kto to jest social media manager?

 

Osoby odznaczające się ponadprzeciętnymi umiejętnościami pisania i redagowania treści oraz wyróżniające się kreatywnością i zmysłem estetycznym powinny pomyśleć o pracy jako social media manager. Głównym zadaniem na tym stanowisku jest budowanie świadomości marek oraz zaangażowania ich odbiorców za pośrednictwem popularnych platform mediów społecznościowych. Należą do nich takie portale jak m.in. Twitter, Facebook, Instagram i TikTok. Social media manager dąży do zwiększenia widoczności marki w internecie oraz poprawy ruchu w sieci. Dzięki odpowiednim działaniom ma szansę pozytywnie wpłynąć na wyniki sprzedażowe firmy oraz znaleźć potencjalnych klientów zainteresowanych daną marką. W ten sposób przyczynia się do rozwoju całego biznesu.

Social media manager to stanowisko funkcjonujące w branży digital marketingu. Związane jest z działaniami w internecie. Taka osoba odpowiada za nadzorowanie zadań działu marketingowego, które mają na celu zwiększenie ruchu w sieci i pozyskanie odpowiedniego zaangażowania klientów marki. W zależności od wielkości przedsiębiorstwa osoba wykonująca ten zawód może współpracować z dużym lub małym zespołem.

Specjalista na stanowisku social media managera odpowiada za wiele kwestii. Przede wszystkim zarządza kampaniami marketingowymi prowadzonymi w mediach społecznościowych. Jego podstawowym zadaniem jest opracowanie odpowiedniej strategii danej firmy na potrzeby platform social mediów, a następnie jej wdrożenie. Odpowiada również za monitorowanie efektywności prowadzonych działań w poszczególnych kanałach w internecie poprzez m.in. analizowanie konkretnych wskaźników i statystyk.

Social media manager może pracować dla jednej firmy – wówczas całościowo obsługuje wszystkie działania marketingowe prowadzone przez nią w mediach społecznościowych. W takim przypadku specjalizuje się w konkretnym obszarze związanym z marką lub markami danego przedsiębiorstwa. Dąży do zwiększenia sprzedaży oraz zaangażowania odbiorców takiego podmiotu. Swoje codzienne działania i osiągnięcia raportuje przełożonym, np. kierownikowi ds. marketingu i zespołowi wykonawczemu.

Czasami social media manager pracuje dla złożonych podmiotów zajmujących się świadczeniem usług z zakresu doradztwa marketingowego i zarządzania mediami społecznościowymi, z których korzysta wiele firm. Specjalista może wówczas pracować dla kilku przedsiębiorstw jednocześnie. Zajmuje się ocenianiem ich strategii marketingowych w social mediach oraz pomaga im w opracowywaniu nowych metod pozwalających na zwiększenie zaangażowania użytkowników i klientów. Musi przy tym wykazywać się kreatywnością podczas wymyślania kolejnych propozycji. W niektórych firmach należy do niego jedynie wdrażanie pomysłów, które zostały już wcześniej przygotowane przez zespół.

Jak widać, praca social media managera jest złożona. Osoba zatrudniona na takim stanowisku łączy w sobie kilka ról. Z jednej strony odpowiada za działania kreatywne i komunikacyjne, a z drugiej za zarządzanie, budowanie strategii i analizowanie. Wymaga to kompleksowych kompetencji z różnych dziedzin.

W czym może specjalizować się social media manager?

Social media manager na co dzień korzysta z różnorodnych platform mediów społecznościowych. Może przy tym zajmować się prowadzeniem działań w konkretnych z nich. Najczęściej spotykane obszary specjalizacji to m.in.:

●       sieci społeczne – pozwalają na łączenie ludzi i firm online. Należą do nich takie popularne portale jak Facebook, Twitter i LinkedIn. Dzięki działaniom na tego typu platformach możliwe jest poprawienie społecznej świadomości danego przedsiębiorstwa, odpowiednie budowanie marki i generowanie leadów;

●       portale służące do udostępniania multimedialnych treści – wśród nich znajduje się m.in. Instagram, YouTube i Snapchat. Poprzez publikowanie materiałów audiowizualnych i wideo oraz zachęcanie do ich udostępniania również możliwe jest generowanie leadów i budowanie świadomości marki;

●       fora dyskusyjne – stanowią dobre miejsce do wymiany komunikatów, które pozwala na umocnienie obecności i zwiększenie widoczności firmy online. Ponieważ fora służą znajdowaniu różnego typu informacji, działania na nich mogą przyczynić się do poprawienia autorytetu marki.

W praktyce social media manager może odpowiadać za wszystkie z wymienionych obszarów. Należy wówczas do niego kreowanie szeroko zakrojonej strategii komunikacji.

Podstawowe obowiązki social media managera

Zakres obowiązków social media managera może być złożony. Poszczególne zadania zależą od konkretnego przedsiębiorstwa i jego oczekiwań. Ważny jest także poziom doświadczenia danego pracownika oraz to, czy specjalizuje się on w jakimś obszarze. Można jednak wymienić podstawowe obowiązki social media managera. Należy do nich:

●       przeprowadzanie audytu social mediów danego przedsiębiorstwa – zadaniem social media managera jest przeprowadzenie kompleksowej analizy mediów społecznościowych prowadzonych przez firmę. Specjalista ten śledzi działania przedsiębiorstwa na konkretnych portalach i kontroluje, czy są one nie tylko poprawne, lecz przede wszystkim efektywne. Przykładowo, dba o to, aby branding oraz treści publikowane w różnych kanałach były ze sobą spójne – pomaga to w dotarciu do klientów i w budowaniu dobrego wizerunku. W ramach audytu social media manager analizuje też wyniki działań w mediach społecznościowych, a także porównuje je z tymi osiągniętymi w przeszłości. Oprócz tego przygląda się zachowaniom konkurencji i ich efektom. Dzięki temu może wyznaczyć mocne i słabe strony komunikacji marki w social mediach, a także pomóc w jej poprawieniu;

●       opracowywanie i rozwijanie strategii działania w mediach społecznościowych – po przeprowadzeniu audytu social media manager przechodzi do określenia konkretnych celów i planu ich osiągnięcia. Może skupić się np. na tworzeniu treści przyciągających odbiorców, rozpocząć nową kampanię albo ogłosić konkurs, aby lepiej wypromować dany produkt lub markę. Specjalista dba więc kompleksowo o stworzenie i realizację strategii działania. Zarządza kampaniami, tworzy angażujący content, planuje i optymalizuje reklamy, moderuje interakcje z użytkownikami itp.;

●       opracowywanie i tworzenie treści – social media manager bierze udział w wymyślaniu pomysłów na kampanie czy content znajdujący się w social mediach, w tym teksty, treści wizualne oraz multimedialne. Dba przy tym o to, aby były one zgodne z przyjętą wcześniej strategią, trafiały do odpowiednich odbiorców oraz odpowiadały celom biznesowym marki;

●       analizowanie kluczowych wskaźników efektywności – social media manager musi wyznaczyć KPI (kluczowe wskaźniki efektywności) i na bieżąco sprawdzać, czy założone plany zostały osiągnięte. Przykładowo, jeżeli celem działania w mediach społecznościowych jest zwiększenie grona obserwujących na danej platformie, konieczne będzie weryfikowanie, czy ich liczba stale rośnie. Jej wzrost można osiągnąć poprzez różne działania, np. organizowanie konkursów i promocji, które wymagają zaobserwowania danej strony;

●       przygotowywanie raportów i przekazywanie kluczowych informacji interesariuszom – social media manager musi na bieżąco komunikować przyjętą strategię zarówno klientom, jak i swoim przełożonym. Odpowiada również za przygotowywanie dokumentacji związanej z podejmowanymi działaniami oraz osiąganymi wynikami i sukcesami.

Do obowiązków social media managera należy też oczywiście kierowanie zespołem podwładnych. Specjalista musi więc mieć nie tylko konkretną wiedzę i umiejętności, lecz także np. zdolności przywódcze.

aktualne oferty pracy
1

jak wygląda codzienna praca social media managera?

Praca social media managera ma charakter biurowy. Przez większość czasu wykonuje się ją przed ekranem komputera. Często nie wymaga to przebywania w siedzibie przedsiębiorstwa, dlatego też wiele firm oferuje możliwość zdalnego wypełniania zadań zawodowych lub przynajmniej model hybrydowy, co jest niezwykle cenione wśród pracowników. Trzeba jednak pamiętać, że social media manager czasami musi uczestniczyć w spotkaniach biznesowych oraz w konferencjach branżowych. Dłuższe podróże służbowe nie należą jednak do częstych.

Osoba na tym stanowisku w pewnym stopniu pracuje samodzielnie. Tworzy strategię, dobiera treści i komunikaty, analizuje wskaźniki i działania konkurencji. W większości przypadków musi jednak współpracować z innymi osobami. Przede wszystkim zarządza zespołem podwładnych. Jego praca wymaga współdziałania z wieloma pracownikami. Wśród nich są m.in. specjaliści ds. SEO lub contentu, copywriterzy, graficy, kierownicy ds. sprzedaży, managerowie ds. digital marketingu oraz stratedzy ds. social mediów.

Zobacz także: Ile zarabia UX Designer i jak zostać przedstawicielem tego zawodu?

kobieta pracująca przed komputerem
kobieta pracująca przed komputerem
2

warunki zatrudnienia social media managerów

Obowiązki social media managera można wykonywać na podstawie różnych form zatrudnienia. Pracodawcy oferują często umowę o pracę. Dzięki niej specjaliści zyskują dużą stabilizację. Są też chronieni przez przepisy prawa pracy i mają dostęp do wielu dogodnych rozwiązań, takich jak płatne urlopy, ochrona wynagrodzenia czy otrzymywanie pensji w czasie choroby. Dość popularną opcją jest też umowa B2B. Aby ją podpisać, social media manager musi być samozatrudniony, a więc prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą. Wiąże się to z większą swobodą i elastycznością. Wymaga jednak samodzielnego zadbania o różne kwestie formalne związane z podatkami i rozliczeniami. Czasami firmy dają social media managerom możliwość wybrania umowy o pracę lub B2B – zgodnie z preferencjami danej osoby.

Organizacja czasu pracy zależy od konkretnego przedsiębiorstwa. Social media manager często pracuje w podstawowym systemie, a więc średnio 8 godzin dziennie i 40 godzin tygodniowo. Niekiedy musi liczyć się z koniecznością nadgodzin. Często ma jednak zagwarantowane elastyczne godziny rozpoczynania pracy. Niektórzy pracodawcy oferują także zadaniowy czas pracy. W takiej sytuacji pracownik jest rozliczany z efektów swoich działań, co daje mu większą niezależność i swobodę w ustalaniu swojego grafiku.

Gdzie może znaleźć pracę social media manager?

Social media manager to pracownik poszukiwany przez wiele firm. Może znaleźć zatrudnienie zarówno w dużych korporacjach, jak i w start-upach i mniejszych firmach. Praca czeka na niego zwłaszcza w większych aglomeracjach miejskich. W praktyce może objąć stanowisko w każdym przedsiębiorstwie wykorzystującym media społecznościowe i internet w celu promowania się, budowania marki i generowania przychodów. Social media manager ma więc szansę zatrudnić się w firmach z różnorodnych branż. Wśród nich znajdują się m.in. podmioty z sektora produkcyjnego, finansowego, handlowego, telekomunikacyjnego, kosmetycznego, spożywczego, e-commerce itd. Taki specjalista ma również możliwość działania jako freelancer lub zatrudnienia się w firmie świadczącej usługi z zakresu kompleksowej obsługi działań w social mediach. Do takich przedsiębiorstw należą m.in. agencje reklamowe i agencje social media.

Przeczytaj również: Co to jest dropshipping i jakie są jego wady i zalety?

Ścieżka kariery social media managera

Social media manager to stanowisko wyższego stopnia. Najczęściej obejmują je osoby, które już wcześniej pracowały w obszarze mediów społecznościowych. Daje ono również możliwość dalszego pięcia się po szczeblach kariery. Social media manager może rozwijać się w zakresie marketingu cyfrowego. Dzięki zdobywaniu wiedzy, doświadczenia i kolejnych kompetencji ma szansę objąć posadę np. digital marketing managera albo kierownika ds. komunikacji marketingowej. W zależności od struktury organizacyjnej firmy w przyszłości może też na niego czekać pozycja dyrektorska.

Czasami social media managerowie stawiają na alternatywną ścieżkę kariery. Mogą wówczas rozwijać się w kierunku zawodów pokrewnych, np. zostać specjalistą ds. content marketingu i zdobywać kolejne stopnie w hierarchii zawodowej w tym obszarze.

3

jak prezentują się zarobki social media managera?

Zarobki social media managera nie są jednorodne. Zależą m.in. od miejsca, w którym się pracuje. Nieco inne wynagrodzenia będą oferowały agencje reklamowe obsługujące wielu klientów, a inne konkretna firma zatrudniająca jednego social media managera. Kluczowy jest jednak nie tylko profil i rodzaj działalności danego podmiotu, lecz także jego wielkość i lokalizacja. Pracując w korporacji w dużym mieście, można zazwyczaj liczyć na lepszą pensję niż w przypadku niewielkiej firmy znajdującej się w niewielkim miasteczku. Ważne są także wiedza i kompetencje pracownika. Doświadczony, certyfikowany social media manager zarobi więcej niż osoba, która po raz pierwszy obejmuje takie stanowisku.

Według dostępnych danych* mediana zarobków social managerów oscyluje wokół kwoty 6040 zł brutto miesięcznie. Najlepiej opłacane osoby w branży mogą jednak liczyć na o wiele wyższe wynagrodzenia. Ich miesięczna pensja wynosi od 10400 zł brutto w górę.

* Dane dotyczące pensji pochodzą z portalu wynagrodzenia.pl ze stycznia 2024 roku.

Pozafinansowe bonusy do pensji dla social managerów

Na stanowisku social media managera zazwyczaj otrzymuje się benefity pozapłacowe. Wśród popularnych bonusów znajdują się: elastyczny czas pracy, możliwość pracy zdalnej oraz szansa skorzystania z prywatnej opieki zdrowotnej. Oprócz tego pracodawcy oferują często karnety sportowe, ubezpieczenie na życie i spotkania integracyjne. W zależności od profilu firmy zdarzają się też zniżki na jej produkty lub usługi. Ważnym dodatkiem do pensji, który również spotyka się na stanowisku social media managera, jest dofinansowanie do szkoleń i kursów pozwalających rozwijać się zawodowo.

4

jak zostać social media managerem?

Aby objąć posadę social managera, trzeba spełnić odpowiednie wymagania. Choć mogą być inne w przypadku każdej firmy, pracodawcy często preferują kandydatów z wykształceniem wyższym zdobytym na takich kierunkach studiów jak np. zarządzanie i marketing, zarządzanie mediami i reklamą, nowe media, public relations, dziennikarstwo czy socjologia. Pozwalają one zdobyć ważną wiedzę i umiejętności. Warto także zrobić dodatkowe kursy, najlepiej kończące się wydaniem certyfikatu. Są one płatne, jednak pozwalają na uzyskanie kompleksowych kompetencji. Certyfikowany social media manager może mieć też ułatwione zadanie podczas poszukiwania pracy. Wielu pracodawców przychylnie patrzy bowiem na pracowników z odpowiednimi szkoleniami.

W pracy social media managera liczy się też wcześniejsze doświadczenie zawodowe. Powinno być ono związane z działaniami w obszarze mediów społecznościowych. Szansę na posadę managerską mają więc osoby, które wcześniej pracowały np. jako specjalista ds. social mediów.

Co musi umieć Social Media Manager?

Social media manager powinien mieć konkretne kompetencje i wiedzę. Ważna jest oczywiście umiejętność obsługi i zarządzania profilami na poszczególnych platformach, takich jak Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat, TikTok, YouTube itd. Konieczna jest znajomość narzędzi analitycznych oraz SEO, a także systemów reklamowych i metod optymalizowania reklam. Social media manager musi umieć tworzyć content. Ważne, aby potrafił dobrze pisać i redagować teksty, które są dostosowane do różnych typów odbiorców i potrafią odpowiednio ich zaangażować. Poza copywritingiem powinien także umieć nagrywać wideo i edytować zdjęcia.

Ponadto od social media managera oczekuje się wiedzy na temat moderowania interakcjami między użytkownikami sieci oraz rozumienia, jak wskaźniki i statystyki przekładają się na cele biznesowe przedsiębiorstwa. Dodatkowo specjalista ten powinien mieć umiejętność researchu oraz zarządzania kryzysami.

Jakie cechy powinien mieć social media manager?

Social media manager musi mieć konkretne predyspozycje zawodowe. Wśród nich znajduje się m.in. kreatywność i zdolności analityczne. Ważna jest także elastyczność. Dobry social media manager musi umieć cały czas dostosowywać się do dynamicznie zmieniającego się świata mediów społecznościowych. Jeżeli widoczny jest trend, w którym użytkownicy przechodzą od pisania postów do tworzenia materiałów wideo, specjalista powinien odpowiednio zareagować i zmienić strategię działania, dostosowując ją do bieżących potrzeb.

Oprócz tego social media manager powinien być komunikatywny, mieć predyspozycje do bycia liderem i wykazywać ukierunkowanie na cel. Ważne też, aby umiał opanować stres w pracy i potrafił wykonywać zadania pod presją czasu. Ponadto oczekuje się od niego otwartości na nową wiedzę i pozostawania na bieżąco z nowinkami w social mediach.

thank you for subscribing to your personalised job alerts.