Pierwszą rozmowę kwalifikacyjną w wielu firmach prowadzić będzie z nami rekurter z działu HR. To najczęściej specjalista, z którym najprawdopodobniej w przyszłości nie będziemy na co dzień współpracować. Może nie znać w szczegółach specyfiki Twojej pracy, a więc w trakcie rozmowy nie spodziewaj się raczej bardzo konkretnych pytań związanych z zakresem obowiązków na danym stanowisku. Celem rekrutera jest raczej sprawdzenie, czy pasujesz do kultury organizacyjnej firmy i przygotowanie rekomendacji dla Twojego potencjalnego przełożonego. Przejście tego etapu może być kluczowym krokiem na drodze do zdobycia wymarzonej pracy.
doświadczenie zawodowe
Rekruter z pewnością będzie Cię pytać o Twoje dotychczasowe doświadczenie. Możesz zatem spodziewać się konkretnych pytań o przebieg kariery i konsekwentność w realizacji swoich zawodowych celów. Upewnij się zatem, że masz sprecyzowaną ścieżkę kariery i doprowadziła Cię ona do rekrutacji, w której bierzesz udział. W trakcie rozmowy pokaż to, w jaki sposób Twoje wszystkie dotychczasowe kroki, w tym edukacja, zdobywanie nowych umiejętności, sprzyjać Ci będą w wykonywaniu obowiązków na stanowisku, o które się ubiegasz. Wśród pytań może pojawić się także to dotyczące przyczyn rezygnacji z obecnej pracy. Mówiąc o dotychczasowym zajęciu, warto być dyplomatycznym, bo z perspektywy nowego pracodawcy nie będzie w dobrym tonie narzekanie na poprzedniego. Za to takie pytanie możesz wykorzystać, by wyjaśnić jakich wyzwań szukasz w nowym miejscu pracy.
wiedza o pracodawcy
Rekruter może Cię także zapytać o to, dlaczego chcesz pracować właśnie w tej firmie. Specjaliści od rekrutacji sprawdzają w ten sposób to, czy udało Ci się zdobyć informacje o potencjalnym miejscu pracy, czy z entuzjazmem myślisz o karierze właśnie w tej firmie, czy raczej szukasz jakiegokolwiek zajęcia. Warto jest zatem zapoznać się z działalnością przyszłego pracodawcy, poczytać o nim i przyjść na spotkanie przygotowanym, z wiedzą o tym, czym firma się zajmuje, jacy są jej konkurenci i czy praca w niej będzie zbieżna z naszymi celami zawodowymi.
'proszę sobie przypomnieć sytuację...'
Na koniec rekruter może poprosić Cię opisanie trudnej sytuacji w pracy, która mogła stać się Twoim udziałem. Może też zapytać o projekt, który trzeba było zrealizować pomimo niesprzyjających okoliczności. Za tymi kwestiami kryje się zidentyfikowanie tego, na ile umiejętnie radzisz sobie z przeciwnościami, by osiągać założone cele. Ważne jest, by opowiedzieć o tych sytuacjach ze szczegółami, a mile widziane są przykłady dotyczące Twojej obecnej pracy. Pomyśl więc o tle sytuacji, o wszystkich podjętych działaniach oraz o pozytywnym rozstrzygnięciu sytuacji.
Pamiętaj przede wszystkim, że rekruter chce sprawdzić, czy jesteś pewny siebie, przygotowany do podjęcia zadań i entuzjastycznie nastawiony do pracy. Jeśli pokażesz te cechy w trakcie spotkania, ten etap rekrutacji może zakończyć się dla Ciebie sukcesem.
Tekst powstał na podstawie artykułu Eveline Kramers “How to ace a job interview?” opublikowanego w serwisie Randstad.com.