co nazywa się marketingiem i jakie są jego cele?
Na rynku panuje ogromna konkurencja między przedsiębiorstwami. Aby dotrzeć do klientów i sprzedać im dany produkt lub usługę, należy naprawdę się postarać. Oczywiście kluczowa jest wysoka jakość tego, co oferuje firma, jednak bardzo często jest to za mało, aby przyciągnąć do siebie konsumentów. Dlatego też zarówno mniejsze, jak i większe przedsiębiorstwa muszą zadbać o odpowiedni marketing. Pomoże on w zareklamowaniu towarów lub usług oraz w wywarciu pozytywnego wrażenia na odbiorcach. Zadaniami z tego zakresu zajmuje się wykwalifikowany pracownik, czyli specjalista do spraw marketingu. To ciekawy i kreatywny zawód, który ma bardzo dobrą pozycję na rynku pracy, a także jest przyszłościowy i pozwala na rozwój.
Aby lepiej zrozumieć specyfikę zawodu specjalisty ds. marketingu, warto bliżej przyjrzeć się pojęciu samego marketingu. Termin ten nie ma jednej definicji – może być rozumiany na różne sposoby i rozpatrywany w wielu ujęciach. Co do zasady, mianem marketingu nazywa się jednak ogół działań, których celem jest promowanie produktów lub usług oraz tworzenie komunikatów na ich temat, które są wartościowe z perspektywy odbiorców. Skupiają się one na zdefiniowaniu, a następnie spełnieniu oczekiwań klientów.
Dzięki temu przedsiębiorstwo może przekazać określonej grupie odbiorców wszystkie ważne dane na temat siebie i swojej oferty. Celem takich działań jest oczywiście zwiększenie satysfakcji konsumentów, zachęcenie ich do nabywania konkretnych dóbr i usług, a przez to poprawa wyników sprzedażowych firmy oraz jej konkurencyjności i rozpoznawalności na rynku. Marketing stanowi więc bardzo ważny element funkcjonowania różnorodnych firm.
Na marketing składa się przy tym szereg złożonych strategii. Działania i techniki stosowane w tej branży zależą od potrzeb firmy i tego, do kogo kieruje ona swój przekaz.
Przeczytaj również: Co to jest marketing mix? Narzędzia i koncepcje tego rozwiązania
sprawdź oferty pracykto to jest specjalista ds. marketingu?
Jak łatwo się domyślić, specjalista ds. marketingu to osoba, która jest zatrudniona w dziale marketingu. To właśnie ona współtworzy strategię, komunikaty i ogólny przekaz marketingowy danego przedsiębiorstwa. W zależności od stopnia jej stanowiska odpowiada za szerszy lub węższy zakres obowiązków. Jej działania zawsze jednak skupiają się na zadaniach związanych z planowaniem kampanii marketingowych (krajowych lub międzynarodowych), analizowaniu sytuacji na rynku, badaniu potrzeb i oczekiwań klientów czy wreszcie realizowaniu założonych strategii marketingowych i sprzedażowych.
Zawód specjalisty ds. marketingu jest zatem złożony i odpowiedzialny. Pracownik obejmujący takie stanowisko odpowiada bowiem za zapewnianie przedsiębiorstwu szerokiego grona odbiorców oraz utrzymanie sprzedaży na pożądanym poziomie, co z kolei wpływa na dobre prosperowanie firmy. Wykonywanie tej profesji wymaga więc odpowiedniego przygotowania, w tym zdobycia stosownej wiedzy kierunkowej, a także określonych umiejętności praktycznych.
-
jakie obowiązki zawodowe ma specjalista do spraw marketingu?
Specjalista ds. marketingu i handlu (czasami tak brzmi pełna nazwa tej profesji) zajmuje się różnorodnymi zadaniami. Obszar jego działań zależy od tego, jaki jest poziom jego stanowiska oraz doświadczenia, a także od wymagań i potrzeb przedsiębiorstwa. Podstawowe obowiązki w tym zawodzie to zazwyczaj:
- przygotowywanie planów i kampanii marketingowych,
- tworzenie przekazów i komunikatów handlowych i marketingowych,
- podejmowanie działań mających na celu promocję towarów i usług przedsiębiorstwa,
- wyznaczanie kanałów dystrybucji przekazu,
- dbałość o budowanie odpowiedniej polityki cenowej firmy,
- poznawanie potrzeb klientów,
- pozyskiwanie nowych odbiorców oferty firmy,
- analizowanie sytuacji na rynku i działań konkurencji,
- szukanie możliwych szans rynkowych,
- współpraca przy realizowaniu konkretnych projektów z innymi pracownikami oraz z podmiotami zewnętrznymi,
- wypełnianie założonych celów strategii marketingowej,
- badanie efektywności wdrażanych działań i rozwiązań,
- budowanie pozytywnego wizerunku marki.
Jak widać, specjalista do spraw marketingu staje przed wieloma wyzwaniami. Ich charakter często zależy też od tego, w czym specjalizuje się konkretny pracownik.
Sprawdź aktualne oferty pracy w kategorii Specjalista ds. marketingu
-
jakimi obszarami działania może zajmować się specjalista ds. marketingu? przykłady
Warto pamiętać, że marketing to branża, która ma wiele różnorodnych gałęzi. W jej ramach podejmuje się zatem rozmaite działania w różnych obszarach. Specjalista ds. marketingu może odpowiadać za jeden lub kilka z nich.
Warto przy tym znać kilka podstawowych rodzajów marketingu. Najbardziej klasycznym jest marketing tradycyjny, który skupia się na działaniach offline, a więc prowadzonych w świecie rzeczywistym. W jego ramach wykorzystuje się standardowe formy reklamowe, jak przekazy telewizyjne, prasowe i radiowe, billboardy i banery w przestrzeni miejskiej, a także chociażby ulotki czy broszurki. Prowadzenie strategii przy wykorzystaniu tradycyjnych środków wciąż się sprawdza, dlatego specjalista do spraw marketingu i handlu musi umieć odpowiednio je stosować.
Współcześnie jednak bardzo ważne jest tworzenie przekazów internetowych. Sieć pełni bowiem istotną funkcję w życiu większości osób. Z tego względu pracownik ds. marketingu często korzysta z możliwości, jakie daje wirtualny świat. Tworzone są nawet stanowiska pracy, które skupiają się na działaniach tylko w obszarze online. Zajmuje się nimi specjalista ds. marketingu internetowego (czasami znany również jako specjalista ds. digital marketingu). W ramach tworzenia kampanii stosuje m.in. takie narzędzia, jak copywriting i content marketing, a także procesy z zakresu SEO i SEM.
Zobacz: Copywriter – jak zostać przedstawicielem tego zawodu?
Działania online mogą być jednak ukierunkowane w jedną, konkretną stronę. Specjalista marketingu internetowego może więc odpowiadać, np. za social media marketing (polegający na zdobywaniu odbiorców za pośrednictwem mediów społecznościowych) czy zyskujący na popularności influencer marketing (strategia reklamowa opiera się na współpracowaniu z internetowymi influencerami; stosuje się ją głównie w docieraniu do młodszych konsumentów). Bywa również, że specjaliści ds. marketingu internetowego zajmują się głównie performance marketingiem (inaczej efektywnościowym). Skoncentrowany jest on na konkretnych efektach, takich jak zwiększenie liczby wejść na stronę, zamówionych produktów itp.
To oczywiście nie wszystkie istniejące typy marketingu. Specjalista z tego obszaru może też zajmować się chociażby marketingiem personalnym (służącym tworzeniu dobrego wizerunku firmy), brand marketingiem (polegającym na działaniach prowadzących do budowania siły danej marki i tego, aby kojarzyła się z określonymi towarami lub usługami) czy trade marketingiem (działania skupione na wzroście popytu ze strony hurtowników czy dystrybutorów, a nie indywidualnych klientów).
jak wygląda praca jako specjalista marketingu?
Specjalista od marketingu zazwyczaj pracuje stacjonarnie, w biurze firmy, w której otrzymał posadę. W niektórych przedsiębiorstwach pracownik musi też czasami brać udział w wyjazdach służbowych. Warto jednak wiedzieć, że współcześnie coraz częściej możliwa jest praca zdalna lub hybrydowa – taka możliwość jest niekiedy traktowana jako korzystny benefit pozapłacowy.
Dowiedz się, czym jest i jak zorganizować home office
Pracownik tego typu jest najczęściej członkiem większego działu: marketingu lub handlowego. W przedsiębiorstwach o złożonej strukturze organizacyjnej wykonuje swoje obowiązki zespołowo, natomiast w mniejszych firmach jego działania mogą mieć charakter indywidualny i być wykonywane samodzielnie. Ta profesja zawsze jednak wymaga otwartości na współpracę, np. z osobami z działu sprzedaży czy z grafikami. Praca jako specjalista ds. marketingu ma bowiem dwojaki charakter. Z jednej strony jest koncepcyjna, z drugiej związana jest z wieloma kontaktami z ludźmi.
Należy przy tym zaznaczyć, że specjalista ds. marketingu to stanowisko średniego szczebla. Taki pracownik ma więc nad sobą przełożonego. Może to być team leader albo manager, kierownik lub dyrektor działu.
-
warunki zatrudnienia specjalisty od marketingu
Pracownik ds. marketingu najczęściej wypełnia swoje zadania służbowe w ramach podstawowego systemu czasu pracy, a więc przeciętnie 8 godzin dziennie przez 5 dni w tygodniu. Nie pracuje w soboty, niedziele, święta i inne dni ustawowo wolne od pracy. Czasami projekty, w które jest zaangażowany, wymagają jednak poświęcenia dużej ilości czasu – wtedy zdarzają mu się nadgodziny.
Przedsiębiorstwa proponują przy tym specjalistom od marketingu różnorodne formy zatrudnienia. Popularnością cieszy się umowa o pracę, która zapewnia poczucie stabilizacji życia zawodowego pracownikom. Niektóre firmy oferują też podpisanie umowy zlecenia, zwłaszcza młodszym specjalistom ds. marketingu – takie rozwiązanie również ma swoje zalety, ponieważ daje dużą elastyczność. Często fachowcy z tego obszaru mogą też współpracować z firmami w ramach umowy B2B.
-
gdzie może pracować specjalista ds. marketingu?
Specjalista marketingu to pożądana profesja na rynku pracy. Jej przedstawiciele są poszukiwani przez wiele różnorodnych przedsiębiorstw. Jeżeli są dobrzy w swoim fachu, nie powinni mieć problemu ze znalezieniem atrakcyjnej posady ani teraz, ani w przyszłości.
Zatrudnienie dostępne jest w zasadzie we wszystkich średnich i większych firmach, które dostarczają klientom jakieś towary lub usługi. Mogą one działać w rozmaitych sektorach, m.in. spożywczym, motoryzacyjnym, telekomunikacyjnym, IT, handlowym, przemysłowym, odzieżowym, chemicznym, elektronicznym itp. Ponadto specjaliści mają szansę dostać pracę w agencjach reklamowych lub marketingowych. Możliwości zatrudnienia są więc naprawdę szerokie. Co ważne, wakaty czekają zarówno w krajowych, jak i w międzynarodowych przedsiębiorstwach.
-
jaka jest ścieżka awansu w pracy jako specjalista ds. marketingu?
Specjalista marketingu internetowego lub tradycyjnego, a także innych jego podtypów, ma przed sobą szerokie możliwości rozwoju. Chcąc rozpocząć pracę w tej profesji, można zacząć od stażu lub praktyk – w wielu, zwłaszcza większych, firmach są one płatne. Następnie istnieje szansa na objęcie posady niższego szczebla i pracowania jako asystent ds. marketingu lub młodszy specjalista ds. marketingu. Taka osoba wciąż się uczy i poznaje tajniki zawodu, korzystając przy tym z wiedzy i doświadczenia starszych stażem kolegów i koleżanek.
Młodszy specjalista ds. marketingu może później awansować na stanowisko regularnego, pełnoprawnego fachowca. Wówczas rośnie zakres jego obowiązków, a także odpowiedzialność za ich wypełnianie. Może on wtedy bez przeszkód podejmować samodzielne decyzje.
Kolejnym szczeblem awansu zawodowego jest posada starszego specjalisty ds. marketingu. Taka osoba ma duże doświadczenie i szeroko rozwinięte kompetencje.
Praca jako starszy specjalista ds. marketingu to jednak nie koniec możliwości zawodowych. Istnieje także szansa na awans na team leadera albo managera/kierownika działu. Wówczas trzeba wyróżniać się zdolnościami przywódczymi i dobrze radzić sobie z zarządzaniem podwładnymi. Alternatywą jest też otrzymanie posady managera ds. całej marki.
Najbardziej zaangażowane osoby z czasem mogą także zdobyć stanowisko dyrektora działu marketingowego lub handlowego. Taka posada przynosi prestiż i bardzo wysokie zarobki.
ile zarabia specjalista ds. marketingu?
Specjalista od marketingu może liczyć na zadowalające wynagrodzenie. Jego poziom zależy jednak od kilku spraw. Na pensje otrzymywane przez pracowników wpływa rodzaj działalności firmy, dla której pracują, a także jej wielkość (duże korporacje najczęściej płacą lepiej) oraz region, w którym się ona znajduje. Oprócz tego istotna jest specjalizacja samego fachowca, jego kompetencje oraz stopień stanowiska, które obejmuje.
Dostępne są jednak dane, które informują o rynkowej medianie pensji w tej branży. Ile zarabia specjalista ds. marketingu? Warto tu dokonać podziału ze względu na stopień w hierarchii każdego z typowych stanowisk. Tym samym zarobki wyglądają następująco:
- młodszy specjalista ds. marketingu – 5 270 zł brutto miesięcznie,
- specjalista ds. marketingu – 6 200 zł brutto miesięcznie,
- starszy specjalista ds. marketingu – 7 890 zł brutto miesięcznie.
Z kolei kierownik ds. marketingu może liczyć średnio na 9 440 zł brutto miesięcznie. Osoby, które pnąc się po szczeblach kariery, w końcu objęły posadę dyrektorską, otrzymują o wiele wyższe wynagrodzenia. Rynkowa mediana to 17 920 zł brutto, jednak zdarzają się osoby zarabiające 25 100 zł brutto i więcej.
*Dane dotyczące wynagrodzeń podane za wynagrodzenia.pl
-
jakie dodatki do wynagrodzenia może otrzymać specjalista ds. marketingu?
Poza możliwością zarobienia satysfakcjonujących pieniędzy spec ds. marketingu często otrzymuje też wiele przydatnych benefitów pozapłacowych. Można wśród nich znaleźć wszystkie popularne pozafinansowe świadczenia, jak dodatkowe ubezpieczenie, prywatną opiekę medyczną, karnety typu MultiSport, a także służbowy sprzęt (laptop, telefon, a czasami także samochód). Oprócz tego wiele firm oferuje elastyczny czas pracy oraz możliwość pracy zdalnej, a także dostęp do szkoleń i konferencji. Zakres benefitów pozapłacowych zależy jednak oczywiście od konkretnego przedsiębiorstwa i jego podejścia do motywowania pracowników.
co należy zrobić, aby pracować jako specjalista do spraw marketingu?
Praca w marketingu jest na pewno ciekawa i rozwojowa. Pozwala także na uzyskanie stabilizacji zawodowej, dlatego wiele osób myśli o jej wykonywaniu. Jak zostać specjalistą ds. marketingu? Zawód ten nie jest regulowany, dlatego nie trzeba spełniać żadnych określonych wymogów formalnych. Pracodawcy jednak najczęściej zwracają uwagę zwłaszcza na kilka kwestii.
Do wykonywania zawodu specjalisty ds. marketingu, zwłaszcza na poziomie juniorskim, często wystarczy wykształcenie średnie. Bardzo mile widziane (a w niektórych firmach nawet wymagane) jest jednak uzyskanie dyplomu uczelni wyższej, najlepiej na kierunkach takich, jak marketing, public relations czy zarządzanie. Wiedza wyniesiona z takich studiów jest bardzo przydatna w pracy marketingowca.
Wiele firm wymaga także wcześniejszego doświadczenia zawodowego związanego z marketingiem lub reklamą. Inna opcja to wcześniejsza praca w sprzedaży. Pożądana jest także wiedza na temat branży i rodzaju produktów lub usług, które dostarcza klientom dane przedsiębiorstwo. Oprócz tego pracodawcy oczekują, że specjaliści ds. marketingu będą odznaczać się konkretnymi umiejętnościami twardymi.
-
jakie umiejętności powinien mieć specjalista ds. marketingu?
Specjalista w dziale marketingu powinien mieć określone kompetencje. Ich zakres zależy oczywiście od oczekiwań firmy i poziomu jego doświadczenia i stanowiska. Każdy dobry pracownik z tej branży powinien jednak odznaczać się:
- znajomością narzędzi i technik stosowanych w marketingu,
- bardzo dobrą znajomością obsługi komputera i oprogramowania biurowego (w tym arkuszy kalkulacyjnych i programów do tworzenia prezentacji),
- wiedzą na temat rynku i sposobów jego badania i analizowania,
- umiejętnością redagowania tekstów o charakterze marketingowym,
- bardzo dobrą znajomością języka obcego (najczęściej angielskiego).
To oczywiście podstawowe kompetencje. Ważne, aby w toku pracy cały czas je rozwijać i zdobywać nowe.
Warto wiedzieć: Jak zdobyć certyfikat z języka angielskiego i dlaczego warto go mieć?
-
jakie cechy ma dobry specjalista ds. marketingu?
Dobry specjalista od marketingu odznacza się także określonymi cechami i posiada stosowne predyspozycje. Wśród nich warto wymienić przede wszystkim zorientowanie na cel i na klienta, komunikatywność, zdolność zarówno kreatywnego, jak i analitycznego myślenia, dużą dozę samodzielności oraz umiejętność efektywnej współpracy z innymi. Pracodawcy cenią też sobie bardzo dobrą organizację pracy własnej, odpowiedzialność oraz kompetencje negocjacyjne. W pracy jako specjalista ds. marketingu ważna jest również odporność na stres i zdolność do prawidłowego wypełniania zadań nawet pod presją czasu.