Poprawa wskaźnika utrzymania pracowników to kluczowa strategia kadrowa w zakładach produkcyjnych, dzięki której można sobie zapewnić dostępność wyszkolonych, doświadczonych pracowników zapewniających stabilny przepływ pracy. Dodatkowo, jeżeli chcesz przyjmować nowe zamówienia albo wprowadzić w przedsiębiorstwie innowacje cyfrowe albo technologiczne, potrzebujesz stabilnego środowiska pracy i pracowników znających się na swojej pracy.
Globalny niedobór utalentowanych pracowników stanowi szczególne wyzwanie dla branży produkcyjnej, w której przedsiębiorstwa walczą o uzupełnienie braków kadrowych. Na szczęście, pomimo że znalezienie i zatrudnienie nowych pracowników może być trudne, masz przewagę pod względem zatrzymywania utalentowanych pracowników, którzy już dla Ciebie pracują.
W tym artykule omówimy kwestię rotacji pracowników i zastanowimy się nad tym, dlaczego zatrzymanie, a nie wymiana pracowników jest kluczem do sukcesu w HR. Na koniec zdradzimy trzy sposoby na ograniczenie rotacji pracowników i utrzymanie wysoce wykwalifikowanych pracowników w Twojej placówce.
podstawy utrzymania pracowników
Stare porzekadło „lepszy wróbel w garści niż gołąb na dachu” szczególnie sprawdza się w przypadku utrzymywania pracowników. Co więcej, dane liczbowe uzyskane od Stowarzyszenia Zarządzania Zasobami Ludzkimi wskazują, że pracownik „w garści” może być wart tyle, co trzech albo czterech pracowników „na dachu” ze względu na koszty rekrutacji i szkoleń.
Dlatego też, o ile pracownik nie jest nieproduktywny i niepożądany, utrzymanie go poprzez zwiększanie jego zaangażowania w miejscu pracy jest dużo bardziej opłacalne.
Pracownicy produkcyjni są rozchwytywani na całym świecie, dlatego warto jak najszybciej wdrożyć strategiczny program utrzymania pracowników. Przykładem na to jest przeprowadzona niedawno ankieta Deloitte, zgodnie z którą prawie 45% członków wyższej kadry kierowniczej z amerykańskiej branży produkcyjnej musiało odmówić przyjęcia zlecenia ze względu na niedobór pracowników.
Zatrzymanie pracowników, a nie ich zastępowanie, jest kluczem do sukcesu w obszarze HR.
rotacja pracowników - dlaczego program utrzymania pracowników jest potrzebny?
Nie można sprawić, aby nikt nie opuścił przedsiębiorstwa. Czasem rotacja pracowników jest nieunikniona: ludzie odchodzą na emeryturę, przeprowadzają się albo przechodzą na inne stanowiska w firmy. Inni decydują się zmienić zawód albo zarzucić pracę na pełen etat ze względów rodzinnych.
Wykwalifikowani pracownicy są trudni do zastąpienia, a koszty ich zastąpienia są wysokie, bo obejmują rekrutację, szkolenia i proces wdrażania. Kandydatów z odpowiednim zestawem umiejętności nie jest łatwo znaleźć w sektorze logistycznym i produkcyjnym, dlatego warto próbować zatrzymać aktualnych pracowników, zamiast szukać nowych.
Utrzymanie pracowników to nie tylko oszczędność finansowa. Gdy najlepsi pracownicy odchodzą, dynamika w zespole się zmienia. Wykwalifikowani pracownicy motywują swoich współpracowników; gdy odchodzą, wydajność spada. Jeżeli jesteś w trakcie realizacji dużego zamówienia produkcyjnego albo zamierzasz rozszerzyć część logistyczną i potrzebujesz zachować wydajność, potrzebujesz stałego zespołu.
Co więcej, nastawienie pracowników się zmienia, dlatego niepodjęcie działań w celu utrzymania pracowników może skończyć się ich niedoborem. Przykładowo, zgodnie z danymi zawartymi w sprawozdaniu z globalnego badania Randstad Workmonitor 2022 56% młodych pracowników (z pokolenia Z i milenialsów) odeszłoby z pracy, która nie przynosiłaby im satysfakcji i zadowolenia, natomiast stabilność zatrudnienia jest dla nich mniej istotna niż dla starszych pokoleń.
jak opracować program utrzymania pracowników?
Aby zmniejszyć rotację pracowników, ważne jest skupienie się na inicjatywach związanych z ich zatrzymywaniem zanim członkowie zespołu zaczną masowo odchodzić.
Odpowiednie strategie zatrzymywania pracowników są jednak trudne do ustalenia, jeżeli nie wiesz, dlaczego Twoi pracownicy odchodzą. Dlatego, zanim opracujesz plan utrzymania pracowników, musisz zacząć od przeprowadzenia badań w miejscu pracy.
Odpowiednie dane mogą pomóc Ci lepiej zrozumieć kulturę organizacyjną Twojej firmy, w tym przyczyn stojących za rezygnacją pracowników. Oto dziesięć sposobów na zgromadzenie przydatnych informacji:
- Stwórz anonimową ankietę. Pracownicy nie zawsze czują się komfortowo rozmawiając o sprawach dotyczących pracy. Ankieta może zachęcić do rozmowy i możesz wykorzystać zachęty do zwiększenia poziomu zaangażowania.
- Przeprowadzaj rozmowy z odchodzącymi pracownikami. Rozważ zatrudnienie niezależnego konsultanta do przeprowadzenia rozmów z kończącymi współpracę osobami. Pracownikom często łatwiej jest rozmawiać szczerze z osobami, które nie reprezentują bezpośrednio firmy, dla której pracują.
- Rozmawiaj z lubianymi pracownikami. Niektórzy pracownicy stają się nieformalnymi liderami w magazynie albo zakładzie. Porozmawiaj z nimi w cztery oczy, aby sprawdzić, czy nie mają informacji na temat nastrojów pracowników.
- Spraw, aby rozmowy budujące zaangażowanie stały się standardem. Kiedy rozmowy budujące zaangażowanie odbywają się regularnie, ludzie łatwiej się otwierają. Rozważ włączenie ich do standardowych działań działu kadr i doceniaj pracowników przekazujących przydatne informacje.
- Zajmij się złymi kierownikami. Zwracaj uwagę na przełożonych i kierowników w Twojej firmie i poważnie traktuj skargi. Zapewniaj im szkolenia z zakresu zarządzania i pociągaj ich do odpowiedzialności na każdym poziomie hierarchii.
- Analizuj schematy. Czy rotacja jest większa w danym dziale? Czy określone rodzaje pracowników odchodzą częściej niż inni? Czy niektórzy pracownicy zajmują bardziej stresujące stanowiska niż inni?
- Rozłóż na czynniki pierwsze kulturę Twojej firmy. Konsultant zewnętrzny może zapewnić zewnętrzną perspektywę i pomóc przeanalizować kulturę firmy. Czy w Twojej firmie pracownicy mają poczucie celu albo czują się pozbawieni motywacji?
- Oceń zaangażowanie. Gdy ludzie czują się zaangażowani w wykonywaną przez siebie pracę i są nią zainteresowani, zostają na dłużej. Spróbuj ustalić, czy najlepsi pracownicy czują się spełnieni i czy podobają im się przydzielane im zadania.
- Czytaj między wierszami. Gdy pracownicy, którzy zazwyczaj osiągają dobre wyniki, zaczynają się wycofywać albo ich wyniki zaczynają spadać, możesz zakładać, że nie są zadowoleni. Zapytaj ich, dlaczego tak jest – potraktuj ich poważnie, jeżeli czują się wypaleni albo niezadowoleni.
- Oceń procesy. Czasami pracownicy odchodzą, bo są poddawani mikro zarządzaniu albo nie zgadzają się z procedurami korporacyjnymi. Regularnie dokonuj ponownej oceny zasad polityki i procedur, aby upewnić się, że działają prawidłowo.
trzy skuteczne strategie pozwalające zatrzymać pracowników
Pierwszym krokiem do rozwiązania problemów z rotacją pracowników jest przeprowadzenie dokładnej oceny przedsiębiorstwa. Gdy dowiesz się, dlaczego ludzie odchodzą, możesz opracować odpowiednią strategię, aby stworzyć firmę, w której ludzie chcą pracować. Dzięki tym trzem pomysłom na utrzymanie pracowników możesz zmienić kulturę organizacyjną przedsiębiorstwa na lepsze i poprawić wskaźnik utrzymania pracowników.
1. oferuj elastyczny grafik
W czasie pandemii koronawirusa pracownicy w wielu firmach zaczęli pracować zdalnie. Biurowy personel logistyczny zaczął używać aplikacji Zoom i pracować z domu. Kierowcy samochodów dostawczych nadal rejestrowali godziny spędzone na drodze, ale wprowadzili bezkontaktowe dostawy i odbiory przesyłek. Niektóre firmy logistyczne wdrożyły drugą zmianę, aby zminimalizować kontakt między ludźmi.
Fabryki też wprowadziły zmiany w odpowiedzi na COVID-19. Stanowiska pracy zostały przeniesione, pracownicy zaczęli siadać dalej od siebie, a niektóre obowiązki przejęły roboty. W niektórych firmach stworzono dodatkowe zmiany, aby zachować dystans społeczny. Niektóre fabryki zamknęły się całkowicie na czas największego nasilenia pandemii.
Gdy wszystko wróciło do „normy”, niektórzy pracownicy od razu wrócili do poprzedniego trybu pracy. Jednak pracownicy nie chcą wracać do poprzedniego statusu quo. Badanie Randstad Workmonitor 2022 wykazało, że dla większości pracowników we wszystkich grupach wiekowych elastyczne godziny pracy były kluczowe w wyborze miejsca pracy, a 27% pracowników odeszło z pracy ze względu na brak elastyczności. Przyczynami takich preferencji są zobowiązania rodzinne oraz zdrowie fizyczne i psychiczne.
Dlatego warto rozważyć wprowadzenie opcji elastycznych godzin pracy dla zakładów produkcyjnych obejmujących elastyczny harmonogram i zamienianie się zmianami. Na przykład równoważny czas pracy, w ramach którego ludzie pracują na trzy albo cztery dłuższe zmiany, a potem biorą kilka dni wolnego, jest potencjalną alternatywą dla tradycyjnego pięciodniowego tygodnia pracy.
Dzięki odpowiedniemu nadzorowi i optymalnym platformom elastyczny harmonogram działa zaskakująco dobrze. Co więcej, pracownicy lubią pracę w elastycznych godzinach i czują się bardziej wydajni, mniej zestresowani i bardziej zadowoleni ze swojej pracy. W skrócie – istnieje wyższe prawdopodobieństwo, że podejmą pracę i pozostaną ze swoimi pracodawcami.
Analiza przypadku – Audi niedawno opracowało program pilotażowy dla swojej placówki w Ingolstadt, w ramach którego na linii lakierniczej wprowadzono możliwość pracy w niepełnym wymiarze oraz w elastycznych godzinach pracy. Reakcja była bardzo pozytywna – pracownicy, kadra kierownicza i członkowie zarządu byli zadowoleni z nowoczesnego rozwiązania proponowanego przez firmę.
2. zapewnij lepsze szkolenia
Ludzie lubią się uczyć. W rzeczywistości możliwość uczenia się nowych umiejętności jest jedną z przyczyn, dla których ludzie szukają nowej pracy – szczególnie jeżeli nauka prowadzi do awansu.
Wyniki L&D Report z 2022 r. opracowanego przez Find Courses wskazują na wyraźną korelację pomiędzy zadowoleniem z pracy ankietowanych pracowników a progresywną kulturą uczenia się w przedsiębiorstwie. Podobnie 62% pracowników w Wielkiej Brytanii, którzy odczuli brak możliwości rozwoju, zgłaszało brak zadowolenia z pracy.
Rodzaj zapewnianych szkoleń będzie zależał od tego, czym Twoje przedsiębiorstwo zajmuje się na co dzień i na jakie umiejętności chcesz postawić. Wyniki ankiet przeprowadzanych w Wielkiej Brytanii przez Find Courses wskazywały, że trzy najważniejsze aspekty to zarządzanie (39%), likwidowanie niedoborów umiejętności (29%) i szkolenia techniczne (19%).
W celu osiągnięcia maksymalnych efektów szkolenia powinny być związane z pracą pracowników albo pracą, którą chcieliby wykonywać w przyszłości, ponieważ innowacje w branży produkcyjnej będą wymagać przekwalifikowywania obecnych pracowników. Jak stwierdził John Steckler, jeden z dyrektorów w Archer Daniels Midland – globalnej korporacji zajmującej się przetwarzaniem żywności – w ostatnim raporcie na temat obiektów przemysłowych, „wczorajszy operator raczej nie zostanie operatorem jutra”.
Najlepiej, gdy szkolenie zaczyna się niedługo po zatrudnieniu i powinno być kontynuowane przez cały okres pracy. Istnieje sześć różnych rodzajów szkolenia:
- Wprowadzenie nowego pracownika. Podczas wprowadzania nowego pracownika prezentuje się kulturę organizacyjną firmy, jej misję i wartości oraz strukturę. Nowi pracownicy mają możliwość lepszego zrozumienia środowiska pracy i rozeznają się w swoich obowiązkach.
- Wdrażanie nowych pracowników. Dobrze skrojony program wdrażania nowych pracowników to bezpośrednia inwestycja w ich zatrzymanie w firmie. Wdrażanie nowych pracowników obejmuje cele działów, aspekty techniczne ról nowych pracowników i wiele więcej.
- Umiejętności techniczne. U progu nowej ery cyfrowej i czwartej rewolucji przemysłowej wszyscy pracownicy potrzebują aktualnych umiejętności technicznych. Zakłady produkcyjne wprowadzają zmiany w sposobie pracy i komunikacji – od inteligentnych stanowisk wyposażonych w cyfrowe pulpity nawigacyjne i zegary, aż po zwiększony poziom automatyzacji. Do osiągania ciągłych sukcesów potrzebny jest solidny program szkoleń technicznych.
- Kompetencje miękkie. Umiejętności związane z pracą zespołową, takie jak komunikacja, kierowanie zespołem, rozwiązywanie konfliktów i etyka korporacyjna są ważne nie tylko dla kadry kierowniczej. Aby stworzyć inkluzywne i zachęcające do współpracy miejsce pracy, musisz udowodnić, że Twoja spółka ceni pracowników.
- Kontrola jakości. Stanowiące najważniejszy rodzaj szkolenia w sektorze produkcyjnym, logistycznym i motoryzacyjnym programy kontroli jakości zapewniają, że produkty spełniają konkretne standardy.
- Bezpieczeństwo. Szkolenie z zakresu bezpieczeństwa stanowi wymóg prawny. Pracownicy uczą się zasad polityki i procedur związanych z bezpieczeństwem, jak prawidłowo korzystać ze sprzętu ochronnego i jak udzielać pierwszej pomocy. Realizowane mogą być również charakterystyczne dla danej branży tematy szkoleń z zakresu bezpieczeństwa, takie jak praca z azbestem, bezpieczeństwo na placu budowy czy bezpieczeństwo żywności.
3. współpraca z partnerem HR
Elastyczne godziny pracy i programy szkoleniowe bez wątpienia pomagają w zatrzymaniu pracowników i ograniczeniu rotacji. Kolejną skuteczną metodą ograniczenia rotacji pracowników jest współpraca z agencją rekrutacyjną.
Agencje rekrutacyjne wyszukują i rekrutują odpowiednich pracowników dla Twojego przedsiębiorstwa. Wielu kandydatów wypada dobrze na rozmowie kwalifikacyjnej, ale nie osiąga dobrych wyników po zatrudnieniu. Rekruterzy mają doświadczenie – w końcu rekrutowanie to ich praca – i wiedzą, jak wyglądają prawdziwe talenty.
Najlepsze agencje rekrutacyjne mają w swojej bazie setki, a nawet tysiące wiarygodnych kandydatów. Gdy się z nimi skontaktujesz w celu zatrudnienia pracowników, odezwą się do sprawdzonych już osób, zanim zamieszczą nowe ogłoszenie. Pomaga to oszczędzić dużo czasu i pieniędzy. Niektóre przedsiębiorstwa, takie jak Randstad, nadal wspierają pracowników, którym pomogli w zatrudnieniu – nawet gdy będą już pracować dla Ciebie. Będą współpracować również z Tobą, aby zapewnić szkolenia i pomóc z wdrożeniem strategii długoterminowego utrzymania pracowników.
Przekształcamy stres rekrutacji w szansę rozwoju. Pozostaw nam proces zatrudnienia, wdrażania, szkolenia i wspierania pracowników i skup się na rozwoju oz innowacyjności na poziomie kadry zarządzającej.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat rotacji pracowników i poznać siedem wartościowych wskazówek pozwalających zatrzymać pracowników, pobierz nasz kompleksowy przewodnik już dziś.
Jest to zaktualizowana wersja artykułu, który pierwotnie opublikowano dnia 23 listopada 2021.