eksperci randstad podpowiadają: to najlepszy moment na rozwój zawodowy!
Niski poziom bezrobocia i mnogość ofert pracy, wśród których kandydaci mogą przebierać – sytuacja pracowników na śląskim rynku pracy rysuje się optymistycznie. Jesteśmy jednak przekonani, że może wyglądać jeszcze lepiej. Właśnie od Śląska Randstad Polska rusza z działaniami, które dla kandydatów oznaczać mają nie tylko nowe miejsca pracy tu i teraz, ale przede wszystkim potrzebne wsparcie w drodze zawodowej. Tym bardziej, że na rozwój pracowników lepszego momentu nie ma.
Rekordowa stopa bezrobocia na Śląsku, która wynosi 3,3%, oznacza, że – według wyliczeń ekspertów z katowickiego biura Randstad Polska – na każdego zgłaszającego się do nas kandydata przypada od 5 do 7 ofert pracy. Ich dostępność to z pewnością powód do radości dla pracowników. Rynek przyzwyczaił nas jednak do zmiennej koniunktury. Dlatego specjaliści Randstad przekonują, że warto wykorzystać ten moment, gdy znalezienie pracy nie nastręcza większych trudności i pomyśleć o swojej sytuacji zawodowej w nieco dłuższej perspektywie.
szukanie pracy nie jest już wyzwaniem. kandydaci pytają, jak sięgnąć po jeszcze lepsze oferty
Według najnowszej edycji realizowanego przez Randstad badania Monitor Rynku Pracy, 69% polskich pracowników ma sprecyzowane plany swojej kariery zawodowej, ale jedynie w najbliższej perspektywie. Tymczasem rynek pracy podlega dynamicznym zmianom, a wpływ na jego kondycję mają liczne czynniki zupełnie niezależne od pracowników, w tym rozwój technologii.
W dłuższej perspektywie wyzwaniem dla pracowników może być nadążanie za tymi zmianami, aby w przyszłości nie zmniejszać swoich szans na satysfakcjonujące zatrudnienie. W krótszej – wyzwaniem staje się natomiast świadomy wybór oferty pracy, która pozwala na wyższe wynagrodzenie lub bardziej komfortowe warunki.
Nie trudno się w tym zagubić. Tymczasem 72% Polaków jest zdana wyłącznie na samodzielne działania w tym zakresie, a potrzebę profesjonalnego wsparcia sygnalizuje ponad 2/3 uczestników badania Monitor Rynku Pracy. Analiza badań potwierdza, że w tej kwestii kandydaci potrzebują przestrzeni, w których uzyskają fachową pomoc, wsparcie w planowaniu kariery, podpowiedzi w zakresie sposobów podnoszenia swoich kompetencji i wartości na rynku pracy. Taką przestrzenią – w ramach wdrażanego właśnie projektu – stają się biura Randstad Polska.
– Nasze działania zaczynamy od Śląska z kilku ważnych powodów. To wciąż rynek bardzo atrakcyjny, dynamiczny i obfitujący w nowe inwestycje. Rynek pracy w regionie jest niezwykle zróżnicowany i jednocześnie mierzy się ze specyficznymi wyzwaniami - od demografii, przez wskaźniki bezrobocia zmierzające w kierunku 2-3%, po największe zapotrzebowanie pracowników. Dodatkowo połowa mieszkańców południowych województw Polski jest zdania, że w ciągu dwóch lat prawdopodobnie zmieni zawód lub branże, w której pracuje. To wymaga wsparcia specjalistów, którzy z jednej strony doskonale znają lokalny rynek, z drugiej – z chęcią podzielą się z kandydatami wiedzą i nie tylko zaproponują konkretne oferty, ale też podpowiedzą, jak długofalowo zapewnić sobie jeszcze bardziej atrakcyjne propozycje zatrudnienia – wyjaśnia Agnieszka Kolanowska, menedżer regionu Randstad Polska w Katowicach.
wsparcie w budowaniu kariery w formie wygodnej dla kandydata
Tak, jak ofert pracy kandydaci poszukują dziś głównie w Internecie, często w swoich smartfonach, 24 godziny na dobę, niejednokrotnie bez wychodzenia z domu, tak wsparcie zawodowej kariery powinno być dostępne na podobnych zasadach. Dlatego uruchamiany na Śląsku projekt nie oznacza wyłącznie nowego podejścia do spotkań z kandydatami w biurach, ale też otwartość na ich zwyczaje. Wszystko po to, by rozmowa o zawodowej przyszłości przebiegała w komfortowych dla kandydatów warunkach.
Dzięki technologicznym rozwiązaniom takich opcji jest wiele – od kontaktu telefonicznego, przez mailowy, aż po komunikację wideo, a na spotkania w jednym z naszych biur na Śląsku, w Katowicach, Bytomiu, Dąbrowie Górniczej, Gliwicach, Tychach lub Częstochowie, kandydaci mogą umówić się w aplikacji on-line.
– Od wielu lat dostrzegamy zmianę przyzwyczajeń konsumpcyjnych Polaków. Wystarczy spojrzeć na to, jak bardzo pokochaliśmy zakupy on-line. Kandydaci w sytuacji poszukiwania pracy nie wyróżniają się w tej kwestii znacząco. Także stawiają na wygodne formy kontaktu, również chcą móc porozmawiać o swojej karierze wtedy, gdy tylko mają na to ochotę. Wychodzimy naprzeciw tym oczekiwaniom, wykorzystując technologie, po które sięgać możemy dzięki coraz silniejszej współpracy Randstad ze start-upami tworzącymi rozwiązania dla branży HR. Konsekwentnie zmieniamy nasze podejście do kontaktu z kandydatami, wsłuchując się w ich potrzeby. Dlatego właśnie dopasowujemy kanały komunikacji do poszczególnych grup kandydatów – podkreśla Marcin Sieńczyk, Chief Technology Innovation Officer w Randstad Polska.
większe kwalifikacje pracowników są także w interesie pracodawców
Wpływ technologii na rynek pracy odczuwają też pracodawcy. Przede wszystkim może dla nich oznaczać większe zapotrzebowanie na pracowników o szerszych kwalifikacjach. Dlatego wsparcie rozwoju zawodowego Polaków leży także w interesie pracodawców. Randstad chce być liderem tego procesu i wyznaczać standardy, zachęcać także naszych klientów do baczniejszego przyjrzenia się, jak mogą wesprzeć rozwój zawodowy swoich pracowników.
Przeprowadzone przez Randstad badanie dotyczące spełnienia zawodowego Polaków pokazuje, że blisko połowa Polaków nie ma takiego poczucia, a jednocześnie za ważny element w swoim życiu określa je blisko 9 na 10 respondentów. Rozwijanie faktycznego potencjału pracowników staje się więc kluczem do wspierania zawodowego spełniania, które wpływa bezpośrednio na budowanie jego lojalności, efektywność pracy i zaangażowanie oraz motywowanie współpracowników.
Do pobrania: