Współczesna rewolucja w obszarze sztucznej inteligencji (artificial intelligence, AI) trwa już od ponad dekady, ale wysoce zaawansowane narzędzia sztucznej inteligencji stały się łatwo dostępne dla większej liczby pracowników dopiero niedawno.
Narzędzia sztucznej inteligencji, zdolne do generowania imponujących treści tekstowych lub graficznych w odpowiedzi na proste polecenia, były prawdziwym przełomem. Już teraz są one standardową częścią zestawu narzędzi dla użytkownika, który używa ich do szukania pomysłów, tworzenia szybkich wizualizacji i uzyskiwania natychmiastowych informacji zwrotnych od cyfrowego współpracownika.
Niegeneratywna sztuczna inteligencja również zwiększyła moc istniejących narzędzi cyfrowych, umożliwiając profesjonalistom wykorzystanie ich do wykrywania wzorców i analizy niesformatowanych danych w celu usprawnienia przepływu pracy.
Sztuczna inteligencja to potężne narzędzie – ale z wielką mocą wiąże się wielka odpowiedzialność. Ograniczenia i zagrożenia związane ze sztuczną inteligencją zostały dobrze udokumentowane – obejmują one problemy związane z własnością intelektualną treści wytworzonych przez narzędzia generatywnej sztucznej inteligencji, jak również błędne wzorce rozumowania, które wzmacniają powszechne ludzkie uprzedzenia.
Z tego powodu firmy wykorzystujące i rozwijające narzędzia sztucznej inteligencji starają się korzystać z niej w sposób odpowiedzialny i etyczny. Jest to podejście, zgodnie z którym szuka się pozytywnych zastosowań sztucznej inteligencji i dąży do udostępniania jej większej grupie osób, a jednocześnie podejmuje się działania w celu złagodzenia poważnych zagrożeń.
Narzędzia sztucznej inteligencji nie znikną, a w przyszłości będą jeszcze bardziej zaawansowane i szeroko stosowane niż obecnie. Nadszedł więc czas, aby każde przedsiębiorstwo zaczęło myśleć o tym, jak można wykorzystać sztuczną inteligencję w organizacji w sposób odpowiedzialny i etyczny. Tego artykułu nie należy postrzegać jako porady prawnej lub porady dotyczącej zgodności z przepisami; ma on jedynie na celu wyjaśnienie, co w praktyce oznacza odpowiedzialne korzystanie ze sztucznej inteligencji i jak zachęcić do odpowiedzialnego korzystania ze sztucznej inteligencji w swojej firmie.
na czym polega odpowiedzialne korzystanie ze sztucznej inteligencji?
Chociaż podstawowe zasady są takie same, istnieją różne definicje odpowiedzialnego korzystania ze sztucznej inteligencji. Według spółki Google, która intensywnie inwestuje we własne narzędzia sztucznej inteligencji:
„Odpowiedzialne korzystanie ze sztucznej inteligencji uwzględnia społeczny wpływ rozwoju i skali technologii [sztucznej inteligencji], w tym potencjalne szkody i korzyści”.
Korzystamy ze sztucznej inteligencji zgodnie z naszymi Zasadami dotyczącymi sztucznej inteligencji. Randstad korzysta ze sztucznej inteligencji w sposób przejrzysty, sprawiedliwy i inkluzywny oraz tylko wtedy, gdy jest to korzystne dla wszystkich; zapewnia ludzki nadzór i poszanowanie ludzkiej autonomii, a także bezpieczeństwo i wreszcie osoby, które wdrażają jakikolwiek system sztucznej inteligencji, są rozliczane ze swoich działań.
We wszystkich działaniach związanych ze sztuczną inteligencją warto dążyć do postępowania w sposób odpowiedzialny, koncentrując się zawsze na uczciwości, odpowiedzialności, bezpieczeństwie i prywatności. Microsoft, kolejna główna siła napędowa transformacji sztucznej inteligencji, definiuje odpowiedzialne korzystanie z systemów sztucznej inteligencji jako sprawiedliwe, niezawodne i bezpieczne, prywatne i bezpieczne, inkluzywne, przejrzyste i odpowiedzialne.
Dokładna definicja odpowiedzialnego korzystania ze sztucznej inteligencji w Twojej firmie może być nieco inna. Ale podstawowe znaczenie będzie takie samo – wykorzystywanie sztucznej inteligencji w sposób etyczny, zgodny z prawem, pozytywny i inkluzywny. Oznacza to wykorzystywanie sztucznej inteligencji do dopełniania i zwiększania ludzkich możliwości przy jednoczesnym zmniejszaniu wpływu typowych ludzkich uprzedzeń, a nie do całkowitego zastępowania ludzi.
jak odpowiedzialnie korzystać ze sztucznej inteligencji w przedsiębiorstwie
W zależności od przedsiębiorstwa i jego wcześniejszych doświadczeń ze sztuczną inteligencją, istnieje wiele sposobów na stworzenie jednej definicji, na czym polega odpowiedzialne korzystanie ze sztucznej inteligencji i wprowadzenie jej w życie w całym przedsiębiorstwie. Jednak większość firm korzysta z jednego lub więcej z poniższych sposobów:
szkolenia w zakresie odpowiedzialnego korzystania ze sztucznej inteligencji
Mało prawdopodobne jest wprowadzenie nowego, ważnego narzędzia, takiego jak system CRM lub ATS, bez zapewnienia pracownikom odpowiedniego szkolenia. Kiedy więc nowa technologia, taka jak sztuczna inteligencja, zaczyna przenikać do wszystkich części przedsiębiorstwa, równie ważne jest, aby upewnić się, że Twój zespół wie, jak z niej korzystać w sposób właściwy i odpowiedzialny.
Odkąd przyjazne dla użytkownika narzędzia generatywnej sztucznej inteligencji stały się powszechnie używane, ich popularność tylko się zwiększyła. Niedoświadczeni użytkownicy sztucznej inteligencji mogą postrzegać te narzędzia jako całkowicie pozytywne i wolne od ryzyka, i nie dostrzegać potencjalnych zagrożeń – takich jak kwestie bezpieczeństwa danych, naruszenia własności intelektualnej oraz niesprawiedliwość i stronniczość spowodowane między innymi przez niskiej jakości danymi wykorzystanymi do szkolenia systemu.
Szkolenie jest okazją do rozwiania mitów na temat sztucznej inteligencji i poinformowania pracowników o wadach i ograniczeniach tej technologii. Gdy poznają wszystkie fakty, będą w stanie wykorzystać zalety sztucznej inteligencji, unikając jednocześnie jej najpoważniejszych zagrożeń.
Obecni pracownicy również chcą szkoleń. Zgodnie z wynikami badania Workmonitor przeprowadzonym przez Randstad z udziałem ponad 27 000 pracowników na całym świecie, sztuczna inteligencja znalazła się na szczycie listy umiejętności, które respondenci chcieliby rozwijać. Badanie PwC obejmujące ponad 54 000 pracowników przyniosło podobne wyniki, stwierdzając w dużej mierze pozytywne nastawienie respondentów do sztucznej inteligencji w miejscu pracy. Kształcenie pracowników w zakresie kluczowych umiejętności sztucznej inteligencji i sposobu korzystania z technologii jako pomocnego narzędzia, może uczynić ich pewnymi siebie, skutecznymi użytkownikami sztucznej inteligencji i zapewnić im potrzebną wiedzę.
monitorowanie wykorzystywania sztucznej inteligencji i angażowanie pracowników
Nie można również wdrożyć w organizacji nowego narzędzia, takiego jak system CRM, a następnie nigdy nie sprawdzić, jak jest ono używane. Aby zapewnić sukces, zespoły pracujące z tym narzędziem stale dostosowywały swoje procesy i badały nowe funkcje, sprawdzając, co działa i upewniając się, że narzędzie jest używane prawidłowo. Twoje przedsiębiorstwo powinno zrobić to samo ze swoimi narzędziami sztucznej inteligencji, aby zapewnić ich odpowiedzialne użytkowanie.
Na poziomie operacyjnym wyznaczenie konkretnych pracowników jako „właścicieli” narzędzi sztucznej inteligencji pomaga gromadzić wiedzę i budować odpowiedzialność. Zaznajomienie tych osób z zasadami odpowiedzialnego korzystania ze sztucznej inteligencji pomaga im również w ocenie nowych zastosowań i zapobiega nienadzorowanemu wykorzystaniu potężnych narzędzi sztucznej inteligencji w nowych obszarach firmy.
Na wyższym poziomie regularne ankiety mogą pomóc kadrze kierowniczej dowiedzieć się, w jaki sposób sztuczna inteligencja jest obecnie wykorzystywana w organizacji i jak jej wykorzystywanie jest rozłożone w czasie – dzięki czemu nie zaskoczą Cię potencjalne problemy związane ze sztuczną inteligencją.
Krótko mówiąc, nowych narzędzi sztucznej inteligencji nie należy wdrażać na zasadzie „zrób i zapomnij”. Zamiast tego pracownicy powinni zrozumieć, jak ważne w korzystaniu ze sztucznej inteligencji jest krytyczne myślenie i pracować nad ulepszaniem i rozwijaniem wykorzystywania narzędzi w miarę upływu czasu.
jasne i odpowiedzialne zarządzanie sztuczną inteligencją i polityka w tym zakresie
Opracowanie jasnych dokumentów dotyczących zarządzania sztuczną inteligencją i stworzenie wspólnej definicji odpowiedzialnego korzystania ze sztucznej inteligencji jest jedną z najważniejszych kwestii. Każdy może inaczej rozumieć pojęcie „odpowiedzialnego korzystania”, a zdefiniowana polityka dotycząca sztucznej inteligencji, zatwierdzona przez kadrę kierowniczą i rozpowszechniona wśród wszystkich pracowników, sprawi, że wszyscy będą rozumieć je w ten sam sposób. Dzięki temu członkowie zespołu mają wytyczne, z których mogą korzystać, gdy nie są całkowicie pewni, że zaplanowane przez nich zadanie dla sztucznej inteligencji jest dopuszczalne i odpowiedzialne.
Nasze szablony do tworzenia własnych zasad i polityk dotyczących sztucznej inteligencji to świetne zasoby, z których można skorzystać na początku opracowywania oficjalnego stanowiska swojej firmy w sprawie sztucznej inteligencji. Ale jeśli dopiero zaczynasz i chcesz mieć pewność, że zadajesz właściwe pytania dotyczące sztucznej inteligencji, pobierz nasz schemat, który pomoże Ci określić przypadki odpowiedzialnego korzystania ze sztucznej inteligencji w swojej organizacji. Dzięki serii pytań, pomoże Ci ocenić konkretne przypadki użycia sztucznej inteligencji i określi, czy można je uznać za odpowiedzialne, czy też należy je dopracować przed wdrożeniem ich w firmie.