co nazywa się marketingiem i jakie są jego cele?

 

Na rynku panuje ogromna konkurencja między przedsiębiorstwami. Aby dotrzeć do klientów i sprzedać im dany produkt lub usługę, należy naprawdę się postarać. Oczywiście kluczowa jest wysoka jakość tego, co oferuje firma, jednak bardzo często jest to za mało, aby przyciągnąć do siebie konsumentów. Dlatego też zarówno mniejsze, jak i większe przedsiębiorstwa muszą zadbać o odpowiedni marketing. Pomoże on w zareklamowaniu towarów lub usług oraz w wywarciu pozytywnego wrażenia na odbiorcach. Zadaniami z tego zakresu zajmuje się wykwalifikowany pracownik, czyli specjalista do spraw marketingu. To ciekawy i kreatywny zawód, który ma bardzo dobrą pozycję na rynku pracy, a także jest przyszłościowy i pozwala na rozwój.

Aby lepiej zrozumieć specyfikę zawodu specjalisty ds. marketingu, warto bliżej przyjrzeć się pojęciu samego marketingu. Termin ten nie ma jednej definicji – może być rozumiany na różne sposoby i rozpatrywany w wielu ujęciach. Co do zasady, mianem marketingu nazywa się jednak ogół działań, których celem jest promowanie produktów lub usług oraz tworzenie komunikatów na ich temat, które są wartościowe z perspektywy odbiorców. Skupiają się one na zdefiniowaniu, a następnie spełnieniu oczekiwań klientów.

Dzięki temu przedsiębiorstwo może przekazać określonej grupie odbiorców wszystkie ważne dane na temat siebie i swojej oferty. Celem takich działań jest oczywiście zwiększenie satysfakcji konsumentów, zachęcenie ich do nabywania konkretnych dóbr i usług, a przez to poprawa wyników sprzedażowych firmy oraz jej konkurencyjności i rozpoznawalności na rynku. Marketing stanowi więc bardzo ważny element funkcjonowania różnorodnych firm.

Na marketing składa się przy tym szereg złożonych strategii. Działania i techniki stosowane w tej branży zależą od potrzeb firmy i tego, do kogo kieruje ona swój przekaz.

Przeczytaj również: Co to jest marketing mix? Narzędzia i koncepcje tego rozwiązania

sprawdź oferty pracy
1

kto to jest specjalista ds. marketingu?

Jak łatwo się domyślić, specjalista ds. marketingu to osoba, która jest zatrudniona w dziale marketingu. To właśnie ona współtworzy strategię, komunikaty i ogólny przekaz marketingowy danego przedsiębiorstwa. W zależności od stopnia jej stanowiska odpowiada za szerszy lub węższy zakres obowiązków. Jej działania zawsze jednak skupiają się na zadaniach związanych z planowaniem kampanii marketingowych (krajowych lub międzynarodowych), analizowaniu sytuacji na rynku, badaniu potrzeb i oczekiwań klientów czy wreszcie realizowaniu założonych strategii marketingowych i sprzedażowych.

Zawód specjalisty ds. marketingu jest zatem złożony i odpowiedzialny. Pracownik obejmujący takie stanowisko odpowiada bowiem za zapewnianie przedsiębiorstwu szerokiego grona odbiorców oraz utrzymanie sprzedaży na pożądanym poziomie, co z kolei wpływa na dobre prosperowanie firmy. Wykonywanie tej profesji wymaga więc odpowiedniego przygotowania, w tym zdobycia stosownej wiedzy kierunkowej, a także określonych umiejętności praktycznych.

grupa ludzi mających spotkanie
grupa ludzi mających spotkanie
2

jak wygląda praca jako specjalista marketingu?

Specjalista od marketingu zazwyczaj pracuje stacjonarnie, w biurze firmy, w której otrzymał posadę. W niektórych przedsiębiorstwach pracownik musi też czasami brać udział w wyjazdach służbowych. Warto jednak wiedzieć, że współcześnie coraz częściej możliwa jest praca zdalna lub hybrydowa – taka możliwość jest niekiedy traktowana jako korzystny benefit pozapłacowy.

Dowiedz się, czym jest i jak zorganizować home office

Pracownik tego typu jest najczęściej członkiem większego działu: marketingu lub handlowego. W przedsiębiorstwach o złożonej strukturze organizacyjnej wykonuje swoje obowiązki zespołowo, natomiast w mniejszych firmach jego działania mogą mieć charakter indywidualny i być wykonywane samodzielnie. Ta profesja zawsze jednak wymaga otwartości na współpracę, np. z osobami z działu sprzedaży czy z grafikami. Praca jako specjalista ds. marketingu ma bowiem dwojaki charakter. Z jednej strony jest koncepcyjna, z drugiej związana jest z wieloma kontaktami z ludźmi.

Należy przy tym zaznaczyć, że specjalista ds. marketingu to stanowisko średniego szczebla. Taki pracownik ma więc nad sobą przełożonego. Może to być team leader albo manager, kierownik lub dyrektor działu.

3

ile zarabia specjalista ds. marketingu?

Specjalista od marketingu może liczyć na zadowalające wynagrodzenie. Jego poziom zależy jednak od kilku spraw. Na pensje otrzymywane przez pracowników wpływa rodzaj działalności firmy, dla której pracują, a także jej wielkość (duże korporacje najczęściej płacą lepiej) oraz region, w którym się ona znajduje. Oprócz tego istotna jest specjalizacja samego fachowca, jego kompetencje oraz stopień stanowiska, które obejmuje.

Dostępne są jednak dane, które informują o rynkowej medianie pensji w tej branży. Ile zarabia specjalista ds. marketingu? Warto tu dokonać podziału ze względu na stopień w hierarchii każdego z typowych stanowisk. Tym samym zarobki wyglądają następująco:

  • młodszy specjalista ds. marketingu – 5 270 zł brutto miesięcznie,
  • specjalista ds. marketingu – 6 200 zł brutto miesięcznie,
  • starszy specjalista ds. marketingu – 7 890 zł brutto miesięcznie.

Z kolei kierownik ds. marketingu może liczyć średnio na 9 440 zł brutto miesięcznie. Osoby, które pnąc się po szczeblach kariery, w końcu objęły posadę dyrektorską, otrzymują o wiele wyższe wynagrodzenia. Rynkowa mediana to 17 920 zł brutto, jednak zdarzają się osoby zarabiające 25 100 zł brutto i więcej.

*Dane dotyczące wynagrodzeń podane za wynagrodzenia.pl

4

co należy zrobić, aby pracować jako specjalista do spraw marketingu?

Praca w marketingu jest na pewno ciekawa i rozwojowa. Pozwala także na uzyskanie stabilizacji zawodowej, dlatego wiele osób myśli o jej wykonywaniu. Jak zostać specjalistą ds. marketingu? Zawód ten nie jest regulowany, dlatego nie trzeba spełniać żadnych określonych wymogów formalnych. Pracodawcy jednak najczęściej zwracają uwagę zwłaszcza na kilka kwestii.

Do wykonywania zawodu specjalisty ds. marketingu, zwłaszcza na poziomie juniorskim, często wystarczy wykształcenie średnie. Bardzo mile widziane (a w niektórych firmach nawet wymagane) jest jednak uzyskanie dyplomu uczelni wyższej, najlepiej na kierunkach takich, jak marketing, public relations czy zarządzanie. Wiedza wyniesiona z takich studiów jest bardzo przydatna w pracy marketingowca.

Wiele firm wymaga także wcześniejszego doświadczenia zawodowego związanego z marketingiem lub reklamą. Inna opcja to wcześniejsza praca w sprzedaży. Pożądana jest także wiedza na temat branży i rodzaju produktów lub usług, które dostarcza klientom dane przedsiębiorstwo. Oprócz tego pracodawcy oczekują, że specjaliści ds. marketingu będą odznaczać się konkretnymi umiejętnościami twardymi.

thank you for subscribing to your personalised job alerts.