Bloger to osoba, która zajmuje się publikowaniem treści w Internecie, przy czym mogą to być teksty, grafiki, wideo i inne materiały. Zwykle blogerzy prowadzą swoje profile w mediach społecznościowych, a dodatkowo mogą mieć własną stronę internetową.
Jeszcze kilkanaście lat temu blogerem była osoba, która prowadziła bloga – najczęściej specjalistycznego, skupionego na popularyzacji konkretnych treści. Obecnie jednak zawód blogera znacznie się rozmył i do tego typu specjalistów można zaliczyć również osoby, które publikują różne teksty, grafiki i filmy w mediach społecznościowych. Współcześnie mówi się także o vlogerach, instagramerach i influencerach.
Kim jest bloger i czym się zajmuje?
Bloger to twórca internetowy, który na co dzień zajmuje się tworzeniem treści, udostępnianiem ich w Internecie oraz kontaktowaniem się ze swoimi obserwatorami. Ma za zadanie nie tylko pisać ciekawe teksty lub tworzyć inspirujące zdjęcia i filmy, lecz także dbać o swój marketing i prowadzić stronę internetową. Wiele osób, zwłaszcza młodych, będących jeszcze w szkole średniej albo na studiach, marzy o byciu blogerem lub influencerem. Taka praca wydaje się spełnieniem marzeń. Rzeczywiście, bloger może odnosić sukcesy i zarabiać bardzo dużo, jednak musi trafić w swoją grupę docelową. Właśnie dlatego w codziennej pracy bloger poświęca wiele godzin na kontakty z obserwatorami lub fanami, na promowanie swoich treści, rozmowy z potencjalnymi klientami (np. markami związanymi w pewien sposób z treścią bloga).
przeczytaj też: szafiarka – kim jest, czym się zajmuje i ile zarabia?
Jak zostać blogerem?
Osoby, które chcą rozpocząć karierę w świecie mediów społecznościowych i zacząć pracę jako bloger, nie muszą mieć specjalnego wykształcenia ani doświadczenia. Szczególne znaczenie mają za to takie umiejętności jak:
- świetna obsługa komputera i aplikacji mobilnych;
- umiejętność tworzenia dobrych zdjęć i filmów;
- zdolność do pisania zgodnie z oczekiwaniami obserwatorów;
- umiejętność obsługi programów graficznych i tych służących do obróbki filmów;
- marketing internetowy.
Dodatkowo bloger musi mieć specjalne cechy osobowości, takie jak kreatywność, gotowość do zdobywania wiedzy, chęć promowanie produktów innych marek, ekstrawertyzm, umiejętność dzielenia się swoim życiem z nieznajomymi, dobra prezencja i dykcja, umiejętność nawiązywania kontaktów. Obecnie wejście do świata blogerów i influencerów okazuje się bardzo trudne, ponieważ konkurencja jest ogromna, a do tego trzeba znaleźć swoją niszę i grono wiernych fanów. Szczególne znaczenie ma systematyczność i regularność publikowanych treści. Na początku nie należy się zniechęcać. Warto jednak pamiętać o tym, że zwykle przez rok lub dwa praca może nie dawać żadnych zarobków.
przeczytaj też: copywriter – jak zostać przedstawicielem tego zawodu?
Ile zarabia bloger?
Bardzo trudno podać uśrednione zarobki blogerów, ponieważ takie osoby zwykle nie dzielą się tym z szeroką publicznością. Wynagrodzenie blogera może wynosić od kilkuset aż do kilkuset tysięcy złotych miesięcznie. Przyjmuje się jednak, że zwykle zarobki wynoszą od 500 złotych do 6000 złotych miesięcznie. Budowanie zasięgów bloga lub kanału w mediach społecznościowych zwykle jest czasochłonne i dosyć trudne. Na początku firmy zwykle oferują współpracę barterową, opierającą się na przekazywaniu produktów blogerowi. Warto dodać, że osoba mająca takie zajęcie zwykle pracuje z domu, a czasami także z innych miejsc (sesji zdjęciowych, wyjść na imprezy lub do restauracji). Tworzenie społeczności początkowo opiera się na odpowiadaniu na e-maile oraz kontaktach z klientami i zainteresowanymi użytkownikami. Dopiero po pewnym czasie udaje się blogerowi przejść na wyższy poziom współpracy i zacząć zarabiać znacznie lepsze pieniądze.