wartość świątecznych prezentów dla pracowników?
Wśród popularnych inicjatyw planowanych przez pracodawców w związku ze świętami są także upominki dla pracowników, ich dzieci lub całych rodzin (23%), a także wspólne zaangażowanie się pracodawcy i pracowników w akcje charytatywne (21%). Ten ostatni pomysł ma z roku na rok coraz więcej zwolenników wśród pracodawców – jeszcze kilka lat temu wybierało go przeciętnie 13-15% firm.
W tym roku wartość świątecznych inicjatyw w przeliczeniu na jednego pracownika będzie wyższa niż w poprzednich latach. Najczęściej kwota ta wyniesie od 300 do 500 złotych (35% firm). Mniej niż przed rokiem jest firm, które przekroczą 500 złotych (18%), ale też spadł odsetek pracodawców planujących symboliczne wydatki. Na świąteczne inicjatywy od 100 do 300 zł w przeliczeniu na pracownika zamierza wydać 26% firm, a poniżej 100 zł – jedynie 11% przedsiębiorstw.