Każdy wie, jak ważne jest pierwsze wrażenie dla tworzenia pozytywnych doświadczeń. Jednak wiele firm wciąż nie przemyślało tego, jak prezentują w oczach nowych pracowników. W ciągu pierwszych tygodni i miesięcy pracy w firmie, pracownik buduje opinie i przekonania na temat nowego miejsca pracy, a jakość jego wprowadzenia może mieć znaczący wpływ na jego zaangażowanie i retencję pracowników.
I tu właśnie wkracza onboarding. Starannie planując i wdrażając wysokiej jakości proces onboardingu, który daje nowym pracownikom narzędzia i wiedzę potrzebną do wykonywania pracy, integruje ich z kulturą firmy i tworzy zaufanie, którego potrzebują, aby się rozwijać, dział HR może znacznie poprawić ogólną kondycję i wydajność organizacji.
Jeśli szukasz sposobu na usprawnienie procesu onboardingu, ten artykuł przybliży kilka głównych powodów, dla których warto zacząć jak najszybciej.
zwiększona retencja
Liczne ankiety i badania pokazują, że pracownicy, którzy przeszli wysokiej jakości onboarding, zostają w firmie na dłużej. Przykładowo, to badanie akademickie inżynierów oprogramowania w firmie finansowej z listy Fortune 500 wykazało, że ci, którzy przeszli przez rozszerzony proces onboardingu, mieli 92% roczny wskaźnik retencji - w porównaniu do 82% dla tych, którzy nie otrzymali rozszerzonego onboardingu. W czasach poważnego niedoboru kandydatów, zwiększenie retencji o 10 punktów procentowych może w znaczący sposób wpłynąć na wzrost przewagi konkurencyjnej.
większe zaangażowanie pracowników
Rozpoczęcie nowej pracy powinno być ekscytującym, pełnym nadziei czasem - ale dla wielu nowych pracowników wiąże się z rozczarowaniem. Badanie przeprowadzone na ponad 1000 amerykańskich pracownikach przez firmę Paychex świadczącą usługi HR wykazało, że tylko połowa z nich była zadowolona ze swojego onboardingu. Zgodnie z wynikami:
- Jedna na trzy osoby określiła swój ostatni onboarding jako "mylący".
- Jeden na czterech stwierdził, że było to "nudne"
- jeden na pięciu określił ją jako "zdezorganizowaną"
Pozytywne doświadczenia zawodowe, godne zaufania przywództwo oraz odpowiednie narzędzia i szkolenia są kluczowe dla zaangażowania pracowników - więc niezapewnienie ich podczas wdrażania doprowadzi do niezaangażowanych pracowników.
silniejsza marka pracodawcy
Dobra reputacja wśród osób poszukujących pracy jest istotnym elementem silnej marki pracodawcy - ale jest też jednym z najtrudniejszych do zbudowania. Jeśli poświęciłeś czas i pieniądze, aby stać się atrakcyjnym pracodawcą, ale reputacja pracodawcy została nadszarpnięta przez niezadowolonego pracownika, który odszedł po sześciu miesiącach, przekonasz się, jak ważny jest onboarding. Badania wykazały, że prawie jeden na pięć zespołów HR twierdzi, że problemy w ich programie onboardingowym zaszkodziły ich marce pracodawcy.
skuteczniejsza integracja dla pracowników zdalnych
Dla tysięcy pracowników na całym świecie ankietowanych w naszym własnym badaniu Workmonitor, pewien stopień pracy zdalnej jest korzyścią dla około 40% z nich. Okazało się również, że 37% z nich rozważyłoby odejście z pracy, gdyby byli zmuszeni spędzać więcej czasu w biurze.
Taka jest rzeczywistość - ale kiedy pracują z domu, trudniej jest im uczestniczyć w codziennym życiu biurowym. Zdalny proces onboardingu, który tworzy poczucie przynależności i wykorzystuje korzyści płynące z pracy zdalnej, może sprawić, że pracownicy zdalni poczują się w swoich zespołach jak w domu - i zmniejszyć ryzyko spadku poziomu ich zaangażowania.
niższe koszty związane z zatrudnianiem
Zwiększający retencję efekt dobrego programu onboardingowego może prowadzić do znacznie bardziej efektywnej kosztowo kadry. W sytuacji wysokiej rotacji pracowników organizacja wydaje pieniądze na zatrudnianie nowych pracowników, szkolenie ich i czekanie, aż ich produktywność osiągnie optymalny poziom - tylko po to, by pracownicy odeszli, zanim firma zauważy jakiekolwiek korzyści. Dodatkowo, firma musi zatrudnić zastępców, ryzykując, że ta sama sytuacja się powtórzy.
Zmniejszenie wczesnej rotacji poprzez inwestowanie w plan wdrażania pracowników może zatem znacznie obniżyć koszty, dzięki czemu dział HR może mieć duży wpływ na wyniki finansowe firmy.
Aby dowiedzieć się, jak te koszty wyglądają w Twojej firmie, pobierz nasz kalkulator. W kalkulatorze wystarczy uzupełnić kilka szczegółów na temat pracowników i obecnego wskaźnika rotacji, aby poznać całkowite koszty zatrudniania, szkoleń i utraconej produktywności - i zobaczyć, ile można zaoszczędzić dzięki niewielkiemu zmniejszeniu rotacji.