kto to jest graphic designer?
Osoby obdarzone dużymi pokładami kreatywności, rozwiniętym zmysłem estetycznym i umiejętnościami plastycznymi powinny pomyśleć o pracy jako graphic designer. Profesja ta jest potrzebna w firmach z różnych branż. Pozwala nie tylko rozwijać swoje zainteresowania i pasje, lecz także spełniać się zawodowo i całkiem nieźle zarabiać. Warto więc wiedzieć, na czym w praktyce polega praca graphic designera oraz z jakimi wyzwaniami mierzą się osoby zatrudnione w takim charakterze.
Graphic designer to anglojęzyczne określenie zawodu grafika komputerowego. Inne spotykane nazwy tego samego stanowiska to także np. grafik kreatywny, grafik multimedialny lub projektant grafiki. Termin graphic designer jest używany zwłaszcza w środowisku korporacyjnym (zarówno w koncernach międzynarodowych, jak i krajowych), jednak powoli przenika także do mniejszych firm.
Mianem graphic designera nazywa się specjalistę, który zajmuje się kompleksowym tworzeniem wizualnej komunikacji danej marki. W tym celu projektuje i opracowuje różnego typu elementy graficzne i reklamowe, a także animacje. Robi to na potrzeby m.in. strony internetowej przedsiębiorstwa, kanałów firmy w mediach społecznościowych, reklam prasowych, kampanii internetowych, banerów, broszur produktowych, ulotek, e-booków, logotypów, prezentacji itp.
Wszystko, co opracowuje graphic designer, musi odpowiadać tzw. key visuals. Określenie to oznacza graficzne motywy przewodnie danej marki, których celem jest pokazanie stojących za nią wartości. Można powiedzieć, że to swego rodzaju znak firmowy. Oznacza to, że graphic designer powinien tworzyć swoje projekty w zgodzie z ustaloną identyfikacją wizualną przedsiębiorstwa – tak, aby dobrze się w nią wpisywały i stanowiły spójną całość.
W swojej pracy graphic designer zajmuje się nie tylko tworzeniem grafik w rozumieniu rysunków czy obrazów, lecz także odpowiada za typografię. Po jego stronie leży więc również projektowanie czcionek i fontów oraz dostosowywanie ich do konkretnych koncepcji wizualnych.
Zawód graphic designera ma ogromne znaczenie, ponieważ pozwala budować odpowiednie przekazy marketingowe. Niejako „opakowuje” przekaz dotyczący oferowanych przez firmę produktów i usług – taka ciekawa i estetyczna warstwa wizualna wpływa na ich sprzedaż. Oprócz tego praca graphic designera przyczynia się do brandingu, a więc stanowi jeden z elementów pomagających w kreowaniu pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa oraz pozwalających budować świadomość marki u klientów i partnerów biznesowych.
Co robi graphic designer w swojej pracy? Zakres obowiązków zawodowych
Zakres obowiązków graphic designera może być złożony. Obszar, którym zajmuje się dany specjalista, zależy od potrzeb i wymagań przedsiębiorstwa, które go zatrudnia oraz branży, w której działa. Istotne jest także doświadczenie i poziom w hierarchii zawodowej samego pracownika. Junior graphic designer, czyli osoba początkująca, będzie zajmował się mniejszą liczbą zadań niż samodzielny specjalista z długim stażem pracy. Można jednak wymienić podstawowe obowiązki występujące w tym zawodzie. Należą do nich m.in.:
- opracowywanie kreacji graficznych w zgodzie z wytycznymi;
- obsługiwanie specjalistycznych programów graficznych;
- tworzenie projektów graficznych na potrzeby różnych kanałów przekazu (reklamy, strony WWW, social media, ulotki, bannery, telebimy, czasopisma, książki, opakowania itp.);
- wybór i obróbka graficzna zdjęć;
- rozwiązywanie problemów z obszaru projektowania;
- kontaktowanie się z klientami;
- współpraca z innymi specjalistami z działu kreatywnego.
Jak widać, graphic designer dba o całokształt zadań związanych z przygotowywaniem kreacji graficznych. W tym zawodzie niezbędne są więc konkretne umiejętności twarde i miękkie.
aktualne oferty pracyjak wygląda codzienna praca graphic designera?
Graphic designer jest najczęściej członkiem działu kreatywnego. Wiele zależy jednak od struktury organizacyjnej danej firmy. Wykonuje on swoją pracę stacjonarnie, przez większość czasu przed ekranem komputera. Robi to w siedzibie danego przedsiębiorstwa. Może mieć oddzielny gabinet lub przebywać w pomieszczeniu z najbliższymi współpracownikami. W dużych korporacjach czasami pracuje też w tzw. open space. Ze względu na charakter codziennych obowiązków, popularna jest praca zdalna graphic designera. Opcjonalnie ma ona szansę odbywać się także w trybie hybrydowym. Takie możliwości uznawane są za dodatkowy benefit, dlatego oferuje je coraz więcej firm.
Praca graphic designera jest w dużej mierze samodzielna. Specjalista sam przygotowuje grafiki przy wykorzystaniu odpowiednich narzędzi. Musi jednak współpracować z innymi osobami – wśród nich znajdują się przedstawiciele branży marketingowej, copywriterzy, programiści, UX/UI designerzy czy jego przełożeni, np. project managerowie. W przypadku realizowania zleceń dla różnych firm grafik może też mieć bezpośredni kontakt z poszczególnymi klientami.
Z jakich narzędzi korzysta graphic designer?
Graphic designer korzysta w swojej pracy z komputera oraz profesjonalnego monitora – muszą mieć one bardzo dobre parametry pozwalające na tworzenie wysokiej jakości grafiki z odpowiednimi odwzorowaniami kolorystycznymi itp. Wykonując codzienne zadania zawodowe, używa specjalnego oprogramowania umożliwiającego projektowanie oraz obróbkę grafiki rastrowej i wektorowej, a także inne działania z zakresu tworzenia kreacji wizualnych. Wśród tego typu narzędzi znajdują się takie programy jak np. Adobe Photoshop, Affinity Designer, Corel Draw, Adobe InDesign, Adobe Illustrator, Visme, Inkscape, Affinity czy Sketch.
Oprócz tego graphic designer może korzystać z tabletu graficznego. Niekiedy przydaje mu się także cyfrowy aparat fotograficzny. Ponadto używa typowego sprzętu biurowego, np. drukarki, skanera.
warunki zatrudnienia graphic designera
Graphic designer może współpracować z daną firmą na podstawie różnego typu umów. Szczególnie pożądana jest umowa o pracę, ponieważ gwarantuje największą stabilność zatrudnienia i dostęp do wszystkich przywilejów dla pracowników. Graficy często jednak wykonują też konkretne realizacje na podstawie umowy-zlecenia lub umowy o dzieło. Firmy podejmują również z nimi współpracę na podstawie kontraktów B2B – wówczas specjalista musi prowadzić własną działalność gospodarczą. Takie rozwiązanie jest dość popularne w tej branży. Wielu graphic designerów pracuje bowiem jako freelancerzy i podejmuje się realizacji projektów dla różnych klientów.
Czas pracy graphic designera zależy od różnych kwestii. W przypadku zatrudnienia przez jedną firmę najczęściej wykonuje on swoje obowiązki zawodowe w systemie jednozmianowym, przez 5 dni w tygodniu, średnio po 8 godzin dziennie. W przypadku realizacji złożonych projektów musi być gotowy na nadgodziny.
W zawodzie tym może też obowiązywać nienormowany czas pracy. Dotyczy to przede wszystkim freelancerów, choć takie rozwiązanie spotykane jest również w niektórych przedsiębiorstwach zatrudniających specjalistów na stałe.
Przeczytaj również: W jaki sposób wylicza się wymiar urlopu wypoczynkowego?
Gdzie może podjąć pracę grafik?
Zawód graphic designera cieszy się dużym wzięciem. Specjalistów z tego zakresu potrzebuje wiele firm. Działają one w różnych branżach. Współpracę można podjąć np. z przedsiębiorstwami kosmetycznymi, tekstylnymi, spożywczymi, elektronicznymi, motoryzacyjnymi itd. Obejmuje się wówczas stanowisko w dziale kreatywnym lub w dziale marketingu.
Zatrudnienie jest też oczywiście możliwe w podmiotach ukierunkowanych na tworzenie projektów o charakterze audiowizualnym, np. w agencjach interaktywnych, pracowniach architektonicznych, agencjach reklamowych, firmach produkujących oprogramowanie lub gry komputerowe, studiach projektowych, studiach produkcji i postprodukcji telewizyjnej i filmowej, wydawnictwach itp.
Ciekawym rozwiązaniem jest też prowadzenie własnej działalności gospodarczej. Taka firma może być nastawiona na przygotowywanie realizacji konkretnego typu, np. oprawy wizualnej stron internetowych, logotypów, infografik, reklam internetowych, projektów z obszaru animacji itd.
Ścieżka awansu zawodowego graphic designera
Profesja graphic designera daje możliwości rozwoju. Kolejne szczeble kariery zależą od tego, jak zaplanowana jest struktura stanowisk w danym przedsiębiorstwie. Pierwsza praca w zawodzie to często tak naprawdę staż. Dzięki temu można wdrożyć się w obowiązki i zdobyć wiedzę od bardziej doświadczonych kolegów i koleżanek. Kolejne poziomy ścieżki awansu często prezentują się następująco:
- junior graphic designer – to stanowisko niższego stopnia. Obejmująca je osoba wciąż ma niewielkie doświadczenie, dlatego swoje obowiązki wykonuje pod nadzorem specjalistów z dłuższym stażem pracy. Ma też mniejszy zakres zadań zawodowych i odpowiedzialności;
- samodzielny graphic designer – to specjalista, który ma już solidne doświadczenie i odpowiada za całokształt działań przypisanych tej profesji;
- senior graphic designer – to specjalista o największym doświadczeniu i z długim stażem pracy. Może podejmować się najbardziej złożonych projektów.
W niektórych przedsiębiorstwach z czasem można także uzyskać awans na posadę dyrektora artystycznego. Należy do niego m.in. zarządzanie i nadzorowanie pracy innych specjalistów ds. grafiki. Oczywiście zdobywanie kolejnych szczebli kariery w każdym przypadku wymaga dużego zaangażowania, ciągłego dokształcania się i poszerzania swoich umiejętności.
Graphic designer może także rozwijać się w kierunku wykonywania zawodów pokrewnych. Będzie to wówczas tzw. awans poziomy. Czekają na niego stanowiska m.in. retuszera, graphic designera 3D, motion designera, grafika DTP, ilustratora czy UI designera.
Zobacz też: W jaki sposób przebiega awans zawodowy nauczyciela?
jakie są zarobki graphic designera?
To, ile zarabia graphic designer, uwarunkowane jest rozmaitymi czynnikami. Znaczenie ma m.in. profil przedsiębiorstwa, dla którego pracuje dany specjalista, jak również to, w jakim regionie lub mieście się znajduje oraz ilu pracowników zatrudnia. Istotny jest także rodzaj podpisanej umowy. Oprócz tego liczą się oczywiście kwalifikacje, kompetencje i doświadczenie danego grafika oraz jego miejsce w hierarchii zawodowej. Mediana zarobków graphic designera na poszczególnych stanowiskach wygląda następująco*:
- junior graphic designer otrzymuje 4950 zł brutto miesięcznie (najlepiej opłacani młodsi specjaliści dostają od 5610 zł brutto w górę);
- samodzielny graphic designer zarabia 5830 zł brutto miesięcznie (najlepiej opłacani specjaliści mogą liczyć na pensję w wysokości co najmniej 7080 zł brutto);
- senior graphic designer dostaje 7010 zł brutto miesięcznie (najlepiej opłacani starsi specjaliści otrzymują od 8960 zł brutto w górę).
Zarobki graphic designera mogą więc być satysfakcjonujące, zwłaszcza na dalszym etapie kariery. Jeżeli wydają się zbyt niskie, zawsze można złożyć wniosek o podwyżkę – musi on jednak być poparty odpowiednimi argumentami. Warto także pamiętać, że dalszy rozwój zawodowy to jeszcze lepsze warunki finansowe. Przykładowo, dyrektorzy artystyczni mogą liczyć na znacznie wyższe pensje – w ich przypadku mediana wynagrodzeń wynosi 11 270 zł brutto miesięcznie (najlepiej opłacani otrzymują od 14 160 zł brutto).
* Wszystkie dane dotyczące pensji pochodzą z portalu wynagrodzenia.pl ze stycznia 2024 roku.
Popularne benefity pozapłacowe dla graphic designera
Wiele przedsiębiorstw poza stałym wynagrodzeniem oferuje graphic designerom pakiety atrakcyjnych benefitów pozapłacowych. Dotyczy to zwłaszcza pracowników zatrudnionych na stałe. Wśród pozafinansowych bonusów do pensji znajduje się zazwyczaj prywatna opieka medyczna oraz karnet sportowy uprawniający do uczestnictwa w różnego typu zajęciach np. na siłowni. Inne dodatki to m.in. ubezpieczenie na życie, możliwość wykorzystywania służbowego komputera do celów prywatnych czy typowe, korporacyjne udogodnienia w biurze, np. dostęp do świeżych owoców i warzyw. Za benefit pozapłacowy uważana jest także praca zdalna graphic designera. To bardzo wygodne rozwiązanie, które jest cenione i chętnie wykorzystywane przez specjalistów z tego obszaru. Niektóre przedsiębiorstwa zapewniają też dofinansowanie do nauki języków obcych albo kursów i szkoleń pozwalających na rozwijanie kompetencji zawodowych oraz umiejętności miękkich.
co trzeba zrobić, aby zostać grafikiem?
Aby pracować jako graphic designer, należy spełnić kilka warunków. Szczegółowe wymogi zależą od konkretnego przedsiębiorstwa – można je poznać już na etapie opublikowanej oferty zatrudnienia. W zawodzie graphic designera mile widziane jest kierunkowe wykształcenie wyższe. Można je uzyskać na studiach I oraz II stopnia z obszaru grafiki komputerowej. W wielu przypadkach zdobycie dyplomu uczelni wyższej nie należy jednak do obowiązkowych. Chcąc rozpocząć pracę jako graphic designer, często wystarczy wykształcenie średnie (najlepiej w szkole o profilu artystyczny, choć to też nie jest wymagane).
W zawodzie kluczowa jest umiejętność obsługi konkretnych programów komputerowych do tworzenia i obróbki grafik. Potrzebna będzie także znajomość typografii i wiedza z zakresu brandingu. Jeżeli nie ma się kierunkowego wykształcenia, kompetencje z tych obszarów można zdobyć poprzez ukończenie odpowiednich kursów i szkoleń. Warto także uczyć się na własną rękę, korzystając ze źródeł wiedzy dostępnych w internecie.
Aby zdobyć samodzielne stanowisko, trzeba mieć wcześniejsze doświadczenie zawodowe. Powinno ono być związane z tworzeniem grafik. Praca bez doświadczenia też jest możliwa – wówczas jednak często zaczyna się od stażu. Bez względu na poziom zaawansowania istotne jest portfolio wcześniej zrealizowanych projektów. Jeżeli wcześniej nie pracowało się w branży, mogą się na nie składać kreacje graficzne stworzone hobbystycznie.
Graphic designer powinien również mieć dobre rozeznanie w najnowszych trendach nie tylko ze świata grafiki i designu, lecz także z branży reklamowej, marketingowej i multimedialnej. Dodatkową zaletą są przynajmniej podstawowe umiejętności z zakresu HTML i CSS.
Jakie cechy, warunki i predyspozycje powinien mieć graphic designer?
Profesjonalny graphic designer powinien nie tylko mieć konkretne umiejętności twarde, lecz także wyróżniać się umiejętnościami miękkimi i określonymi predyspozycjami. Przede wszystkim taka osoba musi mieć zmysł estetyczny, uzdolnienia plastyczne, dobre wyczucie stylu i zacięcie artystyczne. Ważna jest też wysoko rozwinięta kreatywność, wyobraźnia oraz inteligencja emocjonalna. Oprócz tego w zawodzie graphic designera duże znaczenie ma komunikatywność, otwartość na innych, umiejętność współdziałania oraz klarownego przekazywania informacji i przedstawiania swojej wizji koncepcji graficznych. Liczy się także duża precyzja i dokładność działania oraz cierpliwość i wytrwałość w drodze do celu. W tej profesji ceni się proaktywność, ciekawość i ciągłą chęć podwyższania swoich kompetencji. Od graphic designera oczekuje się też odporności na stres, umiejętności pracy pod presją czasu i dobrze rozwiniętych zdolności organizacyjnych.