czym jest rekrutacja?
W firmach o złożonej strukturze organizacyjnej pracuje wielu pracowników. Aby zatrudnić osoby o odpowiedniej wiedzy i kompetencjach, każde profesjonalne przedsiębiorstwo musi przeprowadzać stosowne procesy rekrutacyjne. Zajmują się tym odpowiedni fachowcy, którzy są najczęściej członkami oddzielnego działu HR. Tacy specjaliści ds. rekrutacji odpowiadają za szereg zadań związanych m.in. z oceną kwalifikacji kandydatów do pracy. Ich codzienne obowiązki są odpowiedzialne, ponieważ wpływają na działanie całej organizacji, dlatego też wymaga się od nich konkretnych umiejętności i predyspozycji.
Na początek warto dowiedzieć się, czym w zasadzie jest rekrutacja. W świecie rynku pracy mianem tym nazywa się rodzaj naboru nowych osób, które są zainteresowane objęciem posady w danym przedsiębiorstwie. Polega on na pozyskiwaniu przez firmę odpowiedniej liczby kandydatów w taki sposób, aby później można było przeprowadzić efektywną selekcję ich zgłoszeń. Na proces ten składa się kilka ważnych elementów. Są to przede wszystkim: przeanalizowanie potrzeb przedsiębiorstwa pod względem liczby i jakości zatrudnianego personelu, zaplanowanie rekrutacji, przygotowanie atrakcyjnej oferty zatrudnienia, ocena przesłanych przez kandydatów dokumentów aplikacyjnych, zweryfikowanie umiejętności i wiedzy potencjalnych pracowników oraz decyzja o zatrudnieniu danych osób.
Rekrutacja jest zatem bardzo kompleksowym procesem. Wiąże się przy tym bezpośrednio z zarządzaniem zasobami ludzkimi. W większych firmach odpowiadają za nią pracownicy zatrudnieni w dziale HR, którzy mają odpowiednie kompetencje do przeprowadzania naboru nowych podwładnych.
Przeczytaj również: Jak wygląda rekrutacja pracowników online?
sprawdź oferty pracykim jest specjalista ds. rekrutacji?
Specjalista ds. rekrutacji zajmuje się całokształtem zadań dotyczących procesów naboru nowych pracowników do pracy. Nazywany bywa także po prostu rekruterem, a niekiedy również headhunterem. Jego praca związana jest z tzw. HR-em miękkim.
Podstawowym zadaniem specjalisty do spraw rekrutacji jest prawidłowe dobranie kandydatów do określonych stanowisk pracy w danej firmie. Musi więc on weryfikować, czy kompetencje i predyspozycje potencjalnych pracowników odpowiadają wymaganiom przedsiębiorstwa oraz, czy osoby starające się o zdobycie posady dobrze wpisują się w kulturę organizacyjną stworzoną przez pracodawcę. Oprócz tego w trakcie swojej oceny rekruter powinien brać pod uwagę strategię związaną z zarządzaniem zasobami kadrowymi stosowaną przez konkretną organizację. Wykwalifikowany specjalista ds. rekrutacji musi zatem zarówno dobrze znać specyfikę przedsiębiorstwa i oferowanych przez niego stanowisk, jak i umieć pozyskiwać niezbędne dane na temat aplikujących kandydatów. Oczekuje się też od niego wiedzy związanej z zarządzaniem zasobami ludzkimi i trendami panującymi na rynku zatrudnienia.
-
co robi specjalista do spraw rekrutacji w swojej pracy?
Praca jako specjalista ds. rekrutacji stawia wiele wyzwań. Ze względu na jej kompleksowy charakter wykonujące ją osoby odpowiadają za różnorodne obowiązki. Każda firma może mieć pod tym względem nieco innego wymagania – aby dowiedzieć się, czego oczekuje pracodawca, zazwyczaj wystarczy uważnie przeczytać ofertę pracy. Warto jednak wiedzieć, jakie są najważniejsze zadania zawodowe, które stawia się przed pracownikami ds. rekrutacji. Wśród głównych obowiązków takich specjalistów znajdują się m.in.:
- określenie potrzeb przedsiębiorstwa względem zasobów ludzkich,
- opracowywanie strategii rekrutacyjnych,
- wyznaczanie zasad dotyczących procesów rekrutacyjnych,
- analizowanie ofert zatrudnienia,
- tworzenie i publikowanie ogłoszeń o pracę (w różnych mediach; współcześnie najczęściej w Internecie – na stronie internetowej firmy, portalach z ofertami zatrudnienia, serwisach biznesowo-zawodowych itp.),
- przygotowywanie profilu kandydata, który jak najpełniej odpowiada wymogom danego stanowiska i oczekiwaniom firmy,
- monitorowanie sytuacji związanej ze zmianami na rynku pracy,
- segregacja i selekcja dokumentów aplikacyjnych nadesłanych przez kandydatów (przede wszystkim życiorysów zawodowych i listów motywacyjnych),
- tworzenie baz danych kandydatów,
- kontaktowanie się z kandydatami do pracy,
- przeprowadzanie rozmów rekrutacyjnych,
- przygotowywanie testów dla potencjalnych pracowników (w zależności od stanowiska, np. o charakterze psychologicznym lub sprawdzających predyspozycje potrzebne przy obejmowaniu danej posady),
- analizowanie referencji i rekomendacji,
- korzystanie z innych narzędzi rekrutacyjnych (takich jak np. Assessment Center, wywiad indywidualny, case study, ćwiczenia sytuacyjne, zadania próbne),
- dokonywanie wyboru najlepszych kandydatów,
- współpraca z innymi pracownikami firmy,
- tworzenie niezbędnej dokumentacji (raporty, sprawozdania itp.).
Zakres zadań pracownika do spraw rekrutacji jest więc złożony. Oczywiście wiele zależy od stopnia jego stanowiska – początkujący specjalista będzie miał przed sobą nieco mniej obowiązków.
Sprawdź aktualne oferty pracy w kategorii Specjalista ds. rekrutacji
-
za jakie rodzaje naboru może odpowiadać specjalista ds. rekrutacji?
Warto pamiętać, że rekrutacja może mieć dwojaki charakter. Od tego, z jakim typem ma się do czynienia, zależą w pewnym stopniu działania zajmującego się nią pracownika. Pierwszym rodzajem jest rekrutacja wewnętrzna. Jest ona ukierunkowana na poszukiwanie pracowników do obsadzenia konkretnego stanowiska wśród osób, które są już zatrudnione w danej firmie. Pozwala to na osiągnięcie przez nich awansu – pionowego lub poziomego. Takie rozwiązanie jest korzystne także z perspektywy przedsiębiorstwa – rekrutuje ono bowiem tych, którzy dobrze już znają specyfikę działania danej firmy. W takiej sytuacji specjalista ds. rekrutacji publikuje ogłoszenia o pracę w ograniczonej liczbie kanałów pozwalających na przekazywanie informacji. Oferty mogą znaleźć się m.in. w firmowych biuletynach lub na tablicy ogłoszeń, a także być przesłane za pośrednictwem intranetu. Pracownik ds. rekrutacji, wybierając najlepszych kandydatów, korzysta również z posiadanej przez siebie bazy dokumentów aplikacyjnych. Warto przy tym zaznaczyć, że rekrutacja wewnętrzna może mieć charakter zamknięty (jest skierowana do określonych pracowników) lub otwarty (dotyczy wszystkich podwładnych danej firmy).
Częściej występującym rodzajem rekrutacji jest nabór zewnętrzny. Polega on na pozyskiwaniu nowych pracowników spoza przedsiębiorstwa. Takie rozwiązanie daje o wiele większe możliwości, jednak jest przy tym bardziej kosztowne. Specjalista ds. rekrutacji ma wówczas duże pole do popisu. W ramach poszukiwań osób chętnych do pracy korzysta z wielu kanałów, takich jak chociażby publikowanie ogłoszeń w Internecie, w prasie lub w telewizji. Oprócz tego może uczestniczyć i reprezentować dane przedsiębiorstwo podczas targów pracy, a także współpracować z instytucjami zewnętrznymi, takimi jak urząd pracy, agencja doradztwa zawodowego, biuro pośrednictwa pracy, agencja zatrudnienia czy uczelnie wyższe. W ramach naboru zewnętrznego pracownik ds. rekrutacji często samodzielnie i aktywnie poszukuje też potencjalnych kandydatów poprzez korzystanie z dedykowanych serwisów w Internecie. W tym przypadku istnieją również dwa podtypy rekrutacji, czyli szeroka (skierowana do kandydatów z całego rynku pracy) oraz wąska (nastawiona na poszukiwanie kandydatów z konkretnej części rynku pracy).
Specjalista ds. rekrutacji musi być przygotowany na wypełnianie obowiązków związanych zarówno z naborem zewnętrznym, jak i wewnętrznym. Wszystko zależy oczywiście od wymogów danego przedsiębiorstwa, jednak firmy często łączą ze sobą różne metody, ponieważ daje to najlepsze efekty.
Warto wiedzieć: W jaki sposób pozyskuje się kandydatów do pracy?
jak wygląda praca jako specjalista ds. rekrutacji?
Specjalista do spraw rekrutacji najczęściej wykonuje swoje codzienne obowiązki w biurze zlokalizowanym w siedzibie firmy, w której jest zatrudniony. Zazwyczaj jest członkiem większego zespołu, wraz z którym tworzy dział personalny. W codziennej pracy kontaktuje się więc z innymi specjalistami ds. HR. Często pozostaje też w ścisłej współpracy z pracownikami innych działów – zależy to od tego, do którego z nich przeprowadzana jest rekrutacja.
Choć w tym zawodzie najczęściej obowiązki zawodowe wykonuje się w formie stacjonarnej, pewną popularność zyskuje też praca zdalna jako specjalista ds. rekrutacji. Wynika to ze zmieniających się trendów na rynku zatrudnienia i tego, że niektóre firmy przestawiają się na model albo pracy wykonywanej całkowicie online, albo przynajmniej hybrydowo. Wówczas również rozmowy kwalifikacyjne są przeprowadzane za pośrednictwem narzędzi internetowych. Takie rozwiązanie nie jest jednak jeszcze powszechne – w większości firm preferuje się bezpośrednie kontakty.
Bez względu na miejsce pracy specjalisty ds. rekrutacji zawsze musi on współpracować z ludźmi. Pełni też funkcję reprezentacyjną – jest twarzą całego przedsiębiorstwa. Z tego względu wymaga się od niego nie tylko odpowiednich kwalifikacji, lecz także schludnego wyglądu i formalnego stroju.
-
z czego korzysta specjalista ds. rekrutacji pracowników w codziennej pracy?
Specjalista ds. rekrutacji wykonuje pracę o charakterze biurowym. Z tego względu korzysta z typowych dla niej narzędzi. Swoje podstawowe obowiązki wykonuje za pośrednictwem komputera z zainstalowanym na nim oprogramowaniem biurowym, a także odpowiednim do zarządzania kadrami i operacjami związanymi z HR-em. Oprócz tego, jeśli przeprowadza zdalne rozmowy kwalifikacyjne, musi korzystać ze specjalnych, internetowych komunikatorów. W codziennej pracy stosuje też m.in. telefon, drukarkę, skaner itp.
Zobacz też: Rozmowa kwalifikacyjna przez telefon: na czym polega, jak się przygotować
-
warunki zatrudnienia specjalisty ds. rekrutacji
Praca jako specjalista ds. rekrutacji pracowników odbywa się zazwyczaj w podstawowym systemie czasu pracy. Fachowcy są więc zobowiązani do wykonywania swoich zadań przez średnio 8 godzin dziennie i 40 tygodniowo. Pracują najczęściej na jedną zmianę. W zawodzie tym zdarzają się także nadgodziny. Pracownicy zazwyczaj mogą jednak liczyć na wolne weekendy, a także święta.
Jeśli chodzi o formę podejmowania zatrudnienia, popularnym rozwiązaniem jest zawieranie umowy o pracę. To korzystne rozwiązanie dla pracowników, którzy mają wówczas szansę na stabilną pracę i wszelkie udogodnienia. Czasami specjaliści ds. rekrutacji podejmują też współpracę w ramach B2B lub umowy zlecenia.
-
gdzie może podjąć pracę specjalista ds. rekrutacji?
Specjalista do spraw rekrutacji bez trudu znajdzie zatrudnienie przede wszystkim w średnich i dużych przedsiębiorstwach, w których funkcjonuje odrębny dział HR. Praca czeka na niego w organizacjach działających w różnorodnych branżach. Oferty publikują m.in. firmy produkcyjne, usługowe, handlowe, IT, marketingowe, logistyczne czy medialne. Oprócz tego zatrudnienie możliwe jest w instytucjach o charakterze rządowym, w samorządach, a także w organizacjach pozarządowych. Ponadto specjalistów ds. rekrutacji zatrudniają biura doradztwa personalnego, a także podmioty outsourcingowe. Wówczas wykonują oni swoje obowiązki związane z procesami rekrutacyjnymi na rzecz innych firm niż ta, w której są zatrudnieni.
-
ścieżka awansu pracownika ds. rekrutacji
Praca specjalisty ds. rekrutacji to zajęcie, które gwarantuje rozwój zawodowy zwłaszcza w firmach o rozwiniętej strukturze. W mniejszych przedsiębiorstwach możliwości w tym względzie mogą być ograniczone.
Co do zasady, przygodę z tym zawodem można rozpocząć od stażu lub praktyk – wiele firm oferuje za nie zapłatę. Następnie można objąć stanowisko pomocnicze – dalszą naukę i wdrażanie się w tę profesję gwarantuje praca jako asystent ds. rekrutacji.
Standardowe szczeble kariery w tej branży są też często typowe dla korporacyjnej hierarchii stanowisk. Tym samym można pracować kolejno jako:
- młodszy specjalista ds. rekrutacji,
- samodzielny specjalista ds. rekrutacji,
- starszy specjalista ds. rekrutacji.
To jednak nie koniec drogi zawodowej. Osoby, które są zaangażowane i mają predyspozycje do zarządzania ludźmi, mogą starać się o posadę kierownika lub menedżera działu. Z czasem możliwy jest nawet awans na posadę dyrektora personalnego.
Specjalista ds. rekrutacji może także rozwijać się poza standardowymi strukturami w prywatnych firmach. Rozwiązaniem jest, np. zajmowanie się doradztwem zawodowym w jednostkach oświatowych, a także w urzędach pracy itp.
ile zarabia specjalista ds. rekrutacji?
Zawód specjalisty ds. rekrutacji pracowników może być dochodowym zajęciem. Wysokość miesięcznych zarobków zależy jednak zarówno od samego pracownika, konkretnego stanowiska pracy, firmy, w której jest zatrudniony, jak i całkowitego pakietu wynagrodzenia, w skład którego wchodzi nie tylko wynagrodzenie podstawowe, ale również premia czy inne świadczenia pieniężne.
Pensja uwarunkowana jest więc doświadczeniem i kwalifikacjami danego specjalisty (m.in. staż pracy, znajomość języków obcych, wykształcenie czy dodatkowo realizowane kursy i szkolenia), zakresem obowiązków oraz odpowiedzialności na danym stanowisku pracy, a także chociażby branżą, wielkością i miejscem znajdowania się danego przedsiębiorstwa czy też polityką płacową danej organizacji.
Według portalu wynagrodzenia.pl, mediana miesięcznego wynagrodzenia całkowitego (wynagrodzenie podstawowe, dodatki płacowe oraz premie) deklarowanego przez użytkowników tego portalu, z podziałem na stopień stanowiska, kształtuje się następująco:
- młodszy specjalista ds. rekrutacji – miesięczne zarobki na poziomie 5380 zł brutto,
- samodzielny specjalista ds. rekrutacji – pensja około 6610 zł brutto na miesiąc,
- starszy specjalista ds. rekrutacji – wynagrodzenie rzędu 8970 zł brutto miesięcznie.
Profesja ta może być więc naprawdę opłacalna.
*Dane dotyczące wynagrodzeń podane na stronie wynagrodzenia.pl z listopada 2024 r.
Portal kalkuluje medianę wynagrodzeń bazując na grupie ok. 1000 (w przypadku tego stanowiska) respondentów, którzy dobrowolnie deklarują wysokość swojego wynagrodzenia na tym stanowisku. Mediana oznacza tutaj, że połowa badanych deklaruje, że zarabia poniżej podanej mediany, a połowa powyżej tej wartości.
jak zostać specjalistą ds. rekrutacji?
Nie ma odgórnie ustalonej, formalnej drogi do wykonywania zawodu specjalisty ds. rekrutacji. Najczęściej jednak firmy mają sprecyzowane oczekiwania. Przede wszystkim chętnie zatrudniają osoby z wykształceniem wyższym, umiejętnościami zdobytymi na studiach z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi, psychologii, socjologii, marketingu lub ekonomii. Mile widziane jest też oczywiście ukończenie studiów podyplomowych z obszaru HR-u.
Firmy poszukują też osób przynajmniej z minimalnym doświadczeniem związanym z rekrutacjami. Alternatywą jest czasami wcześniejsza praca w dziale obsługi klienta. Ważne są też oczywiście konkretne umiejętności i kompetencje.
-
umiejętności, które powinien mieć specjalista ds. rekrutacji
Aby pracować jako specjalista ds. rekrutacji, trzeba mieć stosowną wiedzę i umiejętności. Przedsiębiorstwa wymagają zazwyczaj:
- wiedzy na temat technik i procesów związanych z rekrutacją,
- znajomości regulacji zapisanych w prawie pracy,
- bardzo dobrej obsługi komputera,
- bardzo dobrej znajomości języka obcego (zazwyczaj angielskiego, choć poszukiwani są także rekruterzy z ukraińskim, niemieckim, francuskim czy hiszpańskim),
- posiadania prawa jazdy kat. B (nie zawsze jest to warunek konieczny),
- wiedzy na temat korzystania z różnych narzędzi rekrutacyjnych, w tym organizowania Assessment Center, przygotowywania testów psychologicznych i badających predyspozycje itp.
Konkretne wymogi odnośnie umiejętności pracownika ds. rekrutacji uzależnione są od oczekiwań i potrzeb danego przedsiębiorstwa. Wiele firm wymaga także np. rozeznania w branży, na której skupia się ich główna działalność.
Dowiedz się, na czym polegają sesje Assessment Center
-
pożądane predyspozycje specjalisty do spraw rekrutacji pracowników
Umiejętności twarde są bardzo ważne, jednak nie mniej istotne mogą okazać się pewne cechy i predyspozycje. Powinien je mieć już młodszy specjalista ds. rekrutacji, który dopiero rozpoczyna karierę. Pomogą mu one w rozwoju zawodowym i ułatwią jego pracę.
Specjalista ds. rekrutacji pracowników powinien być przede wszystkim komunikatywny i umieć łatwo nawiązywać kontakty. Wymaga się od niego także dużej kultury osobistej oraz zdolności budowania relacji z innymi. Ponadto musi on cechować się umiejętnością przeprowadzania odpowiednich obserwacji, a następnie wyciągania z nich wniosków. Liczą się także zdolności negocjacyjne, odpowiednia doza kreatywności pozwalająca na zdobywanie ciekawych informacji o kandydatach, odpowiedzialność i bardzo dobra organizacja pracy własnej. Przydatna może się też okazać odporność na stres oraz zdolność pracowania pod presją. Oprócz tego od specjalisty ds. rekrutacji oczekuje się chęci do podnoszenia swoich kwalifikacji i ciągłego rozwoju, który pozwala na efektywne wykonywanie obowiązków zawodowych i pozostanie na bieżąco z wszelkimi nowinkami.