kto to jest specjalista SEO?
Specjalista ds. SEO to dość wymagająca profesja. Potrzebne są w niej złożone kompetencje z różnych obszarów – zarówno bardziej techniczne zdolności związane z obsługą konkretnych narzędzi, jak i umiejętności miękkie, takie jak chociażby kreatywność. To przy tym bardzo ciekawy zawód, który pozwala na rozwój. Warto wiedzieć, czym się charakteryzuje praca jako specjalista SEO.
Czym jest SEO?
Najpierw należy przybliżyć, czym właściwie jest SEO. Nazwa ta stanowi skrót od angielskiego terminu Search Engine Optimization. Tłumaczy się go jako optymalizację dla wyszukiwarek internetowych. Dobrze oddaje to charakter tego pojęcia. Mianem SEO określa się bowiem proces odpowiedniego optymalizowania stron internetowych pod popularne wyszukiwarki internetowe w taki sposób, by zwiększyła się ich widoczność w sieci oraz ruch z wyników wyszukiwania. Dzięki temu możliwe jest dotarcie do większej liczby odbiorców, co ma ważne znaczenie marketingowe.
W codziennej praktyce SEO bywa nazywane również pozycjonowaniem stron internetowych. Składa się na nie szereg różnorodnych działań z pogranicza marketingu oraz IT. W ich ramach można więc optymalizować rozmaite elementy stron, w tym m.in. ich strukturę, warstwę techniczną oraz znajdujący się na nich content. Oprócz tego trzeba dbać o procesy off-site, czyli tzw. link building (linkowanie zewnętrzne). To swego rodzaju budowa profilu linków prowadzących do danej witryny. Proces ten polega na zdobywaniu ich z zaufanych źródeł o odpowiedniej wartości.
aktualne oferty pracyspecjalista SEO – kto to taki?
Specjalista ds. SEO to inaczej specjalista ds. pozycjonowania, pozycjoner stron internetowych lub z angielskiego – SEO specialist. W ofertach pracy można spotkać się z tymi wszystkimi nazwami i zawsze odnoszą się do jednego zawodu. Osoba, która go wykonuje, zajmuje się działaniami mającymi sprawić, że strony internetowe uzyskają, a następnie utrzymają wysoką pozycję w wyszukiwarce internetowej. Składa się na to szereg obowiązków wchodzących w skład procesów SEO. Ich cel stanowi doprowadzenie do zwiększenia liczby osób, które odwiedzają daną witrynę. Kluczowy jest przy tym wzrost tzw. ruchu organicznego. Odnosi się on do użytkowników, którzy weszli na stronę poprzez kliknięcie odnośnika znajdującego się w wyszukiwarce internetowej, jednocześnie niebędącego tam w ramach opłaconej reklamy. Dzięki staraniom specjalisty ds. SEO witryny uzyskują więc wysokie pozycje w wyszukiwarkach na tzw. frazy kluczowe. To słowa lub ciągi słów, które użytkownicy wpisują w internecie w celu wyszukania interesujących ich artykułów i stron.
Warto zaznaczyć, że specjalista ds. SEO zajmuje się pozycjonowaniem stron pod konkretne wyszukiwarki internetowe i ich algorytmy. W Polsce najczęściej dostosowuje się działania pod wyszukiwarkę Google. Taki pracownik musi na bieżąco aktualizować swoją wiedzę na jej temat, w tym śledzić zmieniające się wytyczne i standardy oraz zalecane metody postępowania. Na tej podstawie dobiera stosowne sposoby i techniki pozwalające na uzyskiwanie jak najlepszych wyników. Widać więc wyraźnie, że zawód ten wymaga stałego dokształcania się. Specjalista SEO nie może sobie pozwolić na zastój.
Jaki zakres obowiązków ma specjalista ds. SEO?
Specjalista ds. SEO odpowiada za szereg różnorodnych działań. Wykonuje zadania z obszaru analityki, marketingu oraz IT, co wymaga od niego szerokich kompetencji. Konkretny zakres jego obowiązków zależy od wymagań i oczekiwań zatrudniającej go firmy. Wpływ na nie ma również poziom stanowiska danego pracownika – młodszy specjalista SEO odpowiada za mniej złożone kwestie niż doświadczony fachowiec. Można jednak wymienić najważniejsze aktywności osoby pracującej w takim zawodzie. Specjalista ds. pozycjonowania odpowiada m.in. za:
- branie udziału w określaniu celów biznesowych danego przedsiębiorstwa i przygotowywanie na tej podstawie strategii działania;
- przeprowadzenie audytu SEO, w tym m.in. przeanalizowanie kodu danej witryny internetowej oraz znajdujących się na niej treści i linków (w celu sprawdzenia, czy poszczególne elementy odpowiadają wytycznym i wymogom wyszukiwarek internetowych), znalezienie ewentualnych błędów i zaproponowanie rozwiązań, które mogą zwiększyć widoczność strony;
- podejmowanie działań z zakresu optymalizacji stron internetowym, w tym m.in. zidentyfikowanie odbiorców treści, dobieranie odpowiednich słów kluczowych, ulepszanie kodu strony, przygotowanie planu rozwijania contentu, wybranie odpowiednich metod prowadzących do zwiększenia popularności witryny;
- opracowanie strategii link buildingu;
- bieżące monitorowanie działań podejmowanych przez konkurencję;
- analizowanie wyników podejmowanych działań;
- przygotowywanie raportów;
- podejmowanie współpracy z innymi pracownikami (w tym copywriterami, grafikami komputerowymi, marketingowcami itp.).
Podczas wypełniania codziennych zadań specjalista SEO używa odpowiednich narzędzi. Musi doskonale znać się na ich obsłudze. Jego zadania zawodowe wymagają też szerokiej wiedzy technicznej i marketingowej oraz świetnego zrozumienia działania wyszukiwarek internetowych.
Zobacz też: Operator maszyn CNC – zarobki, wymagania, obowiązki
jak wygląda praca specjalisty SEO?
Specjalista do spraw SEO może wypełniać swoje zadania w przestrzeni biurowej. Robi to w dużej mierze samodzielnie, choć musi też kontaktować się ze współpracownikami i przełożonymi. Zazwyczaj pracuje w siedzibie danego przedsiębiorstwa – często w jednym pomieszczeniu z innymi osobami, głównie z działu marketingu lub e-commerce. Pozwala mu to na swobodną współpracę z różnymi fachowcami. Dotyczy to zatrudnienia zwłaszcza w większych firmach. W mniejszych podmiotach specjalista SEO może mieć mniej natężone kontakty z innymi pracownikami.
Podczas wykonywania codziennych obowiązków pozycjoner stron internetowych korzysta oczywiście z komputera z dostępem do internetu, z zainstalowanym odpowiednim oprogramowaniem. Wykorzystuje też przeznaczone do jego pracy narzędzia. Oprócz tego w firmie ma do dyspozycji inny sprzęt biurowy. Warto przy tym podkreślić, że ponieważ przez większość czasu praca specjalisty SEO odbywa się przed ekranem komputera, może on wykonywać ją zdalnie lub hybrydowo. Coraz więcej przedsiębiorstw oferuje jedną z takich opcji.
Warunki zatrudnienia na stanowisku specjalisty ds. SEO
Popularną formą zatrudnienia specjalisty ds. SEO jest umowa o pracę. To zazwyczaj pożądane rozwiązanie z perspektywy pracownika. Gwarantuje mu bowiem poczucie stabilizacji zawodowej. Umożliwia także korzystanie z wszystkich przydatnych udogodnień dla „etatowców” – daje prawo m.in. do płatnych urlopów w określonym wymiarze, dodatku za pracę w nadgodzinach oraz odprawy, jeśli zdarzy się zwolnienie grupowe. Czasami firmy proponują też podpisanie umowy-zlecenia – ma to miejsce zwłaszcza w przypadku mniej doświadczonych pracowników zatrudnianych na stanowisko młodszego specjalisty SEO. Jeszcze inne rozwiązanie stanowi kontrakt B2B. Pozycjoner stron internetowych prowadzi wówczas jednoosobową działalność gospodarczą i w jej ramach nawiązuje współpracę z daną firmą lub z kilkoma podmiotami jednocześnie. Daje mu to większe poczucie swobody i szansę na wyższe zarobki.
Specjalista SEO najczęściej wypełnia codzienne zadania w podstawowym systemie czasu pracy, w trybie jednozmianowym. Oznacza to, że ma standardowe godziny wykonywania obowiązków zawodowych. To 8 godzin dziennie i 40 godzin tygodniowo – specjalista SEO pracuje więc od poniedziałku do piątku, np. od 8.00 do 16.00, od 9.00 do 17.00 lub od 10.00 do 18.00. Czasami musi jednak zostać po godzinach, zwłaszcza jeżeli zajmuje się ważnymi i pilnymi projektami.
Przeczytaj również: Odzież robocza – kiedy pracodawca powinien zapewnić ją podwładnym?
Gdzie może podjąć pracę specjalista SEO?
Specjalista ds. SEO ma szerokie możliwości zatrudnienia. Praca czeka na niego zarówno w dużych, jak i w mniejszych firmach. Często są one zlokalizowane w większych miastach i to właśnie tam najłatwiej zdobyć posadę.
Miejscem zatrudnienia specjalisty SEO mogą być różnego typu agencje: marketingowe, reklamowe, interaktywne, digitalowe lub specjalizujące się właśnie w pozycjonowaniu. Oprócz tego możliwe jest podjęcie współpracy z jednym z software house’ów. W praktyce rekrutacje na stanowisko specjalisty ds. SEO prowadzą różnorodne przedsiębiorstwa, które mają swój dział marketingu i stronę internetową oraz prężnie działają w internecie. Mogą to być firmy z różnych sektorów, np. spożywczego, elektronicznego, kosmetycznego, IT, finansowego, telekomunikacyjnego i wielu innych.
Ścieżka awansu zawodowego w zawodzie specjalisty ds. SEO
Praca jako specjalista ds. pozycjonowania daje spore możliwości rozwoju. Często karierę rozpoczyna się od roli praktykanta lub stażysty. Pozwala to zapoznać się branżą oraz zdobyć podstawową wiedzę i kompetencje. Następnie można pracować kolejno jako:
- młodszy specjalista SEO (tzw. junior) – to pracownik, który wciąż ma niewielkie doświadczenie i szlifuje swoje umiejętności pod nadzorem bardziej zaawansowanych pracowników;
- samodzielny specjalista SEO – pełnoprawny fachowiec, który może kompleksowo odpowiadać za kluczowe kwestie związane z pozycjonowaniem stron;
- starszy specjalista SEO (tzw. senior) – czyli osoba z kilkuletnim doświadczeniem, która wyróżnia się bardzo szeroką wiedzą i złożonymi kompetencjami.
To najbardziej typowa ścieżka kariery. Wiele firm, zwłaszcza tych największych, również daje szanse na dalszy rozwój. Zaangażowane i pracowite osoby mogą objąć stanowisko managera SEO lub pracować jako Head of SEO. To posady kierownicze. Ich zdobycie wiąże się z obszernymi obowiązkami, w tym z zarządzaniem zespołem i podejmowaniem kluczowych decyzji dla funkcjonowania danego działu.
ile zarabia specjalista SEO?
Kwestia tego, ile zarabiają specjaliści SEO, zależy od różnych czynników i zmiennych. To wielkość, lokalizacja i branża, w której funkcjonuje dany podmiot oraz doświadczenie zawodowe i kompetencje pracownika. Aby zobaczyć, jak kształtują się wynagrodzenia w tej branży, warto odwołać się do danych* pokazujących medianę na poszczególnych stanowiskach:
- młodszy specjalista SEO może liczyć na 4660 zł brutto miesięcznie (najlepiej opłacani otrzymują od 5620 zł brutto w górę);
- samodzielny specjalista ds. SEO otrzymuje 6640 zł brutto miesięcznie (pracownicy z najwyższymi wynagrodzeniami mogą liczyć na pensję w wysokości od 8030 zł brutto w górę);
- starszy specjalista SEO dostaje 8860 zł brutto (najlepiej opłacani otrzymują od 10760 zł brutto w górę).
Praca specjalisty ds. pozycjonowania jest dobrze płatna, zwłaszcza na dalszych etapach kariery. Warto więc cały czas się rozwijać i stopniowo piąć po szczeblach awansu zawodowego.
* Dane pochodzą z portalu wynagrodzenia.pl z listopada 2024 roku.
Pozafinansowe dodatki do wynagrodzenia w pracy specjalisty ds. pozycjonowania
Specjaliści do spraw SEO otrzymują też często pakiety atrakcyjnych benefitów pozapłacowych, co ma motywować ich do pracy i utrzymywać zaangażowanie. Wśród najpopularniejszych dodatków znajduje się prywatna opieka medyczna oraz karty sportowe pozwalające na wejście na siłownię itp. Często można także spotkać się z możliwością pracy zdalnej, imprezami integracyjnymi oraz ubezpieczeniem na życie. Jeśli chodzi o pracowników pracujących stacjonarnie, to wielu z nich może liczyć na typowo korporacyjne benefity, np. owoce i warzywa w biurze. Niektórzy pracodawcy dofinansowują również szkolenia swoich podwładnych.
jak zacząć pracę w SEO?
Nie ma jednej odpowiedzi na pytanie, jak zostać specjalistą SEO. Istnieje kilka dróg do wykonywania tego zawodu, różne mogą być również wymogi pracodawców. Niektórzy z nich oczekują wykształcenia wyższego, najlepiej na kierunku związanym z marketingiem. Często jednak nie stanowi to warunku koniecznego i wystarczy ukończenie szkoły średniej. W tym zawodzie najważniejsze są: konkretna wiedza oraz określone kompetencje zarówno marketingowe, jak i techniczne czy analityczne. Można spróbować zdobyć je na własną rękę, czytając literaturę branżową i materiały dostępne w sieci. Dobrym pomysłem jest też uczestnictwo w kursach ukierunkowanych na zdobywanie umiejętności z obszaru SEO. Na rynku można obecnie znaleźć wiele tego typu szkoleń.
Należy pamiętać, że pracę w tym zawodzie dobrze jest rozpocząć od stażu. W jego trakcie można nauczyć się najwięcej, ponieważ wiedzę wykorzystuje się w praktyce i to pod okiem doświadczonych specjalistów. Pozwoli to również stworzyć portfolio pierwszych zrealizowanych projektów, co pomoże w przyszłości w zdobyciu pełnoprawnej posady. Warto przy tym wiedzieć, że wiele firm oferujących pozycje stażowe później umożliwia stażystom awans na stanowisko młodszego specjalisty SEO. Jest to więc bardzo dobre rozwiązanie na początek kariery.
Co powinien umieć specjalista SEO?
Każdy specjalista SEO powinien mieć zestaw rozwiniętych umiejętności z różnych obszarów. Oczywiście od doświadczonych pracowników wymaga się o wiele więcej niż od początkujących. Warto jednak znać podstawowy zestaw kompetencji specjalistów SEO. Wśród nich znajduje się przede wszystkim:
- wiedza na temat optymalizacji stron internetowych (zarówno on-site, jak i off-site oraz związana z poziomem technicznym);
- umiejętność obsługi systemów CMS, czyli zarządzania treścią (np. WordPress);
- znajomość podstaw tworzenia contentu wspierającego SEO;
- dobra obsługa narzędzi analitycznych (np. Google Analytics);
- znajomość ważnych narzędzi SEO (np. Senuto, Ahrefs, Google Search Console);
- kompetencje z zakresu obsługiwania serwerów i hostingu;
- znajomość praktycznych podstaw programowania (zwłaszcza związanych z HTML i CSS, przydaje się też znajomość języka PHP);
- zrozumienie, czym jest User Experience (tzw. UX);
- ogólna wiedza z obszaru digital marketingu.
Jak widać, umiejętności specjalisty SEO są złożone. Od takiego pracownika oczekuje się też zazwyczaj znajomości języka obcego, najczęściej angielskiego.
jakie cechy powinien mieć specjalista do spraw SEO?
Kompetentny specjalista SEO poza umiejętnościami twardymi musi mieć stosowne predyspozycje do pracy w zawodzie. Najlepiej, aby wyróżniał się przede wszystkim zdolnościami analitycznymi i technicznymi oraz kreatywnością i twórczym myśleniem. Powinien też potrafić sprawnie łączyć działania z różnego obszaru. Oprócz tego oczekuje się od niego zarówno samodzielności, jak i umiejętności pracy zespołowej oraz komunikatywności. Specjalista ds. SEO powinien być rzetelny, dokładny i odpowiedzialny. Często pracuje pod presją czasu, dlatego musi być odporny na stres. Ponieważ w jego branży wszystko szybko się zmienia, powinien także chcieć aktualizować swoją wiedzę i cały czas się dokształcać. Pozwoli mu to poprawnie i efektywnie wypełniać najważniejsze obowiązki, a przy tym rozwijać się zawodowo.