Za Tobą już ważna decyzja – zmieniasz pracę. Na oku masz już stanowisko marzeń, ale brakuje Ci wymaganego doświadczenia. Nie zniechęcaj się – niech ta szansa nie przejdzie Ci koło nosa.

Na to, by pokazać pracodawcy, że to właśnie Ty jesteś idealnym kandydatem, są też inne sposoby. Jeśli skupisz się na umiejętnościach, które masz, a możesz wykorzystać na nowym stanowisku oraz na Twojej otwartości na poszerzanie kompetencji, będziesz mieć w ręku silny argument dla pracodawcy.

zacznij od budowania sieci kontaktów

Dla stanowisk specjalistycznych dobrym początkiem może być nawiązywanie kontaktów z ludźmi z branży, choćby obserwowanie ich w mediach społecznościowych. Już tylko na podstawie ich publikacji można się wiele nauczyć i poznać najnowsze branżowe trendy.

Aby być na bieżąco, warto subskrybować branżowe newslettery i przeglądać serwisy internetowe poświęcone danej specjalizacji. Nie braknie tam nowinek, zaproszeń na wydarzenia, konferencje i spotkania branżowe. Dzięki udziałowi w nich i licznym publikacjom łatwiej nam będzie nadrobić braki i zaimponować naszym rozmówcom w nowej firmie.

czas na nową pracę? poznaj nasze oferty »

Nasza aktywność w mediach społecznościowych, nie tylko obserwowanie branżowych liderów na LinkedInie czy Twitterze, ale też udostępnianie ich publikacji, zadawanie pytań w komentarzach, to także sposób na zwrócenie na siebie uwagi branżowych specjalistów.

Jak tłumaczą eksperci HubSpot, dostawcy oprogramowania marketingowego, na LinkedInie dobrym rozwiązaniem jest dołączanie do grup zainteresowań. Jeśli bowiem należymy do tej samej grupy, co branżowy ekspert, możemy do niego napisać wiadomość, pomimo tego, że nie znajdujemy się w kręgu jego najbliższych kontaktów (w pozostałych przypadkach nie jest to możliwe na LinkedIn bez wykupienia dostępu do portalu wersji premium). Możemy też przeglądać profile wszystkich członków danej grupy, choć nie są oni w naszej sieci zawodowych relacji (normalnie ta opcja także jest częściowo płatna).

poznaj ludzi z branży

Kiedy chcesz aplikować na konkretne stanowisko, sprawdź kim są ludzie, którzy na takim stanowisku pracują. Spróbuj ustalić, jakie cechy, umiejętności u nich dominują. To wszystko da Ci obraz tego, które kompetencje warto podkreślać we własnym CV.

Trener kariery Jon Carpenter poszukującym pracy radzi, aby postawić dwa pytania: „Co takiego najlepsi pracownicy na tym stanowisku robią, czego nie robią inni?” oraz „Jakie są wymagania na danym stanowisko, o których firma głośno nie mówi?”. W ten sposób można poznać pracodawcę i przyszłą pracę lepiej niż inny kandydaci. Niewykluczone, że dzięki temu będzie Ci łatwiej niż innym, którzy co prawda mają większa doświadczenie, ale brakuje im odpowiedniego rozeznania.

podkreśl znaczenie swoich kompetencji

Analiza codziennych zadań, które realizują osoby na Twoim stanowisku marzeń, uświadomi Ci, że Twoje dotychczasowe doświadczenie może być także istotne. Choć nie pracowałeś jeszcze na takim stanowisku, to niektóre obowiązki będą Ci doskonale znane.

Publicyści The Gurdian zachęcają kandydatów, by „komunikowali znaczenie swoich umiejętności, wskazując, które z tych zdobytych w trakcie kariery będą istotne na stanowisku, o które się ubiegasz. Na przykład, jeśli Twoim zadaniem ma być pozyskiwanie funduszy na działalność firmy, a w poprzedniej pracy jednym z jej elementów było ustalanie budżetu i zdobywanie środków na projekty Twojego zespołu, to bez wahania możesz opowiedzieć rekurterowi o swoich doświadczeniach.

skup się na umiejętnościach miękkich

Co ma znaczenie dla wszystkich pracowników, bez względu na stanowisko? Umiejętności miękkie. Wszystkie firmy poszukują osób, które potrafią dobrze dogadywać się w zespole, mają zdolności komunikacyjne.

Ekspert LinkedIna Guy Berger zaznacza, że „tzw. umiejętności twarde są nieodłącznym elementem daje pracy, ale kompetencje miękkie są pożądane na każdym stanowisku”. Z badań prowadzonych przez LinkedIna wynika zresztą, że amerykańscy rekruterzy mają duże trudności ze znalezieniem ludzi z właściwymi umiejętnościami miękkimi w przypadku 59% ofert.

Zatem jeśli umiejętnie zaprezentujesz swoje miękkie kompetencje, to w procesie rekrutacji możesz wypaść lepiej niż kandydaci z solidnymi umiejętnościami specjalistycznymi, którym brak będzie Twojej otwartości, zdolności interpersonalnych. Jak to zrobić skutecznie? Pokaż, jak w praktyczny sposób wykorzystujesz swoje umiejętności, aby firma na tym skorzystała, np. wygrała kontrakt.

pokaż otwartość na naukę

Na początku swojej drogi zawodowej musiałeś się z pewnością wiele nauczyć, pozyskać dużo nowych informacji. To cenne doświadczenie… bo decydując się na takie zmiany w swojej karierze czeka Cię znów trochę nowej wiedzy do przyswojenia.

Pokazując siebie jako osobę, która jest otwarta na rozwój, elastyczna, możesz zyskać przewagę nad innymi kandydatami. Jest bowiem wiele dziedzin, które postęp technologiczny nieustannie zmienia. Jeśli więc pokazujesz swoją otwartość na mierzenie się z nowymi zagadnieniami, uczenie się czegoś nowego, stałe aktualizowanie swojej wiedzy, Twoje szanse na nowe stanowisko rosną.

szukasz pracy? sprawdź nasze oferty »

Tekst powstał na podstawie artykułu Eveline Kramers „How can you apply for a job you have no experience in?”, który ukazał się na stronie randstad.com.